ترکیه: در صورت خودداری آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵، اقدام قانونی می‌کنیم

ترکیه هشدار داد در صورت خودداری آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به این کشور، دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

ترکیه: در صورت خودداری آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵، اقدام قانونی می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک، ترکیه هشدار داد در صورت خودداری آمریکا از تحویل جنگنده‌های اف-35 به این کشور، دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا بیانگر آن است که این کشور به طور موقت روند انتقال جنگنده های اف-35 به ترکیه را متوقف کرده است. ترکیه هزینه خرید این جنگنده‌های اف-35 را پرداخت کرده است، اما آمریکا به دلیل تنش های به وجود آمده میان واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه توسط ترکیه، از تحویل آنها خودداری می‌کند.

براساس گزارش روزنامه دیلی صباح، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در این باره گفت (قرارداد خرید) جنگنده‌های اف-35 یک پروژه بین المللی است و در صورت عدم عرضه آنها، ترکیه در این زمینه دست به اقدامات قانونی خواهد زد.

بر اساس اصلاحیه پیشنهادی بر بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا، تصمیم گیری درباره تحویل جنگنده های اف-35 به ترکیه پس از ارزیابی های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره ابعاد پیامدهای لغو این قرار داد بر روابط آنکارا-واشنگتن، صورت خواهد گرفت. برخی از اقدامات فهرست‌شده در این بودجه پیشنهادی هنوز به تأیید کنگره آمریکا نرسیده است.

واشنگتن نگران آن است که روسیه با فروش سامانه اس-400 به آنکارا، بتواند از این سامانه برای کشف نقص های جنگنده های اف-35 استفاده کند و همچنین اطلاعات حساسی را درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به دست بیاورد.

آنکارا با انتقاد شدید از تلاش های دولت آمریکا برای مانع تراشی بر سر راه تحویل جنگنده های اف-35، به واشنگتن یادآوری کرد که ترکیه بخشی از مبلغ قرارداد خرید یکصد فروند جنگنده اف-35 را به «لاکهید مارتین»، شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی پرداخت کرده است.

مقامات ترکیه ای بارها به واشنگتن اعلام کرده اند که این کشور حق دفاع از خود را دارد و اگر پیشنهاد مناسبی از سوی ناتو ارائه می شد، سامانه های دفاع هوایی این سازمان نظامی را خریداری می کرد.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت ابراهیم کالین امروز هشدار داد در صورتی که واشنگتن به دلیل ماجرای اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کند، آنکارا نیز دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد. با این حال، کالین ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند اختلافات خود را در این زمینه حل و فصل کنند.

سخنگوی اردوغان همچنین تصریح کرد وزرای خارجه آمریکا و ترکیه قرار است در سنگاپور دیدار و درباره این کشیش آمریکایی گفتگو کنند.

آنکارا می گوید برانسون که بیش از دو دهه در ترکیه زندگی کرده است، با طرفداران گولن، «طراح اصلی» کودتای سال 2016 علیه دولت رجب طیب اردوغان (رئیس جمهور این کشور) که به کشته شدن 250 نفر انجامید، همدست بوده است. این کشیش آمریکایی همچنین به اتهام جاسوسی و حمایت از شبه نظامیان پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در دادگاهی در ترکیه محاکمه شد. این کشیش آمریکایی به مدت حدود دو سال در ترکیه بازداشت بود، اما چند روز پیش آزاد شد و پس از آن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

انتهای پیام/

اظهارات سخنگوی اردوغان درباره تنش‌های اخیر میان ترکیه و آمریکا

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار