باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می دهد:

صنایع کوچک مازندران پیشگام در صرفه جویی برق

صنایع کوچک مازندران امسال برای بهینه سازی انرژی و کاهش مصرف برق با نصب ژنراتور‌ ۱۰۰ مگاوات صرفه حویی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، در یک روز بسیار گرم تابستان در شهرک‌های صنعتی مازندران گرمای هوا موجب نشد برخی از کارخانه‌ها از تب و تاب بیفتند این مجموعه قطعه سازی خودرو است .

علوی قائم مقام واحد صنعتی قطعه سازی خودرو گفت: از ابتدا ورود مواد اولیه قراضه‌ سعی کردیم با پرس کردن میزان مصرف انرژی را به حداقل برسانیم.

 

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

قائم مقام کارخانه قطعه سازی خودرو  با بیان اینکه مصرف انرژی ۳ سال اخیر در این واحد صنعتی از ۹۰۰ به ۶۰۰ کیلو وات کاهش یافته است، گفت :مصرف انرژی ۳ سال اخیر در این واحد صنعتی از ۹۰۰ به ۶۰۰ کیلو وات کاهش یافته است.

اقدامات مهم مدیریت صحیح مصرف برق در روند تولید در این واحد صنعتی

ابراهیمی مدیر تعمیرات ونگهداری این واحد صنعتی گفت:در این واحد صنعتی  با گذاشتن درپوش بر روی کوره  از هدر رفت انرژی جلوگیری می شود.

وی افزود: هولدرهای۵۰ تنی در این واحد صنعتی ۳ هزار کیلو وات برق مصرف می‌کنند و  برای اینکه برق خانگی قطع نشود این هولدر‌ها را از مدار تولید خارج کردیم و روشنایی در این مجموعه از طریق تعبیه پنجره‌ها تامین  می شود .

وی گفت:  این واحد صنعتی  از ساعت ۹.۵ تا ۱۰ شب از نور محیط برای روشنایی  بهره گرفته است.

پیش بینی می‌شود امسال مصرف برق دراستان به ۲هزار مگاوات برسد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه بیشترین میزان تامین برق در استان روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ مگاوات است. گفت: ۱۰ هزار مشترک استان تعرفه صنعتی دریافت کردند که ملزم هستند  ۳۸ مگاوات صرفه جویی داشته باشند.

وی افزود:با این صرفه جویی ۱۰۰ واحد صنعتی کوچک کمتر از ۵۰۰ کیلو وات را تامین کردند.

شهابی کفت: مدیریت صحیح در مصرف برق در واحد‌های صنعتی سال گدشته ۱۵ میلیارد ریال صرفه جویی داشته است.

تکنولوزی‌های منحصر به فرد از مهم‌ترین در مدیریت صحیح مصرف برق در این مجموعه سبب شده است

مدیرعامل کارخانه واحد صنعتی لوازم خانگی دانش بنیان لطیفی گفت: تلاش کردیم دستگاهها را به گونه‌ای طراحی کنیم که بیشترین بهره وری با کمترین مصرف در بخش انرژی داشته باشیم.

 

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

وی با بیان اینکه هدف ما ساخت لامپ‌های با روشنایی بیشتر و  مصرف برق کمتر است، افزود:در این واحد صنعتی دانش بنیان لامپ‌های ۲۴۰ تا ۲۵۰ لوکس تولید می شود.

لطیفی گفت:تولید این لامپ‌های کم مصرف پربازده تا ۱۰ برابر چراغ‌های قدیمی کم مصرف تر است و مقدار مصرف انرژی تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی افزود: هزینه پرداخت ماهانه مصرف برق در این واحد صنعتی ۲.۵ میلیون تومان است.

مهم‌ترین شیوه‌های مدیریت صحیح مصرف برق در واحد‌های صنعتی

نوسازی و جایگزینی ماشین آلات قدیمی ، انتقال شیفت دوم کاری به شیفت سوم ، کاهش تعداد روشنایی با بهره گیری از روشنایی روز و استفاده از دیزل ژانرتور مهم‌ترین شیوه‌های مدیریت صحیح مصرف برق در واحد‌های صنعتی مازندران است .

صرفه جویی مصرف برق با نصب ژنراتور‌ها در واحد صنعتی مازندران 

شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران گفت: سال گذشته ۵۰ مگاوات  مصرف برق در واحد‌های صنایع استان صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به اینکه صرفه جویی و مدیریت درمصرف تنها راه برون رفت از چالش برق در استان است ، افزود: مصرف  ۳۰ درصدی برق بیش از توان تولید و انتقال است و  تنها راه مدیریت در مصرف و صرفه جویی است تا شاهد  مکرر قطع برق نباشیم.

شهابی گفت: با راه اندازی ۴ واحد نیروگاهی کوچک در آینده نزدیک  شاهد وارد مدار شدن ۱۰ مگاوات برق در استان  خواهیم بود.

 

 

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

نیروگاه نکا بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی کشور

نیروگاه نکا بزرگ‌ترین نیروگاه حرارتی کشور است که با ظرفیت تولید ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق، شش درصد برق کشور را تولید می‌کند.

این شرکت مدیریت تولید برق نکا در راستای تحقق این هدف و تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود و همچنین حمایت از شرکتهای سازنده قطعات داخلی، در سال ۱۳۹۰ نسبت به ارتقاء کمیته ساخت داخل شرکت به اداره ساخت داخل اقدام کرد.

در این سال‌ها با پیگیری‌های این اداره و تلاش و پشتکار متخصصان و تولیدکنندگان داخلی، توانمندی‌ها به فعلیت رسید و بسیاری از قطعات مهم نیروگاهی با دستان باکفایت نیرو‌های داخلی بازسازی، مهندسی معکوس و یا طراحی و ساخته شد و کشور از ورود بخش مهمی از تجهیزات نیروگاهی بی نیاز شد.

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

 

تزریق ۲۱۵واحد مگاوات به شبکه سراسری برق کشور

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، محمد اسلامی استاندار مازندران گفت : در سند اقتصاد مقاومتی استان برای تولید ۲ هزارمگاوات برق جدید هدف گذاری شده است.

 وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های هم راستا با حفظ محیط زیست بر روند تسریع جایگزینی سوخت مازوت به گاز در نیروگاه شهید سلیمی تاکید کرد.

 

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

اسلامی از طراحی و نصب ۲۰ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه در داخل کشور خبر داد و گفت: سوخت اصلی واحد‌های بخاری نیروگاه شهید سلیمی نکا گاز طبیعی و سوخت کمکی مازوت تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در ۶ سال گذشته بیش از سی و سه هزار قطعه با اولویت تأمین در داخل استان و سپس کشور ساخته و در نیروگاه نصب و در حال کار است.

هم اکنون تولیدکنندگان داخلی توان تولید قطعات حساس نیروگاهی از قبیل: پره‌های توربین را که از تکنولوژی بالا به شمار می آیند بهره مند هستند .

خودکفایی و رشد شاخص‌های اقتصادی کشور در گرو خودباوری، اتکاء به توانمندی­ های داخلی و حمایت از کار، نیرو و سرمایه داخلی، به ویژه تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع است.

اعلام آمادگی پنج شرکت خارجی از کشور‌های آلمان، لهستان و سوئیس نیروگاه نکا

نعمتی مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا از بهینه سازی واحد‌ها و جوان‌سازی پوسته توربین برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: پنج شرکت خارجی از کشور‌های آلمان، لهستان و سوئیس انجام شد، وبرای سرمایه گذاری در این نیروگاه به میزان یکصد میلیارد تومان اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: برای رفع مشکل کمبود آب نیروگاه و نیز کاهش برداشت از ذخایر و سفره آب‌های زیر زمینی ۲ کار عمده نصب BWRO با هزینه‌ای ۳ میلیارد تومان برای تصفیه آب چاه‌ها و مجموعه بزرگتری تحت عنوان آب شیرین کن RO با توان تصفیه ۶ هزار متر مکعب آب دریا در طول شبانه روز در دستور کار نیروگاه قرار گرفت.

صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع کوچک مازندران

نعمتی گفت: اجرای این طرح با هزینه ۴۵ میلیارد تومان منعقد شده است و با نصب این آب شیرین کن نگرانی تأمین آب نیروگاه مرتفع و تا حدود زیادی از آب چاه‌ها بی نیاز می‌شویم.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا در خصوص اتصال خط جدید انتقال گاز دامغان- نکا افزود: با اجرای این خط، نیروگاه در رینگ کامل تأمین گاز قرار گرفته، ولی بدلیل قرار گرفتن در انتهای مسیر، فشار گاز برای مصارف سوخت نیروگاه پایین است و لازم است که وزارت نفت نسبت به نصب کمپرسور افزایش فشار در مسیر اقدام کنند.

این نیروگاه در سال ۱۳۵۸ ساخته شده و هم اکنون با ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات ظرفیت، یکی از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشور و از بزرگترین تولید کننده برق کشور با ۴۰ سال قدمت است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا در ساحل دریای خزر، ۲۲ کیلومتری شمال شهرستان نکا واقع است.

انتهای پیام /ر

گزارش از سکینه رستمی آله خیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار