ترفند‌هایی طلایی برای مهار اگزمای پوستی در گرم‌ترین روز‌های سال

عامل‌هایی سبب تشدید اگزمای پوستی درفصل تابستان می‌شوند که با شناسایی آن‌ها می‌توانید از بروز این عارضه پوستی جلوگیری کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ اگزمای پوستی عارضه‌ای شایع بین کودکان و افراد مبتلا به آلرژی است که در هوای گرم تابستانی به دلیل دگرگونی‌های پوستی شیوع بیشتری دارد، برای جلوگیری از بروز این عارضه بدون مراجعه به پزشک می‌توانید از راهکار‌های خانگی  استفاده کنید.

اگزمای پوستی نوعی واکنش التهابی بدن است که بر اثر مصرف برخی مواد غذایی، تعریق، گرمای هوا یا حتی پوشیدن برخی لباس‌ها و حساسیت به مواد شیمیایی بروز می‌کند.


برای پیشگیری، کنترل و درمان اگزما راهکار‌های مختلفی وجود دارد، ازجمله درمان‌های دارویی، انواع پماد و کرم که باید تحت نظر متخصص تجویز شود، همچنین شناسایی علت دقیق بروز اگزما هم می‌تواند در پیشگیری از شدت آن اثرگذار باشد.


کارشناسان برای جلوگیری از بروز اگزما درفصل تابستان به افراد توصیه می‌کنند تا به میزان کافی آب بنوشند، همچنین از شستن لباس‌های خود با پودر‌های حاوی آنزیم خودداری کنند، زیرا امکان تشدید علامت‌های بیماری وجود دارد، درعوض شستن لباس‌ها با شوینده‌های ملایم توصیه می‌شود.


پزشکان توصیه می‌کنند افراد مستعد اگزما از پوشیدن لباس‌های تنگ و تهیه شده از پلاستیک و مشتقات آن خودداری کنند، زیرا این گونه لباس‌ها در هوای گرم، میزان بالایی حرارت جذب می‌کنند و سبب تشدید تعریق می‌شوند.


نوشیدن میزان کافی آب و خنک نگه داشتن بدن نیز سبب جلوگیری از تشدید اگزما می‌شود؛ استحمام با آب سرد، استفاده از روغن نارگیل و سایر کرم‌های مرطوب کننده غیر پارافینی که معطر نیستند از گسترش اگزما جلوگیری کند.


خشک کردن تعریق بدن با دستمال پارچه‌ای و خودداری از تماس مستقیم برای بازه زمانی طولانی با نور خورشید در هوای گرم مانع از ایجاد اگزما می‌شود.

اگزمای پوستی معمولاً درمناطقی چون آرنج دست، پشت زانوی پا واطراف گردن ایجاد می‌شود که خشک کردن این مناطق از بدن و مرطوب کردن آن‌ها با کرم‌های مرطوب کننده مانع از تشدید عارضه می‌شود.


اگزما همر‌اه با علامت هایی چون قرمزی، سوزش و خارش موضعی است و خاراندن پوست تاثیری در بهبود این عارضه ندارد و حتی می‌تواند با تحریک پوست سبب تشدید عارضه یا ایجاد زخم و ورود عفونت به بدن شود.


در زمان خارش پوست، استحمام با آب سرد یا کمپرس آب سرد و پایین آوردن دمای پوست سبب کنترل علامت‌های اگزما می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به اگزما از شنا در استخر‌های عمومی خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی ضد عفونی کننده موجود در آب استخر می‌تواند سبب تحریک پوستی و ایجاد اگزما شود.


مصرف مواد غذایی با طبع سرد و خنک و نوشیدن میزان کافی آب و سایر مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نیز در درمان و کنترل اگزمای پوستی اثرگذار هستند.


یکی از دلایل بروز ناگهانی اگزما، استرس و نگرانی های شدید است، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از عصبانیت و استرس خودداری کنند تا کمتر دچار اگزمای پوستی شوند.

خوردن میوه، سبزیجات و مصرف مکمل‌های ویتامینی، چون ویتامین Dهم می‌تواند در جلوگیری از تشدید اگزمای پوستی اثرگذار باشد.


محیط زندگی سرشار از گرد و غبار و آلودگی هم می‌تواند سبب تشدید عارضه اگزما شود به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد محل زندگی خود را به طور مرتب پاکیزه نگهداری کنند.
منبع: nationaleczema
انتهای پیام/

راهکار‌هایی برای درمان اگزمای فصلی دراین تابستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
اگزما یه مشکل کبدی هست که علائمش به شکل عارضه پوستی خودشو نشون میده
یعنی استفاده از انواع کرم ها و پمادها، فقط علائم رو از بین میبره و مشکل به قوت خودش باقیه
راه حلش اصلاح تغذیه اس
راهکارهای طب سنتی تو این زمینه خوب جواب میده
من نوع خیلی شدیدش رو داشتم و فقط با اصلاح غذام، درمانش کردم
آخرین اخبار