باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گزارش می‌ دهد؛

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

این روز‌ها حال و روز بازار کاغذ به علت واردات بی رویه خوش نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کارخانه‌ های تولید کاغذ روزنامه و تحریر به علت حمایت نشدن از سوی دستگاه‌ های متولی در آستانه تعطیلی هستند، زیرا تمام نیاز بازار از طریق واردات انجام می‌شود طوری که تولیدات این کارخانه‌ ها دپو و یا خمیر شده است.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل ارائه تسهیلاتی همچون ارز مبادله‌ای به واردکنندگان برای آن‌ ها جذابیت دارد، از سوی دیگر حمایتی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی‌‌شود که تمام این عوامل دست به دست هم داد تا کارخانه‌ ها به تعطیلی کشانده شود.

وی با اشاره به وضع نامناسب بازار کاغذ افزود: کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کاغذ تبریز و کارخانه پارس سه کارخانه تولید کننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند که در سال ۹۶ تولید جدی نداشتند.

روغنی گلپایگانی گفت: از سال گذشته تاکنون با اینکه شعار اقتصاد مقاومتی مطرح بود، تقریباً هیچ کاغذ تحریر و روزنامه‌ ای در کشور تولید نشده است.

وی افزود: مشکل اینجاست که کاغذ خارجی را حاضر هستیم به هر قیمتی تهیه کنیم، اما برای تعیین قیمت کاغذ داخلی شرایط سختی برای تولید کنندگان اعمال می‌ شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به شعار سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ شرایط نه تنها بهتر نشده است ، بلکه شرایط بدتری هم پیش خواهد آمد.

روغنی گلپایگانی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ های دولتی افزود: کارخانه‌های داخلی می‌ توانند ۶۰ درصد نیاز داخلی کاغذ روزنامه و ۴۰ درصد نیاز کل کشور به کاغذ تحریر را تامین کنند.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم واردات کاغذ به کشور ممنوع شود، اما حداقل با حمایت از کارخانه‌ های داخلی به آن‌ ها امکان رقابت با محصولات خارجی داده شود.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

روزگار سخت بازار کتاب و نشریات

مهدی روحی مدیر مسئول روزنامه خبر شمال در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: استانی که بزرگترین تولید کننده کاغذ در خاورمیانه است، با چالش مواجه هست و همه این‌ ها دست به دست هم داد که نه تنها در روزنامه‌‌ های محلی حتی در روزنامه‌ های سراسری هم با چالش بزرگی مواجه شوند.

وی افزود: در حال حاضر خرید کاغذ ۵ برابر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و این وضعیت بسیاری از روزنامه‌ ها را به تعطیلی کشانده است.

روحی گفت: متاسفانه با افزایش قیمت کاغذ خیلی از همکاران ما تعدیل نیرو کردند و تیراژ خود را به حداقل رساندند.

مدیر مسئول روزنامه خبر شمال افزود: قرار بود دولت برای تامین ارز کاغذ را در فهرست کالا‌های اساسی قرار دهد که در حال حاضر ما شاهد این موضوع نیستیم.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

توقف چاپ ۵۰ درصد روزنامه‌ های مازندران

زارع مدیر یکی از چاپخانه‌ های ساری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه این واحد صنعتی بالغ بر ۹۰ درصد نشریات مازندران را در حال چاپ دارد، می‌ گوید: با افزایش بی رویه قیمت کاغذ ۵۰ درصد نشریات استان دیگر قادر به چاپ نیستند و مابقی نشریاتی که در حال چاپ هستند با کاهش یک چهارم تیراژ مواجه شدند.

وی افزود: نشریاتی که تا دیروز ۱۰ هزار تیراژ چاپ می‌ کردند، اکنون تیراژشان به هزار و ۵۰۰ تیراژ رسیده است.

مدیر چاپخانه گفت: ۵۰ درصد چاپخانه‌‌های مازندران به دلیل واردات کاغذ و افزایش قیمت آن تعطیل شدند و بقیه واحد‌هایی که فعال هستند با یک دهم ظرفیتشان مشغول به فعالیت هستند.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

کاغذ ایرانی در آتش واردات می‌ سوزد

  شادرس مدیرعامل مجتمع کاغذ امیرآباد می‌ گوید: واردات کاغذ تیشه به ریشه کاغذ ایرانی زده است.

این تولید کننده کاغذ در گفتگو با  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، افزود: دستگاه‌ های ما فقط برای تولید کاغذ سفید چاپ تحریر است، به دلیل عدم مساعدت دولت و برنداشتن ارزش افزوده ۹ درصد ما اگر خمیر چاپ تحریری را وارد کنیم باید ۹ درصد ارزش افزوده دهیم.

شادرس با بیان اینکه ارزش افزوده وارد کننده کاغذ صفر است ، گفت: در صورتی که ما تولید کنیم ۱۵ درصد در کف بازار قیمت کاغذ ما بیشتر می‌ شود، به همین دلیل به ناچار کاغذ قهوه‌ ای باید تولید کنیم.

