تشخیص، پیشگیری و ارزیابی درمان بیماری گوشه با برخی پروتئین ها

معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه گفت : برخی از پروتئین ها می توانند به عنوان نشانگری برای تشخیص، پیشگیری و یا ارزیابی درمان بیماری گوشه باشند.

هادی مظفری معاونت تحقیقات و فنآوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، گفت : بر پایه نتایجی که از اجرای طرح بررسی مقایسه ایی الگوی پروتئوم اصلی سرم و جزء آلبومین بیماران گوشه نوع I وIII در مقایسه با افراد سالم با روش الکتروفورز دو بعدی حاصل شد دریافتیم برخی از پروتئین ها می توانند به عنوان نشانگری برای تشخیص، پیشگیری و یا ارزیابی درمان بیماری گوشه باشند.

وی گفت : نتایج حاصل از این مطالعه نشانگر تفاوت الگوی برخی پروتئینهای کلیدی مرتبط با عوارض شایع این بیماری همچون آلفا- 1- آنتی تریپسین، هاپتوگلوبین، آپولیپوپروتئین A1 و زنجیره سنگین ایمنوگلوبولین گاما، گلیکوپروتئین غنی از هیستیدین، آپولیپوپروتئین A4 ، زنجیره گاما و بتای فیبرینوژن بود که در بروز فرآیندهای دخیل در عوارض شایع بیماری مثل اختلالات ریوی، کمخونی، کاهش HDL و ترومبوسیتوپنی نقش کلیدی دارند.

مظفری افزود : بر این اساس در الگوی پروتئین بیماران گوشه پروتئین های دارای تفاوت بیان متفاوت می توانند نقش بیومارکری برای تشخیص، پیشگیری و یا ارزیابی درمان داشته باشد و قطعاً بررسی الگوی پروتئینی بیماران در مقیاس جمعیتی بزرگتر برای تاکید یا رد ارتباطات فوق الذکر، لازم و ضروری است.

وی افزود :  طرح حاضر با تمرکز بر دستیابی به تفاوتهای الگوی پروتئینهای سرمی و جزء آلبومینی نمونه خون بیماران گوشه نوع I و III در مقایسه با یکدیگر و نمونه های افراد سالم طراحی و انجام شده است.

مظفری گفت :  بیماری گوشه شایعترین بیماری اختلالات ذخیره ای لیزوزومی می باشد که به علت نقص و عدم فعالیت آنزیم بتاگلوکوسربروزیداز بروز می نماید و سوبسترای آنزیم گلوکوسربروزید در کبد، طحال، مغز استخوان و به ویژه در ماکروفاژها انباشته می شود و موجب عوارضی همچون عوارض عصبی، اختلالات استخوانی، بزرگی کبد و طحال و آنمی در بیمار می گردد که بر اساس جهش نیز به سه دسته تقسیم می شود.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

بیماری گوشه شایعترین بیماری اختلالات ذخیره ای لیزوزومی می باشد

 

 

 

برچسب ها: اخبارپزشکی ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.