حسن میرزایی: انتخاب مکمل با برند مطمئن برای جلوگیری از دوپینگ لازم است

مسئول زیرکمیته آموزش و توسعه پزشکی در فوتبال گفت: ورزشکاران در انتخاب برند مصرفی مکمل ها باید حساسیت ویژه ای به خرج دهند تا مکمل آلوده به دوپینگ نباشد.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال دکتر بهار حسن میرزایی ضمن اشاره به اهمیت ویتامین دی در ورزشکاران، گفت: با وجود استفاده گسترده از ویتامین دی در بازیکنان فوتبال، اطلاعات و شواهد علمی موجود در این زمینه هنوز اندک است.
وی در ادامه بیان کرد: طی سالهای اخیر ویتامین دی، به یکی از مکمل های محبوب و پر استفاده در بین بازیکنان فوتبال تبدیل شده است. اثرات مفید این ویتامین بر سلامت استخوان و عضلات و کاهش میزان عفونت ها نیز بر محبوبیت این ویتامین افزوده است. با وجودی که مطالعات بسیاری، اثرات مفید این ویتامین در جمعیت غیر ورزشکار را نشان داده است، اما هنوز شواهد علمی مشخصی نداریم که استفاده از این ویتامین در جمعیت ورزشکار حرفه ای جوان، به شرط عدم وجود کمبود این ویتامین، باعث ایجاد تفاوت محسوسی در عملکرد بازیکنان بشود. از سوی دیگر، استفاده بیش از حد ورزشکاران از ویتامین دی، با ایجاد عوارض برای سلامتی و خطر مسمومیت همراه است.
وی خاطر نشان کرد: طی سالهای اخیر مکمل یاری کلی با ویتامین دی، برای همه ورزشکاران در بسیاری از باشگاه ها رواج پیدا کرده است، اما بالا بردن سطح ویتامین دی، در افرادی که کمبود ویتامین دی ندارند، هیچ سودی به همراه نخواهد داشت.
از سوی دیگر، بحث هزینه های آزمایشگاهی بالا برای غربالگری سطح این ویتامین در سطح وسیع نیز وجود دارد زیرا که هیچ اطلاع قطعی وجود ندارد که سطح این ویتامین با میزان سلامت عضلات و استخوان بازیکنان در ارتباط باشد. علاوه بر آن، تفاوت های بسیاری در سطح ویتامین دی بازیکنان، بسته به الگوی تغذیه شان ، میزان پوشش ، مواجهه با آفتاب و .. وجود دارد. علاوه بر آن رنگ پوست هم روی این موضوع تاثیر گذار است و تمامی این موارد باعث تفاوت های بسیار در سطح ویتامین دی بازیکنان با هم می شود.
مسئول زیرکمیته آموزش و توسعه پزشکی در فوتبال افزود: با در نظر گرفتن تمام این موارد ، توصیه می شود آزمایش برای شناسایی کمبود این ویتامین، بر پایه شناسایی ریسک فاکتورهای خطر هر بازیکن به صورت جداگانه انجام شود. توصیه می کنم بهتر است بازیکنانی که کمتر از بیست دقیقه در روز مواجهه با نور آفتاب دارند و یا در عرض های جغرافیایی کمتر از 30 درجه یا بیشتر از 60 درجه شمالی زندگی می کنند، تحت غربالگری برای کمبود این ویتامین قرار گیرند. در صورتی که سطح این ویتامین در خون قبلا اندازه گیری شده و سطح آن پایین است و یا اصلا انجام تست خونی برای بازیکن مقدور نیست ، مصرف روزانه 2000 تا 4000 واحد ویتامین دی برای بازیکن شروع شود و به نظر می آید در سایر شرایط نیازی به مکمل یاری با ویتامین دی نباشد.
وی اضافه کرد: از نکات مهم دیگر این است که همانند سایر مکمل ها ، مصرف این مکمل نیز باید با دقت کافی در ارتباط با دوپینگ صورت پذیرد و نسبت به انتخاب برند مصرفی حساسیت ویژه ای به خرج داد.

خانم های ورزشکار و غیرورزشکار باید ماهانه یک عدد قرص ویتامین دی مصرف کنند

دکتر حسن میرزایی در انتها عنوان کرد: با توجه به الگو های تغذیه ای غالب در ایران و سایر شرایط موجود که شامل رنگدانه های پوستی ، استفاده از ضد آفتاب ، میزان پوشش ، کمبود های تغذیه ای، ساعات مواجهه با نور آفتاب و ... و همچنین با استناد به مطالعات صورت گرفته در ایران روی جمعیت ورزشکار و غیر ورزشکار ، توصیه می شود کلیه خانم ها که سابقه ی غربالگری برای کمبود این ویتامین را ندارند ، ماهانه یک عدد قرص ویتامین دی 50000 واحد استفاده کنند.
در صورت وجود سابقه شکستگی ، درد های عضلانی اسکلتی نامشخص که به درمان پاسخ نمی دهند ، سابقه شکستگی های استرسی ، وجود شواهد افت عملکرد سیستم ایمنی ، ابتلا مکرر به بیماری ها و.. پس از مشاوره با پزشک ، نسبت به ارزیابی سطح این ویتامین در بازیکن اقدام شود و بر اساس نتیجه سطح خونی این ویتامین ، تحت نظر پزشک نسبت به شروع مکمل یاری این ویتامین با الگوی اختصاصی برای خود بازیکن ، اقدام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار