تولید حدود ۵۴ درصد خاک نسوز کشور در فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در سال ۹۵ سهم استان فارس در میزان تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی ۴۰ درصد و در سال ۹۶ حدود ۵۴ درصد بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی همتی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ششمین جلسه شورای معادن، با اشاره به اینکه فارس به لحاظ معدنی استانی غنی بوده به‌طوری‌که در سند تدبیر و توسعه، بخش معدن به‌عنوان یکی از هسته‌های کلیدی توسعه استان مطرح‌شده است، گفت: استان فارس جزء ۳ استان اول بوده که بیشترین تعداد جلسات شورای معادن استانی را تاکنون با ۶ جلسه داشته است.

وی افزود: تعداد مصوبات شورای معادن استان ۴۴ مصوبه بوده است که ازاین تعداد ۳۹ مصوبه مصداقی بوده که کاملا اجرائی شده است و ۵ مصوبه توسعه‌ای بوده و این مصوبات در حال پیگیری است.

همتی اظهار داشت: عمده‌ترین مصرف انواع خاک‌های نسوز و صنعتی استان مشابه کشور، در تولید انواع کاشی و سرامیک دیوار و کف است.

دبیر جلسه شورای معادن با اشاره به اینکه سهم استان در میزان تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی در کشور ۴۰ درصد درسال ۹۵ و ۵۳.۸۵ درصد در سال ۹۶ بوده است گزارش داد: در سال ۱۳۹۵ میزان تولید انواع خاک‌های نسوز و صنعتی در کشور ۴.۵ میلیون تن بوده در مقایسه با آن استان فارس ۱.۸ میلیون تن و در سالگذشته در کشور ۵.۲ میلیون تن و استان فارس ۲.۸ میلیون تن بوده است.

همتی در خصوص میزان تولید انواع کاشی وسرامیک کشور و استان گفت: ظرفیت تولید کشور در سال گذشته ۶۳۵ میلیون تن است و استان نیز در همین بازه زمانی به میزان ۴۲.۳ میلیون تن است که سهم استان نسبت به کشور ۶.۷ درصد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه کشور ما در طی چند سال اخیر در بین ۱۰ تولید کننده اصلی کاشی و سرامیک دنیا قرار داشته است، افزود: کشور چین ۴۸ درصد، برزیل، هند، اسپانیا، ویتنام، ایتالیا، اندونزی، ترکیه، ایران و مکزیک ۱۰ کشور اول تولید کننده کاشی و سرامیک در دنیا هستند بالغ بر ۶۰ درصد تولید کاشی و سرامیک کشور مربوط به استان یزد است.

وی افزود: تولید واقعی کاشی و سرامیک در کشورما در طی چند سال اخیر دچار نوسانات شدید بوده به گونه‌ای که نسبت تولید به ظرفیت از ۹۴% در سال ۸۷ به ۶۱% در سال ۹۵ کاهش یافته است، علت اصلی این کاهش ناشی از رکود حاکم بر بازار مصرف بوده است.

همتی تصریح کرد: کشور ما از نظرارزش صادرات جهانی این کالا از بین ۲۱۰ کشور در رتبه ۷ قرار دارد که سهم کشور از نظر ارزش حدود ۳۴۵ میلیون دلار و کل بازار جهانی ۱۸ میلیارد دلار بوده است وچین با ۵/۵ میلیارد دلار دارای بالاترین ارزش صادارات و کشور‌های ایتالیا و اسپانیا با ۴/۴ و ۲/۹ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

همتی گزارش داد: در حدود ۶۶ درصد از ظرفیت کاشی و سرامیک استان در دهه ۹۰ ایجاد و راه اندازی شده ودر حدود ۵۰ درصد آن در دولت‌های دهم و یازدهم محقق شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: برای تولید هر مترمربع کاشی و سرامیک، در حدود ۱۵ کیلوگرم خاک، مصرف می‌شود و وزن میانگین هر متر مربع آن ۲۰ کیلو گرم است در حدود ۷۵ درصد از هر متر مربع این محصول، خاک معدنی میباشد

همتی گفت: با توجه به ظرفیت موجود استان، واحد‌های فعال استانی در حدود ۶۶۰ هزار تن از خاک صنعتی تولیدی استان را فرآوری می‌کنند، به عبارت دیگر ۲۲ درصد انواع خاک نسوز و صنعتی استان، در خود استان فرآوری می‌شود.

دبیر شورای معادن استان فارس تاکید کرد: با توجه به نسبت تولید به ظرفیت اسمی کشور که ۶۱ درصد است لذا احداث هرگونه واحد جدید مطلقا باید با نگاه صادراتی باشد.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: صنعت ، معدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.