مدیرعامل مجتمع کاغذ امیرآباد افزود: الان ظرفیت کل کارخانه ۱۶۵ هزار تن در سال است که می‌ تواند یک سوم کاغذ تحریر کشور را تامین کند و از خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

کاهش چاپ کاغذ یعنی خداحافظی با کارگران

یکی از کارگران مجتمع کاغذ امیرآباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌‌گوید: به علت کم شدن حجم کار و تولید کاغذ ، بسیاری از همکاران ما دیگر در این واحد کار نمی‌ کنند.

وی افزود: به علت مداوم نبودن کار و تقریبا ۱۰ روز کاری در ماه بسیاری از کارگران برای کار به این کارخانه نمی‌ آیند.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

شادرس مدیرعامل مجتمع کاغذ امیرآباد هم می‌‌ گوید: حدود ۱۴۰ کارگر در این کارخانه کار می‌‌ کردند، اما اکنون به علت ناملایمات پیش آمده تعداد کارگران ما به ۷۰ نفر رسید.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

پشت تولید کننده‌ های کاغذ خالی است

شادرس مدیرعامل مجتمع کاغذ امیرآباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: در حال حاضر برای دو خط تولیدی در این کارخانه تجهیزات و دستگاه‌ ها خریداری شده است و متاسفانه به علت عدم هماهنگی دولت نتوانستیم این دو دستگاه را نصب کنیم.

وی افزود: در صورت به کارگیری این دستگاه‌ ها که فعلا در محوطه بیرون از کارخانه رها شده ، می‌ توانیم روزانه ۵۰۰ تن کاغذ تحویل جامعه دهیم.

شادرس با بیان اینکه اکنون سالانه ۵۵ هزار تن کاغذ قهوه‌ ای در این کارخانه تولید می‌‌شود ، گفت: اگر حمایت شود ما احتیاج به واردات بیرون نخواهیم داشت و فقط ۱۰ درصد به آن نیاز داریم.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

گم شدن حمایت مسئولان لا به لای ورق‌ های کاغذی

شادرس مدیرعامل مجتمع کاغذ امیرآباد می‌ گوید: بار‌ها برای وزارت صنایع و مسئولان امور نامه‌‌ نوشتیم، حدود یک سال و نیم است که آن‌ ها قول مساعدت دادند و گفتند ما لایحه تقدیم مجلس دادیم هنوز تصویب نشد.

وی افزود: اگر انشاءالله یک روزی این لایحه تصویب شود ما می‌توانیم از این دو خط جدیدمان به منظور تولید کاغذ استفاده کنیم.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

تولید کاغذ با کیفیت ایرانی با به روز‌ترین دستگاه‌ ها

خدک پور مسئول فنی مجتمع کاغذ امیرآباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تمام دستگاه‌‌ های این مجتمع به روز و سیستم‌‌ ها هم کنترلی است.

وی افزود: کاغذ‌های خارجی هم با همین دستگاه‌ ها تولید می‌ شود و دستگاه‌‌ های ما در مواقعی حتی بهتر از دستگاه‌‌ های خارجی کار می‌ کند.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

کجوری مسئول آزمایشگاه مجتمع کاغذ امیرآباد هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌‌ گوید: مجبور شدیم به جای کاغذ سفید، کاغذ قهوه‌‌ای تولید کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر کیفیت بهترین کاغذ را تولید می‌‌کنیم ،افزود:کیفیت این کاغذها هیچ تفاوتی با کاغذ خارجی ندارد.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

پرداخت ارز ارزان قیمت برای وارد کنندگان کاغذ

به جای اینکه تولیدکننده حمایت شود، وارد کننده از مالیات معاف می‌ شود، این را روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا هم تایید می‌‌ کند.

روغنی گلپایگانی با بییان اینکه در گذشته‌ های دور سیاست‌ های غلط داشتیم، هنوز هم سیاست‌ های غلط داریم، افزود: ما از یک وارد کننده کاغذ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد نمی‌‌گیریم، چون یک محصول فرهنگی است، ولی وقتی که می‌‌ خواهیم تولید کنیم به تمام آحاد قیمت تمام شده ۹ درصد را در واقع تخصیص می‌ دهیم.

وی گفت: هزینه بسیار بزرگی در بخش این ۹ درصد‌ها ما هزینه می‌‌کنیم تا بتوانیم کالایی را تولید کنیم و بعضا دیگر از رقابت می‌‌ افتیم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا افزود: به تولید کننده داخلی ما خیلی ارز مبادله‌ ای نمی‌ دهیم، اما به واردات همیشه ارز مبادله‌ ای و ارزان قیمت دادیم، در واقع فضا و فرصت برای وارد کننده قرار گرفت.

روغنی گلپایگانی گفت: در سنوات گذشته به علت متضرر شدن کارخانه‌ های تولید کاغذ، اکنون هیچ انگیزه‌ ای برای تولید وجود ندارد.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

در حال حاضر سهم زیادی از بازار کاغذ ایران در اخیار کشور‌های چین، اندونزی و امارات است و سهم اندکی در اختیار ایران قرار دارد، افزایش سهم ایران در تولید کاغذ منوط به حمایت مسئولان است.

دو سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید کاغذ کشور اضافه شد، واردات بی رویه کاغذ نه تنها این ظرفیت را به چالش می‌ کشد، بلکه نفس کارخانه‌ های تولید کاغذ را هم خواهد گرفت.

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

بازار کاغذ با واردات می‌ چرخد

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

برچسب ها: واردات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار