کاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست با راه اندازی بویلر بازیافت حرارت فولاد مبارکه

ساخت بویلر بازیافت حرارت (HRSG) در کنار نیروگاه گازی فولاد مبارکه در دست اجراست که با راه اندازی آن علاوه بر کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی خواهد داشت.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،این خبر را مدیر اجرایی طرح های انرژی و سیالات فولاد مبارکه داد و با تأکید بر اینکه استفاده از نیروگاه گازی در ابعاد بزرگ زمانی مورد توجه و دارای توجیه اقتصادی است که بتوان از حرارت گرمای خروجی آن که حدود ۵۵۰ درجه است، استفاده کرد، گفت: این روش به شکل‌های مختلف ازجمله سیکل ترکیبی یا سامانه های بازیافت حرارت برای تولید بخار آب یا (HRSG) در تمامی دنیا و همچنین در کشور ایران استفاده شده است.

علیرضا استکی به کارگیری نیروگاه گازی مذکور در شرکت فولاد مبارکه را فرصتی مهم به منظور بازیافت حرارت دانست و ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی، استفاده از سامانه HRSG جهت تأمین بخار سوپرهیت، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی محیط زیست را نیز در پی خواهد داشت. ضمن اینکه این طرح امکان دریافت تسهیلات پیمان کیوتو به دلیل کاهش تولید گاز CO2 با توجه به عقد قرارداد با شرکت نوسازی صنایع ایران را نیز مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه با پایان یافتن عملیات نصب تجهیزات و پیشرفت ۹۰ درصدی ایند طرح آمادۀ مرحله راه اندازی کامل شد، درخصوص مزیت های اقتصادی آن گفت: محاسبات نشان می دهد برای تولید هر تن بخار سوپرهیت حدود ۸۲ نرمال مترمکعب بر ساعت گاز مصرف می‌شود؛ بنابراین با راه اندازی این طرح به طور میانگین در هر سال حدود ۹۰ میلیون نرمال مترمکعب گاز و حدود ۱۷۰ میلیارد ریال صرفه جویی خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح های انرژی و سیالات فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه در ساخت این بویلر از حداکثر توان شرکت های داخلی به عنوان سازندگان تجهیزات اصلی بویلر و همچنین تجهیزات جانبی شامل کابل، تابلو برق و... استفاده شده است، درخصوص مشخصات فنی این طرح گفت: این طرح در مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع و با هزینه ای بالغ بر ۴۲۰ میلیارد ریال و با ظرفیت تولید ۱۷۰ تن بخار سوپرهیت در ساعت در کنار نیروگاه گازی اجرا شده است و با راه اندازی کامل آن یکی از پنج بویلر موجود در نیروگاه بخار از مدار خارج می شود و می توان از ظرفیت این بویلر برای تأمین بخشی از بخار مورد نیاز نیروگاه بخار استفاده کرد.

وی ادامه داد: راه اندازی کامل طرح نیاز به خاموشی کامل و ۴۵ روزۀ نیروگاه گازی دارد که در بهترین زمان ممکن و بدون وارد آوردن هرگونه اخلال در تولید طبق برنامه انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.