خطر "بازی رایانه ای" در کمین کودکان / وقتی پیشرفت علم برای والدین درد سر ساز می شود

در دنیای امروز که بازی های رایانه ای به یکی از سرگرمی های پرطرفدار در بین کودکان و بزرگسالان  تبدیل شده، نیاز است که مطالب و نکاتی را در مورد این مسئله بدانیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،هر کودکی برای رشد ذهنی و اجتماعی خود لازم است تا از قوه اندیشه و فکر خود بهره بجوید و بازی خمیرمایه این تفکر و اندیشه است ولی بهتر است به عنوان والدین آگاهی بیشتری راجع به این موضوع داشته باشیم تا راه بهتری را به فرزندان خود نشان دهیم.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

ابوذر فاضل پور، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: کودک با بازی کردن انرژی لازم برای مقابله  با مشکلاتی که در زندگی با آن ها مواجه می شود، به دست می آورد، که قطعا هر چه این بازی پیچیده تر و جمعی تر باشد، کودک این آموزش های انرژی زا را بهتر و راحت تر درک خواهد کرد و در نتیجه، به آمادگی روانی بیشتری دست پیدا خواهد کرد.

بی‌نظیرترین جایگزین های بازی های رایانه ای

وی بیان داشت: در این راه  از اسباب بازی هایی که کودک به عنوان دوست همیشگی خود از آنها استفاده می کند و در اوقات تنهایی با آنها هویت خود را پیدا می کند را نمی توان نادیده گرفت، زیرا اسباب بازی باعث هماهنگی دستگاه ها و تقویت حواس کودک خواهد شد. بازی های کودکانه انواع مختلفی دارند. یکی از بهترین انواع بازی، بازی های آموزشی است، مانند لگو، این وسایل باعث تقویت  قوای ذهنی و اجتماعی و تقویت حواس کودک می شوند.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

فاضل پور افزود: در این گونه بازی ها، کودک با به وجود آوردن چیزی، آنچه در درون خود دارد را بازگو کند و این کار را می توان در کارهائی مثل نقاشی، موسیقی، خمیربازی، شن بازی یا استفاده از لغات مشاهده کرد که کودک را مستعد می کند تا در آینده داستان، شعر و نمایشنامه بنویسد.

مضرات افراط در بازی های رایانه ای

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: طبق مطالعات، کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی های رایانه ای می کنند بیشتر دچار مشکل در دقت و یادگیری درس های خود  می شوند. محققان دریافتند که کودکانی که بیش از دو ساعت در روز بازی رایانه ای می کنند، دو برابر بیشتر دچار مشکلات توجه در دروس می شوند. امکان اعتیاد به  بازی های رایانه ای وجود دارد.

 فاضل پور تصریح کرد: طبق برخی بررسی ها، این بازی ها باعث بروز کوتاه مدت رفتار پرخاشگرانه، خشونت و ترس در افراد می شوند. عوارض جسمی اعتیاد به بازی های رایانه ای شامل کبودی زیر چشم، سفتی عضلات شانه، کم خوابی، میگرن، کمردرد، اختلالات غذا خوردن و بهداشت ضعیف شخصی است.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

وی در پایان گفت: برخی از مشکلات سلامتی مربوط به انجام بیش از حد بازی های رایانه ای شامل: صدمات استخوانی، مشکلات پوستی، تشنج کردن به دلیل هیجان بازی در بیماران مبتلا به صرع است. بعضی مطالعات ارتباط بین این بازی ها و مشکلات روحی افراد مانند پرخاشگری در مردان و افزایش افسردگی در زنان را نشان می دهند.

بررسی بازی های رایانه ای از جنبه روانشناسی

 

اشرف تشکری، فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: بازی های رایانه ای امروزه کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان زیادی را به خود جذب کرده است. کودکان بسیاری را مشاهده می کنیم که گوشی تلفن همراه یا تبلت را به اسباب بازی های دیگر ترجیح می دهند.به نظر می رسد با مشاهده کودکان و بزرگسالان دیگری که از این ابزارها مدت زیادی استفاده می کنند الگو گرفته و تمایل به بازی های رایانه ای پیدا می کنند.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

 وی بیان داشت: در ابتدا والدین از این که کودک فعالیت آن ها راتقلید می کند خشنود و خوشحال می شوند و کودک را تشویق به انجام بازی می کنند. کودک ممکن است مدت های طولانی بدون ریخت و پاش و سروصدا با این بازی ها سرگرم شده و والدین نیز فرصت زیادی برای رسیدگی به امورات دیگری داشته باشند، در نتیجه والدین خواسته یا ناخواسته کودک را وابسته به این بازی های رایانه ای می کنند. گاه مشاهده می کنیم که کودکان و نوجوانان به دلیل صرف وقت و تمرکز بیشتر به این گونه ابزارها از والدین خود پیشی گرفته و مهارت بیشتری در استفاده از آن پیدا می کنند.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

دلیل جذابیت بازی های کامپیوتری

تشکری  افزود: تصاویر متحرک، تنوع رنگ ها و صداهای گوناگون و تنوع تغییرات سریع و همچنین ارضاء تنوع طلبی، دلایل جذابیت و کشاندن افراد به سوی بازی های رایانه ای است.

برخی از بازی های رایانه ای با بهره گیری از قوه تخیل و به مشارکت گرفتن و وارد کردن فرد به صحنه بازی جذابیت بیشتری را ایجاد می کنند.

مزایا و معایب بازی های رایانه ای

تشکری ادامه داد: از مزایای آن شاید بتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی و ایجاد مهارت به کارگیری تکنولوژی نوین
  • استفاده از رایانه به عنوان یک ابزار کمک آموزشی
  • پر کردن اوقات فراغت در مکان ها و زمان های متفاوت بدون نیاز به افراد دیگر

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

و برخی از معایب آن شامل موارد ذکر شده است:

  • کاهش رشد مهارت های اجتماعی و رابطه با همسالان و بزرگترها
  • کاهش رشد مهارت های کلامی و برقراری ارتباط
  • ضعف مهارت های حرکتی و جسمانی
  • چاقی و سوء تغذیه
  • تشدید برخی بیماری ها مانند صرع، میگرن و تیک
  • آسیب های بینایی و اسکلتی
  • مشکلات گوارشی و دفعی به دلیل به تعویق انداختن دفع ادار و مدفوع حین بازی
  • تقویت حس پرخاشگری و رفتارهای مقابله ای
  • آسیب به روابط خانوادگی
  • فرار از انجام تکالیف و افت تحصیلی
  • تکرار یک بازی و یا برنامه های خاص و اعتیاد به آن

وظیفه والدین چیست و چگونه می توانند شیوه استفاده صحیح را به فرزندانشان یاد بدهند

فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در خصوص وظایف والدین موارد زیر را عنوان کرد:

  • نظارت بر محتوای بازی و برنامه رایانه ای و انتخاب برنامه های مناسب
  • برقراری حدود و زمان اجام بازی، ضمن دادن فرصت انتخاب و آزادی
  • قرار دادن رایانه و ابزار بازی در اتاق نشیمن یا سالت منزل به منظور نظارت بهتر
  • نظارت به زمان خواب و پرهیز از شب بیداری

وی در پایان گفت: در نهایت والدین باید ضمن تقویت سواد رایانه ای خود، سعی کنند الگوی مناسبی برای کودک خود باشند و قوانینی را که برای استفاده از ابزار رایانه ای برقرار می کنند خود نیز رعایت نمایند.لازم است والدین روابط اجتماعی و خانوادگی خود را تقویت کرده و با خانواده های دیگر بیشتر در تماس باشند. انجام بازی متنوع حرکتی و اجتماعی با کودکان به تقویت رابطه والد-کودک کمک می کند.

نبرد تلخ و زندگی ناسالم و بی تحرک

بازی های رایانه ای یکی از عوامل اصلی زندگی ناسالم و بی تحرک هستند. همانطور که همه می دانیم افراط و زیاده روی در انجام بازی های رایانه ای برای سلامتی مضر است، به طور عمده عنصر خشونت در این نوع بازی ها برای تمام رده های سنی وجوددارد. ولی انجام متعادل این بازی ها نه تنها ضرری ندارد، بلکه مفید نیز است.

انتهای پیام/ح

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.