تمديد ممنوعیت برداشت آب از سه دشت خراسان جنوبی

برداشت آب از سه دشت دستگردان، اسفدن و خضری در خراسان جنوبی تمدید ممنوعیت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ امامی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: ممنوعیت توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی محدوده های مطالعاتی اسفدن، خضری و دستگردان به مدت 5 سال دیگر تمدید شد. 

وی وسعت محدوده ممنوعه برداشت آب در دشت اسفدن قاین را 4 هزار و 338 کیلومتر مربع، دشت خضری، هزار و 581 کیلومتر مربع و دشت دستگردان طبس را  5 هزار و 843 کیلومتر مربع اعلام کرد.

امامی  افزود: این سه دشت دارای کسری مخزن تجمعی به مقدار 116 میلیون متر مکعب در اسفدن، 318 میلیون متر مکعب در خضری و 254 میلیون متر مکعب در دستگردان از ابتدای تشکیل شبکه سنجش است .

 مدیر عامل آب منطقه ای استان متوسط افت سالانه سطح آب در این محدوده ها را به ترتیب در اسفدن، خضری و دستگردان 30، 50 و 22 سانتی متر در سال اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از افزایش افت سطح آب زیرزمینی به و توزیع عادلانه آب در این دشت ها، حفر چاه عمیق و نیمه عمیق و یا قنات و یا هرگونه افزایش بهره برداری از منابع آب محدوده های مذکور تا سال 1401 هجری شمسی ممنوع است. 

امامی تعداد منابع آبی در محدوده های اسفدن را 115 منبع، خضری 471 منبع و دستگردان را 192 منبع اعلام کرد و افزود: مجوز جدیدی برای برداشت آب از این سه شدت نخواهیم داشت و فقط استفاده شرب خواهد داشت.

انتهای پیام/ ط آ

 

برچسب ها: شرکت آب ، آب منطقه ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.