شرفشاهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت‌ اراده جدی برای کنترل قیمت کاغذ در بازار ندارد

یک ناشر گفت: تهمیدات دولت برای بازار کاغذ معمولا مثل تجویز قرص مسکن برای بیماری مزمن و مهلک است.

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعیین قیمت 125 هزار تومان برای هر بند کاغذ توسط دولت گفت: تهمیدات دولت برای بازار کاغذ معمولا مثل تجویز قرص مسکن برای بیماری مزمن و مهلک است. تجربه نشان داده دولت هر چند وقت یکبار نرخی را برای کاغذ ارائه کرده است؛ اما توانایی کنترل بازار را نداشته و نتوانسته است در کوتاه مدت یا میان مدت این مسئله را تضمین کند؛ چه بسا قیمت کاغذ افزایش یافته است. این بار هم همان داستان گذشته تکرار خواهد شد.

وی افزود: قیمت 125 هزار تومان هم برای هر بند کاغذ قیمت ایده آلی نیست و طبعا منجر به گران تر شدن هزینه تولید کتاب خواهد شد. این به تمام کسانی که با فرهنگ سر و کار دارند، لطمه خواهد زد. این را باید کنار بازی هایی گذاشت که در بازار کاغذ ایجاد کردند. همچنین این را باید در کنار ناتوانی دولت ها در تثبیت قیمت کاغذ و ایجاد آرامش برای اهل قلم در خلق اثر گذاشت. ایجاد تثبیت در قیمت کاغذ به اراده جدی دولت در این زمینه برمی گردد.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه دولت ها هیچ وقت اراده جدی برای کنترل قیمت کاغذ و تثبیت قیمت در این بازار نداشتند، بیان کرد: عده ای بودند که سودهای کلان از بی ثباتی قیمت کاغذ نصیبشان شد. تا وقتی دولت عزم خود را جزم نکند و باورمند به اهمیت فرهنگ نباشد، هر پیشنهاد و سخنی در این خصوص بی فایده است. در همین مسئله اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کاغذ شاهد بودیم چه کسانی آمدند و ارز دولتی گرفتند؛ متاسفانه سرنوشت آن ارزها مشخص نشد. برخی با آن کالاهای دیگری وارد کردند و برخی از رانت های دیگری استفاده کردند. نهایتاً به نفع بازار سیاه کاغذ و لوازم اولیه چاپ تمام شد.

انتهای پیام/

دولت برای کنترل قیمت کاغذ کاری نمی کند؟!

 

برچسب ها: ادبیات ، کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار