به بهانه 17 مرداد روز خبرنگار؛

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

قلم خبرنگار و رسانه ها باید صداقت وحقیقت را سرلوحه قرار دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ بچه که بودم به ستاره ها خیلی علاقه داشتم ودوست داشتم یک فضا نورد شوم، یادم می آید دوران ابتدایی دوست داشتم پلیس و بزرگتر که شدم و وارد دبیرستان شدم آرزو داشتم نویسنده شوم، با آرزوهایی که داشتم و گذشت من یک خبرنگارم... حالا که هفته و روز خبرنگار نزدیکه میخواهم گشتی در دنیای پر جنب وجوش خبرنگاری بزنم و نگاهی به تلخ وشیرین فعالیت دررسانه های مکتوب وتصویری داشته باشم.

هر روز در نشریات و خبرگزاری ها وسایت های اطلاع رسانی ، هزاران هزار خبر و گزارش اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی منتشر می شود که نتیجه فعالیت خبرنگارانی است که شبانه روز در حال فعالیت هستند. باید گفت، شغل ما تنها شغلی است که همه ساعات روز را به خود اختصاص می دهد بشکلی که من و همکارانم همه ساعات روز را یا در جلسات دولتی وغیر دولتی می گذرانیم و یا به دنبال خبرهای مختلف از گوشه وکنار این شهر هستیم.

17 مرداد روز خبرنگار بهانه ای شد تا پای درد دل چند نفر از آنان بنشینم.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

خبرنگاران برای آگاهی  جامعه وظیفه مهمی را ایفا می کنند

زهرا پیرنیا هم که یکی از خبرنگاران پرسابقه وفعال خبرگزاری ایرنا است ضمن تبریک روز خبرنگار به تمام همکاران این عرصه نظر خود را اینگونه می گوید: خبرنگاران همدان نیز مانند سایر خبرنگاران استان های دیگر همواره در تلاش هستند وتنها با عشق خود،در این حرفه مقدس کار می کنند تا از دردهای جامعه بگویند تا بتوانند مشکلات را به گوش مسئولان برسانند و این وظیفه مهمی است که بردوش آنان است.

دبیر خبرگزاری ایرنا همدان ادامه می دهد: 17 مرداد که می رسد همه به پای درد دل خبرنگاران می نشینند وخبرنگاران هم با امید از دغدغه هایشان می گویند وبا چشمان پر امید ، انتظار دارند این دغدغه ها به فرجام برسد.

پیرنیا گفت: خبرنگاری تنها شغلی است که تنها با عشق  می توان کار کرد و یکی از حساس ترین مشاغلی است که بعنوان مشاغل سخت از آن یاد می شود.

این فعال عرصه خبر ادامه داد: خبرنگاران گوش شنوا وچشم بینا جامعه وپل ارتباطی مردم ومسئولان هستند که متاسفانه این روزها این پل ارتباطی میان مسئولان و مردم گاهی با نقد هایی از عملکرد مسئولین از سوی خبرنگاران قطع شده واگر تمجیدی از مدیر به عمل نیاید خبرنگار به شدت نکوهش می شود.

او می گوید، اگر همانطور که از آنها انتظار می رود که حرف ها به گوش اقشارمردم وطیف های مختلف جامعه برسد، درد دل  و دغدغه های  آنان هم شنیده شود. 

خبرنگار دیار هگمتانه گفت: هرسال با نزدیک شدن روز خبرنگار وعده های جدیدی از جانب مسئولان به گوش می رسد که ما همچنان مانندسال های قبل امیدی به تحقق این وعده ها داریم.

زهرا پیرنیا با کمی تعلل ولبخند به یکی ازشیرین ترین خاطره خبری خود اشاره کرد وگفت: هنگامی که سوت قطار همدان به صدا درآمد من واقعا از اعماق قلبم خوشحال شدم واین یکی از خاطره خوبی بود که هیچ وقت فراموش نمی کنم. 

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

الهام تدین هم یکی دیگر از خبرنگاران مهربان وفعال خبرگزاری ایرنا هم درادامه سخنان همکار خود به رسالت خیر خبرنگاران اشاره می کند و می گوید: خبرنگاران رسالت مهمی را در جامعه برعهده دارند که آگاهی بخشی مردم مهمترین رسالت این قشر است.

تدین که از خبرنگاران پرشور وپر سابقه این مجموعه است ادامه می دهد: برای رسیدن به قله حقیقت و صداقت باید حقیقت را گفت  و این میسر نمی شود جزء با شجاعت وجسارت که باید از درون خبرنگاران واقعی برخیزد.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا ادامه داد: به هر صورت هر خبرنگاری به تناسب شغلش درگیری های روزانه خاص  خود را دارد.

او ادامه داد: حرفه خبرنگاری، از شغل های پر خطر محسوب می شود و انتظارمی رود مسئولان توجه بیشتری به مشکلات ازجمله بیمه اصحاب رسانه آنان داشته باشند.

این خبرنگار فعال به  خاطره های تلخ شیرین دوران کاری خود اشاره کرد وگفت: خبرنگاران با همیشه همراه مردم هستند با شادی آنها شاد و با غمهای آنان غمگین می شوند.

او گفت: هنگامی که می بینم با انتشار یک خبر از سوی خودم یا همکاران مشکلی از مردم و یا جامع حل می شود واقعا احساس غرور می کنم وبا همت بیشتری کار میکنم .

او می گوید: حادثه پلاسکو یکی از خاطرات تلخی بود که من وسایر همکاران را تا چند روز نگران وناراحت کرده بود بطوری که دست ودلمان به کار نمی رفت.

خبرنگار ایرنا یاد آورشد: یکی از خاطرات خوبی هم که داشتیم شنیدن موفقیت کشور در عرصه های مختلف از جمله عرصه ورزشی است مثلا همین که ایران قهرمان شطرنج جام ملت های آسیا شد، میزبانی آن به عهده شهر همدان بود واین موضوع من وهمکاران را خیلی خوشحال کرد وبعنوان خاطر خوب وشیرین در ذهنم ثبت شد.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

فرشته درهم فروش، سردبیر و گزارشگر باشگاه خبرنگاران جوان را در حین گرفتن گزارش غافلگیر می کنم، او که یکی از باسابقه ترین خبرنگاران همدان است فعالیت رسانه ای خود را از سال 82 با گذراندن کلاس های خبرنگاری و گزارشگری در باشگاه خبرنگاران آغاز کرده است.

او حرفه خبرنگاری را حسی میان بودن و نبودن در بین هست ها و نیست ها بیان می کند و می گوید: خبرنگاری جسارت بزرگ و دل طوفانی می خواهد.

سردبیر باشگاه خبرنگاران جوان مرکز همدان در تعریف خبرنگاری ادامه می دهد: خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و قلم یعنی عشق، یعنی حق‌گویی و صداقت و تنها یک خبرنگار عاشق می‌تواند این رسالت مهم را حفظ کند.

از بانوی خوش ذوق رسانه همدان درباره ورودش به حرفه خبرنگاری می پرسم، لبخندی می زند و می گوید: روز تولد من روز ۱۷ مرداد و همزمان با روز خبرنگار است، تولدی عجین شده با روحیه رسانه ای که همیشه همراهم بوده و می توان گفت جزیی از وجودم شده است.

فرشته درهم فروش، هفته خبرنگار را بهانه خوبی برای از خود گفتن ها و نوشتن ها می داند و با کمی تأمل می گوید: ما خبرنگاران نباید خود را تنها به دست واژه‌ها رها کنیم بلكه باید با بیان واقعیات و با قلمی که وجدان در آن حرف اول را می زند اجتماع را قضاوت کنیم.

او جایگاه خبرنگاری را جایگاهی والا می داند و ادامه می دهد: نباید خود را درگیر سانسور خبری کنیم بلکه باید تمام آنچه مخاطب حق دارد بداند و این خود شأن و جایگاه خبرنگاران را صد چندان می کند.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت
علی رستمی  تصویر بردار وتدوین گر خبرگزاری با شگاه خبرنگاران جوان هم حرف های داشت: او می گوید دنیای خبر تلخ و شیرین هایی زیادی دارد و ادامه داد: مدت 5 سال است که با این مجموعه همکاری میکنم و آفیش های زیادی را برای گزارش رفتم که از درون بعضی از آنها خاطرات خوش ویا حتی غم انگیز وجود داشت.

او می گوید: خبرنگاران به هر جایی سرک می کشند تا همان چشمان نافذ باشند تا بتوانند از حقوق مردم دفاع کند البته ناگفته نماند داوری درباره موفقیت را باید مردم مشخص کنند.

او که مدتی است با خبرگزاری فارس نیز همکاری می کند اضافه کرد: گاهی اوقات گرفتاری ها  یا حتی  بیماری نمی تواند مانعی برای انجام ندادن وظیفه  خبرنگاری یا شیفت آن روز باشد.

تدوین گر با اخلاق باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عشق ،نیروی محرک ودلیل  برای حرکت در راه حقیقت وخبرنگاری است ، چون هیچ انگیزه ای نمی تواند سختی های این راه تحمل کند جز قدرت عشق علاقه به این حرفه که در درون بعضی از افراد وجود دارد.

رستمی همیشه خندان می گوید: تمام همکاران من از تحصیلات عالیه برخوردار هستند اما در این عرصه پرزحمت و کم در آمد فعالیت می کنند واین نشانه همان عشق علاقه به خبر وخبرنگاری است.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت


حفظ منافع ملی رسالت خبرنگار

به سراغ ناهید روحانی مقدم رفتم او هم  خبرنگار با شگاه خبرنگاران جوان همدان است که نظر خود را درباره خبر وخبرنگاری اینگونه می گوید: حفظ منافع ملی اولین درس یک خبرنگار است ونباید خبر را به سویی سوق دهد  که منافع ملی با خطر مواجه شود.

تدوین گر خوش ذوق باشگاه خبرنگاران ادامه می دهد، خبرباید خوش طعم باشد وخبری که تولید می شود باید سالم باشد واستاندارد در بدنه خبر رعایت شود همچنین خواننده از خواندنش لذت ببرد.

این گزارشگر فعال اضافه کرد: خبرنگاران  زبان گویا ووجدان بیدارجامعه هستند  و همانطور که مردم از آنها انتظار دارند باید صداقت خود را نشان دهند چراکه  یکی از از ویژگی های خبرنگار رعایت امانت و با مردم بودن است.

او می گوید در اینجا بد نیست یادی از شهیدان این عرصه از جمله شهید صارمی وشهید آوینی داشته باشیم که در 8 سال دفاع مقدس جانانه با هدف اطلاع رسانی دقیق از جان خود گذشتند و درمقابل دشمنان فصلی تاثیر گذار در تاریخ این مرز و بوم ثبت کردند.
روحانی گفت:خبرنگار باید رسالت کاری خود را انجام داده بتواند تعهد خود را نسبت به جامعه واتفاقات اطرافش آن گونه که هست شایسته انجام دهد.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

حال  می خواهم از درون جامعه خبرنگاری برای بسیاری ازمردمانی که بارها پرسیده اند شغل خبرنگاری چیست وشما چکار می کنید؟ بگویم.

آقای گوهری یکی از همشهریان همدانی نظرش را درباره خبرنگاران اینگونه گفت: خبرنگاری حرفه ای که شب و روز ندارد .

او گفت: خبرنگاران باید عزمی راسخ، صبر زیاد داشته باشند وباید همواره در پی خبر باشند وتمام خطرات را به جان می خرند. 

گوهری که شغلش آزاد است می گوید: خبرنگاران وگزارشگران در عمق جامعه زندگی می کنند وسلامت فرهنگی وفکری هر جامعه ای مدیون تلاش های خبرنگاران بخصوص خبرنگاران فعال است.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت
یکی دیگر از همشهریان همدانی هم اینگونه نظر خود را درباره خبرنگار گفت: خبرنگاران بعنوان دیده بان یک جامعه هستند چرا که به حوزه های مختلف جامعه از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی  می پردازند وانچه که در جامعه رخ می دهد را با خبر خود به مردم اطلاع رسانی می کنند.

خانم گلزاری ادامه می دهد: خبرنگاران می توانند رویدادهای مهم را برای مردم معرفی کنند.

این خانم خانه دارگفت: خبرنگاری روزهای تعطیل وغیرتعطیل ندارد، حقوق کافی هم می دانم ندارد، حتی از سایر مزایا هم نمی تواند استفاده کند اما خبرنگاری هیجان وشادی هم دارد.


قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

واما سخن پایانی؛  قلم خبرنگارمقدس ترین سوگند آسمانی است که حکایت گر زندگی وجامعه است سوگند خبرنگارانی که با قلم پیوند جاودانه بستند ،صدها خبرنگار و گزارشگر در دنیا همگام با مردم سراسر جهان فریاد آزادی خواهی را در کلام وبیانی می نویسند که آزادی هدف  آن است. آری خبرنگاری، روزنامه نگاری،گزارشگری یعنی تعهد، یعنی مبارزه یعنی صداقت، جسارت، شجاعت،یعنی با مردم بودن وهمه جا صدای مردم بودن.

آری من یک خبرنگارم و امروز روز خبرنگار است، همسنگران سختکوش روزتان مبارک واندیشه تان بلند.

قلم خبرنگار، برمبنای صداقت

گزارشگر؛ زهرا جعفرپور ایروانی

برچسب ها: رسانه ، روز خبرنگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.