افزایش تولید برنج با آزمون خاک اراضی و شالیزار‌های الگویی گیلان

آزمون خاک با هدف افزایش تولید برنج در ۶ هزار از اراضی و شالیزار‌های الگویی گیلان انجام می‌شود.

افزایش تولید برنج با آزمون خاک اراضی و شالیزار‌های الگویی گیلانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ غلامرضا ملک علیپور مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: ۶ هزار از اراضی و شالیزار‌های الگویی گیلان با هدف افزایش بهره وری و تولید برنج، با همکاری بسیج مهندسین کشاورزی تحت انجام آزمون خاک قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه آزمون خاک در مدت ۳ سال در راستای خود کفایی در تولید برنج انجام می‌شود افزود:بسیج مهندسین گیلان ۳۰۰ کارشناس کشاورزی را به ۳۰۰ روستای الگویی اعزام کرده تا آموزش‌های لازم را به شالیکاران گیلانی ارائه دهند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به اینکه با این روش ۲۵ درصد ظرفیت تولید برنج گیلان به مزارع الگویی و نمونه اختصاص پیدا می‌کند خاطر نشان کرد: در هر ۳۰۰ روستا تعداد ۲۰ کشاورز به عنوان پایلوت انتخاب شده و سپس آموزش‌های ترویجی به آن‌ها ارائه می‌شود.

غلامرضا ملک علیپور از تحویل کود‌های ریزمغذی که عناصر مهم برنج و سلامت غذایی آن مانند آهن، روی است بین ۳۰۰ روستای الگویی گیلان خبر داد و گفت: در حال حاضر نتایج بررسی‌های میدانی و مقایسه بین اراضی نمونه و سایر مزارع نشان می‌دهد افزایش عملکرد و کیفیت بسیار خوبی در محصول فعلی برنج رخ داده است.

وی از همکاری مؤسسات علمی و مراکز تحقیقاتی در اجرای طرح افزایش بهره‌وری محصول برنج خبر داد و تصریح کرد: مرکز تحقیقات برنج کشور، دانشگاه گیلان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات آب و خاک کشور و دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح مشارکت دارند.

 

انتهای پیام/م.ع

آزمون خاک برای اراضی و شالیزار‌های الگویی گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.