رئیسی:

دشمن در اتاق فکر‌های گسترده برای القای ناکارآمدی نظام تلاش می‌کند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی دشمنان برای القا ناامیدی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند که این حرکت ناشی از اتاق فکر‌های گسترده و حرکت‌های وسیع راهبردی در غرب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسملین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در افتتاحیه سومین دوره علمی تخصصی طلاب نخبه و استعداد برتر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: وجود حضرت امام رضا (ع) باب‌العلم، باب‌الحکمت و باب‌المعرفت است و همه آنچه از علم و دانش آمده متعلق به وجود ایشان است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در عالم بسیاری مدعی دانشمندی هستند و فرمول‌های بسیاری را نیز به جهت استعداد برتری خود فرا می‌گیرند، اما امیر مومنان، علی (ع) فرمودند که علم فرمولی و علم متبوع فقیه ما هیچ کجا در فقه تعریف نشده، تصریح کرد: فقیه فقه در جان و سرشت او نشسته و فقه نیز به معنای عقاید حقه، اخلاق فاضله و باید‌ها و نباید‌های الهی است.

رئیسی با بیان اینکه آنچه از دین است اگر در جان انسان بنشیند آنگاه همه حرکات و سکنات، از کلام و رفتار و قیام و قعود همه بر مبنای فقه و جلوه‌ای از فقه می‌شوند، خاطرنشان کرد: فق‌های بزرگ ما در طول تاریخ فقه در جان‌شان نشسته بود و اینان انسان‌های عبد مخلص در محضر پروردگار بودند که تلاش داشتند هر آنچه هست جلوه‌ای از فقه باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اساس این علم بر بندگی است و جان انسان نیز از علم و دانش مایه گرفته، اظهار داشت: امروز موضوع مهم و اساسی شناخت فقه و نیاز‌های جامعه است که می‌خواهد مبنی بر آموزه‌های دینی باشد؛ در حقیقت زمان شیخ انصاری و شیخ طوسی فقه حکومت نمی‌کرد، اما امروز جامعه مبتنی بر فقه قرار دارد.

وی با بیان اینکه نخبگان در شناخت فقه و جامعه از یک سو و نیاز جوامع از سوی دیگر نقش مهمی دارند چراکه می‌توانند جامعه را برخوردار از فقه کنند، اظهار داشت: بنابراین وظیفه نخست برای طلاب در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزوی بوده و مرکز امور نخبگان و استعداد‌های برتر نیز بستری برای بروز ظرفیت‌های نخبگی طلاب است.

رئیسی با تأکید بر اینکه همه ائمه ما اصحاب و شاگردان خاصی داشتند که ظرف وجودی آن‌ها برای درک مفاهیم بیش از دیگران بود، عنوان کرد: در همه حوزه‌های درسی علما حلقه‌های محدودی از شاگردان خاص خود داشتند که این حلقه‌های خاص ظرفیت‌های بیش‌تری در درک مفاهیمی دارا بودند که بیان آن به سهولت در حلقه‌های درسی ممکن نبود.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: البته آن زمان مرکز نخبگی وجود نداشته و امروز چنین مرکزی برای این امر مهم تعلق گرفته که در زمینه نخبه پروری در فضای حوزه‌های علمیه تلاش کرده و باید گفت: حوزه‌های استفتاء از جمله این حلقه‌های خواص هستند که به دیدگاه فق‌ها نزدیک‌تر هستند.

وی افزود: بنیاد این حرکت جدید نیست، اما ساز و کار آن نوین و بروز است و باید در ساز و کار آن تجربه پیشینیان مورد توجه قرار گیرد و برای آیندگان حرکت علمی قوی‌تر با ساز و کار به‌روز‌تر صورت بگیرد؛ البته در این زمینه حتما هر طلبه نخبه علمی نخبه اجرایی نیست؛ یعنی ممکن است یک طلبه در حوزه علمی نخبگی داشته باشد، اما از نظر اجرایی قوی نباشد که این امروز در همه حوزه‌ها رایج است، اما اشکالی ندارد و طلبه‌ای که می‌خواهد در جامعه موثر باشد باید دارای پایه و مبانی اصولی قوی باشد.

رئیسی ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای حوزه‌های علمیه و با بیان این که در کنار حفظ و تقویت مبانی اصولی باید سخن جدیدی در کرسی‌های آزاد اندیشی ارائه شود، خاطر نشان کرد: باید در فضای حوزه‌های علمیه با راه‌اندازی، این کرسی‌های آزاد اندیشی مقابل تحجر ایستادگی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نخبگان جامعه و نظام اسلامی باید آن پرچمی را که امام خمینی (ره) برافراشت را همچنان تا ابد سرافراز نگه دارند، اظهار داشت: دشمنان به شدت با تأسیس، تثبیت و توسعه این نظام مخالف بودند، اما با گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی هم تأسیس، هم تثبیت و هم توسعه محقق شده و بیداری اسلامی عالم را فراگرفته است.

وی ادامه داد: امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی دشمنان برای القا ناامیدی و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند که این حرکت ناشی از اتاق فکر‌های گسترده و حرکت‌های وسیع راهبردی در غرب است تا نظامی به نام فقه نهادینه نشود، اما شاهد هستیم امروز در سوریه جنشی در دفاع از انقلاب گام برداشند، حشد الشعبی به راه افتاده و مجاهدینی به نام حزب الله افراد مقتدر پرورش می‌دهد که همه نشان می‌دهند آنان در این القا ناکارآمدی در نظام اسلامی نیز شکست مسلم خورده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه امروز شما باید در اندیشه راهکار در راستای حل کردن مسائل، بازکردن گره‌ها و پاسخگویی به نیاز‌های روز جامعه با کار فرهنگی پیشرو باشید، یادآور شد: یکایک شما به عنوان مرزبانان فرهنگی عقیدتی هستید؛ بنابراین باید در برابر افکاری که ایثار و اراده‌ها را بر ضد نظام تهدید می‌کند بایستید و نگذارید جهالت علمی ریشه بدواند.

تولیت آستان قدس رضوی روشنفکر حقیقی را آنانی دانست که نیاز جامعه را شناخته و پیش از دیگران هشدار می‌دهند و بیان کرد: همه شما باید در تشخیص مشکل و آسیب و اعلام آن پیشرو باشید؛ علم خودتان را اظهار کنید؛ اگر آسیب‌هایی در جامعه اسلامی میبینید آن را فریاد بزنید و در مقابل آنانی که خوی درنده دارند سکوت نکنید.

حجت الاسلام سید علی عمادی رییس مرکز امور نخبگان حوزه علمیه کشور در ادامه این مراسم اظهار داشت: در این دوره‌های آموزشی یکصد طلاب نخبه در ۴ رشته فقه و حقوق، رجال و درایه، اصول و دانش‌های زبانی و فلسفه و کلام اسلامی شرکت کردند.

وی ادامه داد: خروجی این دوره‌ها نگارش پژوهش پایان نامه‌های سطح ۳ و ۴ حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.