معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

گون؛ گونه ای برای جلوگیری از فرسایش خاک در تندترین شیب ها

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به رشد گون در سخت ترین شرایط آب و هوایی و نزدیک قله کوه ها گفت: این گیاه از فرسایش خاک در اثر روان شدن آبهای سطحی و تندترین شیب ها جلوگیری می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:گون؛ گونه ای برای جلوگیری از فرسایش خاک در تندترین شیب هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ جلیل سلطان نژاد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: گون گیاهی است که در سخت ترین شرایط آب و هوایی نزدیک به قله کوه ها با اختلاف دمای بالای 30 درجه سانتیگراد در شبانه روز که کمتر گیاهی تاب می آورد رشد می کند و از فرسایش خاک در اثر روان شدن آبهای سطحی در تندترین شیبها جلوگیری می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان افزود: در نظر داشته باشیم که این ارتفاع یعنی بیش از 2 هزار مترمربع، محل ریزش بارانهای بسیار شدید در اثر صعود یکباره هواست، به بیانی دیگر منشا سیل های سهمگون همین دامنه های نزدیک به قله هاست. اما گونها به خوبی از پس این مشکل برمی آیند و سیل بندهای طبیعی هستند.

وی با عنوان " گیاه خاکی (هوموس) که گونها بر جای می گذارند به دیگر گونه های گیاهی کمک می کنند، افزود: گونها در خوراک دهی به جانوران نیز نقش دارند و هم با برگهای بسیار کوچک خود به حشرات به ویژه زنبورهای عسل شهد می رسانند.

سلطان نژاد گون را خانه و پناهگاه بسیاری از گونه های جانوری نظیر کبک، خرگوش، روباه و ... دانست و ادامه داد: گون علاوه بر نگهداری آب و خاک برای ما انسانها خوراک و پوشاک آماده می کنند، از نوعی گون به نام گون سفید ماده دارویی و صنعتی نظیر کتیرا به دست می آید.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان  اضافه کرد :با این اوصاف با توجه به اینکه گون به راحتی دچار آتش سوزی می شود ضروری است با توجه به آغاز فصل گرم سال از این گیاه موثر و مفید محافظت نماییم.

انتهای پیام/ن

 

ضرورت محافظت از گیاه گون در فصل گرما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.