شناسایی 1800 رشته ورزشی بومی – محلی در کشور

دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از شناسایی یک هزار و 800 رشته ورزشی بومی – محلی در کشور خبر داد.

علیرضا احدی، دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، از شناسایی یک هزار و 800 رشته ورزشی بومی – محلی در کشور خبر داد و تصریح کرد: 147 رشته و بازی بومی – محلی متعلق به استان اردبیل است و ما به زودی دایره‌المعارفی را در چند جلد در این زمینه تدوین می‌کنیم تا نسل امروز و آینده آشنایی بیشتری را با رشته‌های ورزشی بومی – محلی داشته باشند.

وی به ثبت ملی کشتی گولشمک هیر اشاره کرد و افزود: این مسابقات که پیش از این در قالب کشتی پهلوانی در هیر برگزار می‌شد، با تغییر نام به "گولشمک" در شهریورماه و به صورت کشوری به میزبانی هیر برگزار خواهد شد.

دبیر کل فدراسیون ورزش روستایی و عشایری کشور از برگزاری بزرگترین جشنواره ورزش بومی – محلی و روستایی با نام جام ریاست جمهوری در 26 مرداد تا 5 شهریور خبر داد و خاطرنشان کرد: ما اعزام تیم‌ فوتبال روستایی و عشایری را به مسابقات آسیایی شاهد بودیم و در شهریورماه در قرقیزستان مسابقات عشایری با حضور 160 نفر از ورزشکاران کشور برگزار خواهد شد.

احدی به رونق مسابقات کشتی "گولشمک" و "آشیرما" به عنوان رشته ورزشی بومی – محلی با همکاری فدراسیون کشتی اشاره کرد و گفت: ما در حالی مسابقات کشتی آشیرما را به میزبانی اردبیل با حضور تیم‌های مختلف کشور برگزار می‌کنیم که در سه سال اخیر تیم استان اردبیل در مسابقات ترکیه مقام چهارم و در رویداد کشوری نیز هم در کشتی آشیرما و هم گولشمک مقام برتر را به دست آوردند.

وی با بیان اینکه منتخبین این مسابقات به رقابت‌های قرقیزستان اعزام می‌شوند، افزود: این مسابقات در 3 وزن برگزار شد تا در کنار برگزاری مسابقات کمان سنتی و کمانگیری روی اسب بتوانیم توان ورزشکاران این استان را برای حضور در رقابت‌های جهانی به ویژه جام جهانی عشایر در قرقیزستان به رخ بکشیم.

احدی از تجهیز خانه‌های ورزش روستایی در سطح کشور خبر داد و بیان کرد: قرار است با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ادارات ورزش و جوانان یک هزار و 600 خانه ورزش روستایی و در نوبت راه‌اندازی قرار گیرند که 60 روستا سهمیه استان اردبیل است که 40 مورد از آنها تجهیز شده و کار تجهیز 20 روستای دیگر نیز در اولویت قرار گرفته است.

وی گفت: در کنار برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات متعدد ما در برگزاری کنگره‌های جهانی و آموزشی با هدف ارتقای سطح کیفی کار داوران و مربیان ارتباط تنگاتنگی را با یونسکو و دانشگاه‌ها ایجاد کردیم تا در سال 97 ورزش روستایی و عشایری توسعه کیفی پیدا کند.

انتهای پیام/ح

ثبت ملی کشتی گولشمک هیر

برچسب ها: ورزش ، روستایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.