کاهش ۲۷ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سوء مصرف موادمخدر در اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از کاهش ۲۷ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سوء مصرف موادمخدر طی سال قبل در استان اردبیل خبر داد.

قدرت اخوان اکبری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، از کاهش ۲۷ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از سوء مصرف موادمخدر طی سال قبل در این استان خبر داد و بیان داشت: طی این مدت ۳۰ نفر به دلیل سوء مصرف موادمخدر در این استان فوت کرده بودند که از تعداد ۲۹ نفر مرد و یک نفر زن بوده است.

وی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سوء مصرف موادمخدر را نشان دهنده تاثیر مداخلات درمان و کاهش آسیب در این زمینه دانست و یادآور شد: طی سال گذشته بیش از ۱۱ هزار نفر در ۹۳ مرکز درمانی با داروهای آگونیست تحت درمان قرار گرفته اند.

رئیس کمیته درمان و حمایت های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اردبیل با بیان اینکه 5 مرکز در اردبیل و در سایر شهرهای خلخال، نمین، مشگین شهر و گرمی نیز هرکدام یک مرکز در حال فعالیت است، تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۶ هزار نفر معتاد در این استان در چرخه درمان قرار گرفته و سلامتی خود را باز یافته‌اند.

اخوان اکبری با بیان اینکه در این خصوص شهرستان اردبیل با ۶۸ مرکز و درمان ۹ هزار نفر پیشتاز بوده است، یادآور شد: ۱۰۲ معتاد نیز در تنها مرکز کاهش آسیب  (DIC) فعال در اردبیل تحت پوشش بوده اند.

وی افراد تحت درمان در ۹ مرکز بهبودی اقامتی میان مدت به صورت خود معرف را 2 هزار و ۱۵۷ نفر برشمرد و تاکید کرد: تعداد افراد ارجاع شده با دستور قضایی به اینگونه مراکز استان نیز هزار و ۷۳۰ نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در بیان آمارهای مربوط به درمان معتادان زن متذکر شد: در سال گذشته تعداد زنان پذیرش شده در مراکز درمان سرپایی سومصرف مواد مخدر با داروهای آگونیست استان ۲۲۱ نفر بوده است.

اخوان اکبری بیان داشت: همچنین در این مدت تعداد کل زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی استان ۲۴۵ نفر و تعداد زنان ارجاع شده به مراکز بهبودی اقامتی میان مدت استان همجوار ۲۴ نفر بود.

وی تعداد مراکز اجتماع درمان مدار TC در سطح استان را دو مورد برشمرد و یادآور شد: پیش از این یک مرکز در شهرستان پارس آباد راه اندازی و فعال بود و اخیرا دومین مرکز استان در این زمینه در شهرستان مشگین شهر راه اندازی شد.

وی با اشاره به درمان افراد معتاد در زندان های این استان اضافه کرد: ۸۲۹ نفر در تعداد پنج زندان سطح استان تحت درمان بوده، ضمن اینکه در سال گذشته طرح ساماندهی، غربالگری و آزمایش معتادان متجاهر در سطح استان و در تمام مراکز به مرحله اجرا درآمده است.

انتهای پیام/ح

فعالیت 9 مرکز ترک اعتیاد در استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار