پایگاه اینترنتی یوریشن تایمز گزارش داد؛

کشور‌های آسیایی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نادیده خواهند گرفت

اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) با وجود تحریم‌های آمریکا، با ایران پیمان همکاری امضا می‌کند.

کشور‌های آسیایی تحریم‌های آمریکا ضد ایران را نادیده خواهند گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی یوریشن تایمز در گزارشی نوشت: با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا پیمان همکاری با ایران امضا خواهد کرد. این در حالی است که آمریکا تلاش می کند بعد از خروج از توافق هسته‌ای (برجام)، ایران را منزوی کند. اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در پی ایجاد روابط گسترده تر اقتصادی با ایران است. پیمان همکاری میان ایران و آ سه آن روز سی ام ژوییه در سنگاپور با حضور وزیر امور خارجه ایران و نمایندگان کشورهای جنوب شرق آسیا امضا خواهد شد.

اقدام اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برای امضای پیمان همکاری با ایران هم حدود دو ماه بعد از آن انجام می شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و اعمال تحریم ها ضد ایران را اعلام کرد. کارشناسان معتقدند کشورهای آسیایی تحریم های آمریکا ضد ایران را نادیده خواهند گرفت و روابط گسترده خود با ایران را با وجود تهدیدهای واشنگتن حفظ خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد نه تنها تحریم های گذشته ضد ایران را اعمال خواهد کرد بلکه قصد دارد تحریم های جدیدی را هم علیه ایران اعمال کند. از آن زمان تاکنون آمریکا تلاش کرده است که با اعمال فشار بر کشورهای دیگر از هر نوع توافق تجاری آنها با ایران جلوگیری کند، اما به نظر می رسد این فشارها چندان مؤثر نبوده است.

کارشناسان معتقدند روسیه، هند، چین و کره جنوبی با وجود تحریم های آمریکا به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهند داد. ترکیه هم آشکارا با درخواست های آمریکا برای توقف همکاری های تجاری با ایران مخالفت کرده است. کارشناسان همچنین می گویند خروج شرکت های اروپایی از ایران هم تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد این کشور بر جای نخواهد گذاشت.

زمانی که آمریکا در ماه مه گذشته از طرح جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه پنج به علاوه یک خارج شد روسیه، اروپا و چین به شدت با این اقدام آمریکا مخالفت و آن را اقدامی بی سابقه از سوی ترامپ توصیف کردند. از آن زمان به بعد به دفعات شنیده شده است که آمریکا می خواهد میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند و از همه کشورها هم درخواست کرده است که تا ماه نوامبر خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

چین که در حال جنگ تجاری با آمریکا است با امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری با ایران با این کشور هم‌پیمان شده است. چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران و همچنین بزرگ ترین خریدار نفت این کشور است و احتمال بسیار کمی وجود دارد که چین، تهران را تنها بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، آسیا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار