دسر خنکی که میهمان روز‌های گرم یزدی‌ها است

فالوده یزدی، یکی از اصیل‌ترین دسر‌هایی که از دیرباز نقل مجلس خانواده‌های یزدی است و امروزه نیز طرفداران خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ کویر نشینان یزدی باتوجه به شرایط اقلیمی و گرمای شدید هوا درفصل تابستان برای رفع تشنگی و عطششان از دسر ویژه‌ای استفاده می‌کنند که مرسوم به فالوده یزدی است.

این دسر اصیل و گوارا فقط مخصوص یزدی‌ها نیست، بلکه مورد استقبال مردم شهر ها‌ی دیگر نیز قرار گرفته که معروف‌ترین آن‌ها فالوده شیرازی و فالوده یزدی به شمارمی رود.


دسرخنکی که میهمان روز‌های گرم یزدی‌ها است
رضا دهقان یکی از قدیمی‌ترین فالوده فروشان یزدی در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: فالوده در استان یزد قدمت ۵۰ ساله دارد و نخستین بار در روستای طزرجان واقع در شهرستان تفت تولیدشده و تاکنون به عنوان پیش غذای خنک مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

وی در ادامه به طرز تهیه‌ متفاوت فالوده در قدیم و حال اشاره کرد و افزود: در گذشته نشاسته داغ همراه با بادام  را با استفاده از سیم ریز ریز و سپس مصرف می‌کردند، اما امروزه با استفاده از صافی یا آبکش نشاسته پخته شده را در داخل آب سرد عبور می‌دهند تا به صورت رشته رشته تولیدشود.
دسرخنکی که میهمان روز‌های گرم یزدی‌ها است
گفتی است چاشنی این رشته‌های اصیل عرق بیدمشک ، گلاب، شیره شکر، مقداری یخ و شربت تخم شربتی است که داخل کواره‌های سفالی سرو می شود.

دسر اصیلی که به مزاج گردشگران داخلی وخارجی خوش آمد

فالوده یزدی نه تنها یزدی‌ها رو به خود علاقه‌مند کرده بلکه محاله کسی به استان یزد بیاید واز فالوده یزدی بگذرد.

فریا وجک یکی از زوج‌های استرالیایی هستند که برای اولین بار به یزد سفر کردند واز دسر مخصوص یزدی‌ها فوق العاده استقبال کردند.

فریا پس از امتحان کردن این دسر خنک و اصیل می‌گوید: توی هوای گرم استان یزد اولین دسر خنکی که به ما پیشنهاد شد فالوده یزدی بود که دارای طعم منحصر به فردو عالی هست و به سادگی نمی شود از آن گذشت .

فعالیت بیش از ۴۰ واحد تولیدوفروش فالوده درقلب کویر

آب حیات مسئول صنف فالوده فروشان یزدی در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ می‌گوید:در حال حاضر ۴۰ واحد تولیدو فروش فالوده در شهر یزد فعالیت دارند که تنها ۱۵ واحد در تمامی فصل ها فعالیت می کنند.


دسرخنکی که میهمان روز‌های گرم یزدی‌ها است
وی  افزود:هم‌اکنون بیشترین تعداد واحد‌های تولید و عرضه فالوده یزدی واقع درمرکز شهر، حوالی بازار شاهزاده فاضل وجود دارد.

مصرف عرقیجات گیاهی توسط مردمان دیار آفتاب برای تسکین گرما

مردم یزد در فصل گرما از انواع عرقیجات گیاهی نیز به عنوان نوشیدنی استقبال می‌کنند به نحوی که مصرف عرق کاسنی به دلیل طبع سرد، بسیار در یزد رواج دارد و برای رفع گرمازدگی از آن استفاده می‌شود. یکی دیگر از عرق‌های مفید و پر خاصیت در فصل تابستان نیز عرق بید و شاطره است که جز ارزان‌ترین عرقیجات است و تمام اقشار جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند، اما عرق بیدمشک به دلیل طبع گرم آن در تابستان کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.


دسرخنکی که میهمان روز‌های گرم یزدی‌ها است
شایان ذکر است فروشندگان فالوده در کنار عرضه فالوده به فروش عرقیجات گیاهی و گلاب تولید استان هم مبادرت دارند.
 انتهای پیام/گ

 

 

برچسب ها: فالوده یزدی ، دسرخنک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
خیلی شیرینه
آخرین اخبار