امضای تفاهم نامه بین هلال احمر و سازمان انتقال خون

صبح امروز تفاهم نامه‌ای بین جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون منقعد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز (سه شنبه) تفاهم نامه‌ای بین جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون با حضور علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر و علی اکبر پورفتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون منعقد شد.

در راستای این موضوع علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر اظهار کرد: در روز ملی اهدای خون این تفاهم نامه را امضا می‌کنیم و بر اساس وظایف ذاتی هلال احمر که ۴ هدف کلی شامل کاهش آلام و مشکلات مردم، ترویج روحیه صلح دوستی، کمک به ارتقای سلامتی مردم کشور و تکریم و احترام خاص به مردم ایران را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: ما با هر سازمانی که بتوانیم مشارکت می‌کنیم تا این اهداف‌ را دنبال کنیم و باید فرهنگ خون دادن داوطلبانه را در بین مردم گسترش دهیم تا مردم در صورت بروز حادثه در کنار یکدیگر باشند.

پیوندی با اشاره به اینکه خون کالایی نیست که بتوان از را‌های مختلف به دست آورد، گفت: خون کالایی است که باید داوطلبانه آن را به دست آورد و ما در جمعیت هلال احمر همیشه مردم را تشویق کرده‌ایم که خون اهدا کنند و امیدواریم دغدغه کمبود فضای داوطلبی خون را در کشور نداشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: هلال احمر به عنوان یک سازمان امدادی در حوادث نقش اول را ایفا می‌کند و ما تلاش می‌کنیم که با کمک دیگر سازمان‌ها در کنار مردم باشیم.

پیوندی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۴ هزار نفر از دواطلبان هلال احمر خون اهدا کرده‌اند. همچنین در سال گذشته بالغ بر ۷۰ هزار نفر خون دادند و امیدواریم این روند روز به روز گسترش پیدا کند و در هیچ استانی، بیمارستان و مرکزی دغدغه کمبود خون را نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت کشور رو به میانسالی است، گفت: جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود و جامعه به میزان خون بیشتری احتیاج دارد. بنابراین باید روند اهدای خون برای کمک به این افراد افزایش پیدا کند.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: این تفاهم نامه در ۴ محور در حول گردش است و باید تبیین کنیم اهدای خون چه مزایایی دارد و چه مشکلاتی را می‌تواند برطرف کند که این نیاز به فرهنگ سازی دارد، زیرا این امری کاملا داوطلبانه است.

پیوندی در ادامه بیان کرد: هلال احمر در تمام شهرها و روستاهای کشور مراکز متعددی دارد که از این فضا می‌توانیم برای جذب افراد و اهداکنندگان خون استفاده کنیم تا بتوانیم خون بیشتری برای افراد بیمار و محتاج جمع آوری کنیم.

در ادامه این مراسم علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون این تفاهم نامه را یک تفاهم نامه عملیاتی دانست و تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای که قرار است بین جمعیت هلال احمر با سازمان انتقال خون منعقد شود حائزه اهمیت است. امروزه نسل اهدا کننده‌ی خون نسل افراد دوران جنگ هستند و اهدا کنندگان کسانی هستند که به سن ۶۰ و ۶۵ سالگی رسیده اند که فرهنگ اهدای خون باید در بین افراد جوان جامعه گسترش یابد.

وی افزود: علاوه بر بالا بودن سن زیاد افراد اهدا کننده جامعه به سمت میانسالی رفته است که در این جوامع به میزان خون بیشتری احتیاج است و جوانان نقش مهمی در اهدا کردن خون دارند. بنابراین باید زیر ساخت اهداکنندگان را به سمت جوانان پیش ببریم.

پورفتح الله با تاکید بر اهدای خون در میان قشر جوان جامعه مطرح کرد: تمامی متولدین ۷۳ به بعد در زمان تولد واکسن هپاتیت را دریافت کردند و متولدین ۷۳ به بعد نسل خون ما هستند و خطر هپاتیت در خون این افراد به صفر رسیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بخش دیگر همکاری ما با سازمان داوطلبان هلال احمر است که می‌تواند بستر‌های لازم را در مواقع بحران و حوادث ایجاد کند که در این همکاری مشترک امیدواریم در مواقع بحران بستر‌های لازم فراهم شود و ۵۰ درصد مراکز خون مراکزی هستند که در جمعیت هلال احمر شکل گرفته اند.

پورفتح الله با بیان اینکه سازمان انتقال خون در انتقال خون بی نظیر است، گفت: ما در بستر بین المللی و توانمندی‌های خودمان در انتقال خون بی نظیر هستیم، به گونه‌ای که ۲۷ واحد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت اهدای خون داریم که این آمار در مقایسه با کشور‌های هم سطح دو برابر است.

وی با اشاره به اقدامات پالایش پلاسما افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار ابداعی مازاد بر مصرف بیمارستان‌ها را به اروپا فرستاده ایم که پس از تبدیل دارو به کشور برگشته است و ما برای کسب استاندارد اتحادیه اروپا مورد بازرسی‌های مکرر قرار گرفتیم و توانستیم استاندارد‌های اروپا را به دست آوریم.

پورفتح الله بیان کرد: در سازمان انتقال خون استاندارد‌های بالایی برای آموزش لحاظ می‌شود و برای آموزش اعضای داوطلب جمعیت هلال احمر همکاری‌های وسیع با موسسه آموزش عالی انتقال خون صورت می‌گیرد و در پایان آموزش برای آنان گواهی صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وقوع بحران باعث ایجاد همبستگی می‌شود، مطرح کرد: بحران باعث ایجاد همبستگی اجتماعی بین افراد می‌شود و ما باید توانایی و پتانسیل پاسخگویی به این همبستگی را داشته باشیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در نهایت افزود: یکی از مشکلاتی که ما در مراکز اهدای خون با آن مواجه هستیم، کمبود مراجعه در بعضی از مراکز است که ما در نظر داریم با ایجاد کردن بستر‌های لازم استقلال واحد‌ها را در نقاط مختلف کشور بیشتر کنیم، به طور مثال در شهری که مرکز انتقال خون ۴ هزار واحد است، نیازی نیست که به صورت ۲۴ ساعته حضور داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.