بیگدلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

میراث فرهنگی، جایگاه سازمانی درستی در هیئت دولت نداشت

دبیر جامعه هتل داران گفت:میراث فرهنگی، جایگاه سازمانی درستی در هیئت دولت نداشت از این رو بودجه مناسبی به آن اختصاص داده نمی شد

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تازگی مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به وزارتخانه تبدیل کند. البته مصوبه مجلس تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

علی بیدگلی دبیر جامعه هتل داران دراین باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: ما تصمیم مجلس برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه را نمی دانیم اما این اتفاق باعث ارتقای سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه است. تمام کشور‌های بزرگ دنیا سعی کردند که جایگاه سازمانی میراث فرهنگی و گردشگری را بالا ببرند. همه کسانی که دستی در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، این موضوع را به فال نیک می‌گیرند چرا که ارتقاء سازمان به وزارتخانه امیدها را در دل دست‌اندرکاران این صنعت زنده کرده است.

وی افزود: اگر تصور کنیم که با ارتقاء سازمان به وزارتخانه، تمامی مشکلات و نواقص این ساختار برطرف می‌شود، فکر اشتباهی کرده ایم. تشکل‌های گردشگری به دنبال این موضوع بودندچراکه صنعت، یک صنعت فرابخشی است. به این معنا که وزارتخانه باید با دیگر دستگاه‌ها و وزارتخانه ها ارتباط خیلی مستقیم و نزدیک داشته باشد. ما نمی‌توانیم صنعت گردشگری را  جدای از وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و غیره تصور کنیم از این رو بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید با وزارتخانه میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.

بیگدلی ادامه داد: این ارتقای جایگاه مورد تایید همگان است و با تلاش تمامی تشکل‌های مربوطه اتفاق افتاده است که باید با تلاش دستگاه های مختلف به اهدافش برسد. باید فرابخشی بودن این صنعت مورد توجه قرار بگیرد. وزارتخانه تازه تأسیس شده میراث فرهنگی باید قدرت چانه‌زنی و مذاکره با بقیه دستگاه‌ها و نهاد‌ها را داشته باشد تا در نهایت صنعت گردشگری را به اهدافش نزدیک کند.

دبیر جامعه هتل داران در خصوص اصلی ترین مشکلات سازمان گردشگری اظهار کرد: مهمترین مشکلی که ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشتیم، نداشتن جایگاه مناسب سازمان در دولت بود و در شعار ها، برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و بیانیه‌های مسئولان دولتی همیشه حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مطرح می شد، اما در عمل هر جایی که این سازمان نیاز به توجه داشت، مانند بخش تأمین بودجه، مسئولان ما رسیدگی لازم را نمی کردند.شاید دلیلش این است که جایگاه سازمانی درستی در هیئت دولت نداشت. در بودجه‌ای که برای سال ۹۷ دستگاه‌ها مصوب شد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از انتها دوم بود از جایگاه بودجه این سازمان می توان متوجه شد که کار کردن در این حوزه چقدر سخت است.

بیگدلی با اشاره به اهمیت وزارتخانه میراث فرهنگی بیان کرد: دست اندرکاران و تشکل‌های گردشگری به ویژه در بخش خصوصی امیدوار هستند، شورای نگهبان قانون تغییر سازمان گردشگری به وزارتخانه را تایید کند. طبق طرحی که در مجلس تصویب شده است، وزارت گردشگری بار مالیش با سازمان گردشگری تفاوتی ندارد و افزایش نیروی انسانی را شامل نمی‌شود. آنچه در این تغییرات مهم است، جذب نیرو های مناسب است. همه می‌دانیم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعلی از وجود کارشناسان نخبه در این حوزه کم بهره شده است.

وی در پایان گفت: تفویض اختیار و واگذاری فعالیت‌های اجرایی و تصدی گرایانه به تشکل‌های خصوصی به صورت جدی باید در دستور کار وزارتخانه جدید قرار بگیرد.  باید بدنه جدید این وزارتخانه کوچک و چابک سازی شود و بسیاری از وظایف و فعالیت‌ها به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار شود. همان طور که ما در ماده صد قانون برنامه ششم توسعه داریم، باید اقدامات زیربنایی انجام شود و جامعه هتلداران ایران به شدت پیگیر فعالیت های گردشگری ایران بوده است.

انتهای پیام/

استقبال دبیر جامعه هتل داران از تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.