از ظهور تاحضور اقتصاد دیجیتال در ایران وجهان

۲۰۰ هزار شغل، حاصل ورود اقتصاد دیجیتال در کشور/مشکلات استارت آپ‌ها در کشور چیست؟

استارت آپ‌ها می‌توانند آمار اشتغال کشور را بالا ببرند و از لحاظ درآمد قابل رقابت با صنعت باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه در کشور شاهد شکل گیری کسب وکارهایی جدید در بستر تکنولوژی هستیم. بازاری که سابقه ی طولانی در کشور های پیشرفته ی دنیا دارد و توانسته اعتماد مردم جهان را به خوبی به خود جلب کند. آمار مشتریان این بازار در خاورمیانه نشان می دهد که اگر ایران بتواند در یکی از زمینه های کسب و کار دیجیتال یعنی فروشگاه های اینترنتی خود را در منطقه نشان دهد ، می تواند سود بسیار خوبی را عاید صاحبان این ایده کند. در حال حاضر بیش از یک چهارم (29 در صد ) از مشتریان در خاورمیانه به صورت ماهیانه خرید اینترنتی انجام می دهند. حدود 36 درصد از این خریداران در خاورمیانه افرادی در رده سنی 18 تا 24 سال و 13 درصد آن ها سنین بالای 55 سال هستند. این آمار نشان می دهد که اگر بتوان محصولاتی را تولید و در فروشگاه اینترنتی عرضه کرد که جوان پسند باشند ، باعث فروش بیشتر شده وهمچنین می توان صنعت تولید و بازار پخش کشور را دگرگون‌کرد.

در این میان اگر یک فروشگاه اینترنتی در کشور احداث شود که بتواند محصولات تولیدی کشور را مستقیما وبدون واسته در اختیار تجار ویا حتی افراد عادی در کشور های اطراف بگذارد ، می توان بسیاری از مشکلات را در عرصه ی صادرات کشور بر طرف کرد و جریان اقتصادی ایمنی را در کشور جاری کرد.

برای بررسی یک کسب وکار ، باید دونکته را در نظر گرفت . یکی میزان سود و دیگری میزان اشتغال است. به طوری که اگر راه اندازی یک کسب وکار هزینه ی ابتدایی زیادی بخواهد و از آن طرف میزان سود دهی آن کم باشد ، این از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نمی باشد.

از ظهور تاحضور اقتصاد دیجیتال در ایران وجهان / مشکلات استارت آپ دارها در کشور چیست؟ / 200 هزار شغل، حاصل ورود اقتصاد دیجیتال در کشور
به گفته وزیر ارتباطات، سال 96 دویست‌هزار شغل بر بستر فضای مجازی شکل گرفت و این میزان در مقایسه با سال های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده‌ است. همچنین 100 هزار ملیارد تومان هم گردش مالی خریدهای آنلاین در کشور بود. اما الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب وکار های اینترنتی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: "این آمار 200 هزار شغل برای سال 96 یک رقم بسیار خوبی است، اما برای سال 97 نمی‌توان یک همچین رقمی را پیش‌بینی کرد. ما در ابتدای سال شاهد رکود در بازار کشور بودیم این درحالی است که بازار کسب وکار های اینترنتی از این قاعده جدا نیست و ما هم رکود را احساس کردیم".

این روز ها وضعیت اقتصادی رایج کشور توانسته بر اقتصاد دیجیتال اثر بگذارد و آن را دچار رکود کند. پیش‌بینی می‌شود که اگر وضعیت اقتصادی کشور رونق پیدا نکند و سود دهی معقولی را برای صاحبان کسب وکار نداشته باشد، نه تنها باعث افزایش اشغال و جذب نیرو نمی شود، بلکه ممکن است تعدیل نیرو هم داشته‌باشند.

الفت‌نسب در ارتباط با اینکه‌ درحال حاضر کسب‌وکارهای اینترنتی با چه مشکلاتی مواجه هستند، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات، برخورد دستگاههای حکومتی با این کسب‌وکارهاست؛ بعد از گذشت 8 سال که این کسب‌وکارها به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و ایجاد اتحادیه این کسب‌وکارها در سال گذشته، متأسفانه هنوز برای دستگاههای حکومتی این کسب‌وکارها به رسمیت شناخته نمی‌شوند. به عنوان مثال شرکت‌های‌تبلیغاتی فعال در این حوزه، بدون اطلاع قبلی به بهانه‌ی اینکه اینها همه مجوزهای لازم را کسب نکرده‌اند، فیلتر می‌شوند. این موضوع واقعاً جای تأسف دارد، چرا که اگر شما بخواهید یک مغازه را هم پلمپ کنید، چند بار به او اخطار و اطلاع می‌دهید و اگر باز هم اصلاح نکردند، در یک پروسه شاید سه ماهه آن را فیلتر می‌کنید. بسیاری از این شرکت‌ها حدود 50-60 نفر نیرو دارند که برای همه آنها مشکل ایجاد می‌شود. حدود 5هزار وبسایت دیگر در حال همکاری با اینها هستند که برای تعامل آنها هم مشکل ایجاد می‌شود؛ همچنین سرمایه‌گذاران این کسب‌وکارها که برخی از آنها خارجی هستند، با مشاهده چنین وضعی، قطعاً دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه نخواهند داشت.

از ظهور تاحضور اقتصاد دیجیتال در ایران وجهان / مشکلات استارت آپ دارها در کشور چیست؟ / 200 هزار شغل، حاصل ورود اقتصاد دیجیتال در کشور

مشکلاتی‌ که بر سر راه استارت‌آپ‌ها قرار دارد و یا با آن مواجه هستند، فقط با یک اقدام رفع می‌شود و آن هم اتحاد و هماهنگی دستگاه‌های مربوط است. اتحادی که تا به امروز در سطح پایینی وجود داشته و برای رفع کامل مشکلات این حوزه، این اتحاد باید به بالا ترین سطح ممکن خود برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
چرا یه همچین مسئله ای رو جدی نمی گیرند ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
عالی