پایان جنگ یمن یا تداوم آن در اختیار امارات و عربستان نیست

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت کسانی که از آغاز تحولات یمن، پیگیر این تحولات بوده‌اند می‌دانند آمریکا در شکل‌گیری این جنگ نقش داشته است.

پایان جنگ یمن و یا تداوم آن در اختیار امارات و عربستان نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اظهار داشت پایان جنگ در یمن یا تداوم آن در حیطه اختیارات امارات و عربستان نیست.

علی القحوم در واکنش به اظهارات سفیر امارات در واشنگتن گفت، موضع یوسف العتیبه (سفیر امارات در واشنگتن) برای منحرف کردن افکار عمومی است، کسانی که از آغاز تحولات یمن، پیگیر این تحولات بوده اند به این نتیجه رسیدند که آمریکا در شکل گیری این جنگ نقش داشته است، به ویژه اینکه ائتلاف متجاوزان از همان روز‌های آغازین جنگ اعلام کرده بود آمریکا با این جنگ موافق است، در نتیجه امارات و عربستان تنها نقش ابزار را برای آمریکا ایفا می‌کنند.

وی گفت، با این حساب پایان دادن به جنگ یا تداوم آن تصمیمی است که در حیطه اختیارات واشنگتن است به همین منظور معتقدم امارات و عربستان با هدف اجرایی کردن اهداف آمریکا در یمن به جنگ ادامه خواهند داد تا بتوانند ضمن اشغال اراضی یمن به غارت سرمایه‌های این کشور بپردازند. آنچه این روز‌ها در ساحل غربی، باب المندب و جزیره میون و دیگر مناطق یمنی می‌گذرد دلیلی بر این گفته است که یمن با خطرناک‌ترین نوع اشغالگری در تاریخ مواجه شده است.

القحوم ادامه داد اظهارات سفیر امارات تنها برگرفته از شکست‌های فاحش و خساراتی است که نظام‌های امارات و سعودی در تلاش برای اشغال ساحل غربی یمن، متحمل شده اند، آن‌ها پس از آغاز این عملیات متوجه شدند فرزندان یمن و نیرو‌های ارتش، کمیته‌های مردمی و قبایل یمنی همگی برای دفاع از ساحل غربی به سمت جبهه‌ها سرازیر شده اند در نتیجه تلاش شان در این منطقه بی نتیجه بوده است. آن‌ها حالا که ناکام مانده اند سعی می‌کنند آمریکا را سرزنش کنند، در مقابل آمریکا هم امارات و عربستان را مقصر می‌داند، به طور کلی این سرزنش‌های متقابل ناشی از شکست‌های میدانی است.

این عضو جنبش انصارالله تاکید کرد موضع امارات درباره جنگ یمن موضعی از سر نومیدی است، در کشور امارات مواضع مقامات با هم متناقض است، در عربستان نیز مواضع متناقض است. برخی از مقام‌هایشان خواهان پایان جنگ و گروه دیگری همه خواهان تداوم جنگند، دوگانگی مواضع آن‌ها نیز ناشی از شکست اهداف شان در یمن است. در سال چهارم جنگ هستیم، اما در این مدت چه دستاوردی داشته اند؟ تدابیری که در یمن اتخاذ کرده اند نه تنها دستاوردی نداشت بلکه برای آینده نیز چشم اندازی ندارد، آن‌ها فقط درپی ویرانی یمن و کشتار مردم یمن هستند.

در ادامه این گفتگو مجری از علی القحوم پرسید با توجه به اظهارات سفیر امارات مبنی بر آمادگی این کشور برای خروج از یمن، آیا به نظر نمی‌رسد نماینده ویژه دبیر کل در امور یمن طرحی تازه برای حل مشکل در سر داشته باشد؟

عضو دفتر سیاسی انصار الله در پاسخ گفت: «ما از نقش سازمان ملل متحد در یمن ابراز تاسف می‌کنیم. نقش این سازمان تا به الان سست و ضعیف بوده است، سازمان ملل متحد به مسئولیت هایش در یمن عمل نکرده است، ما در یمن شاهد جنایت و کشتاریم، شاهد محاصره ظالمانه مردم یمن هستیم، اما تا به الان شنیده نشده است که سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری از مظلومیت مردم یمن دم بزنند. سازمان ملل متحد تا به الان هر آنچه را که امارات، آمریکا و نظام سعودی می‌خواسته اند به زبان آورده است. اگر آنان در پی حل سیاسی بحرانند بدانند از جانب ما راه برای حل سیاسی باز است، اما آنکه راه حل سیاسی را مسدود کرده است آمریکاست. آمریکا تصمیم گیرنده اصلی توقف یا ادامه جنگ در یمن است و امارات و عربستان چیزی جز آلت دست آمریکا نیستند.»

عبدالله القحوم در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره توئیت عبدالخالق عبدالله مشاور ولیعهد امارات که در آن آمده است با حمله نظامی نمی‌توان جنگ در یمن را با پیروزی به پایان برد در نتیجه باید از راه حل سیاسی برای بازگشت دولت قانونی به صنعا استقبال کرد، گفت: «خطاب ما به این افراد این است که مقصودشان از دولت قانونی چیست؟ آیا این کابینه‌ای که مقصود آنان است مشروعیتش را از سفارت آمریکا گرفته است؟ سفیر آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به گونه‌ای رفتار می‌کرد که گویا حاکم یمن است، مردم یمن خواستار آنند تا چنین پشتوانه‌های کثیفی کنار گذاشته شوند و مسیر‌ها برای تسلط بیگانگان بر کشور مسدود شود. اما دولتی که این آقایان از قانونی بودن آن دم می‌زنند متشکل از کسانی است که قیمومیت بیگانگان بر یمن را می‌خواهند به همین دلیل خطاب ما به امثال این افراد (عبدالخالق عبدالله) این است که ممکن نیست مردم یمن چنین کابینه و دولتی را بپذیرند. پس از گذشت چهار سال سخت و دشوار، پس از گذشت چهار سال از کشتار و ویرانی، به گونه‌ای که هر خانه‌ای عزادار است ممکن نیست بتوانیم قیمومیت آمریکا، عربستان و امارات را بپذیریم.»

وی ادامه داد: «اگر می‌خواهید جنگ و تجاوز را متوقف کنید، چنین کنید، زیرا این جنگ بی فایده و بی نتیجه است، شما در این چند سال مردم یمن را کشتید و هر آنچه که به حیات مردم یمن ارتباط داشت ویران کردید حال از اصرار برای تحمیل خواسته هایتان بر مردم یمن دست بردارید، مردم یمن خود قادر به حل مشکلاتشان هستند. آنان باید به جنگ خاتمه دهند و کشورمان را ترک کنند، ما خود قادر به حل مشکلاتمان هستیم. اگر بخواهند کمک کنند مانعی نیست، اما اگر بخواهند اهدافشان را تحمیل کنند زیر بار نمی‌رویم.»

انتهای پیام/

سخنان عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره نقش آمریکا در جنگ یمن

برچسب ها: یمن ، عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار