دستگیری سارق حامل اشیاء تاریخی و فرهنگی تقلبی در استان سمنان

مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: تعداد 119 قطعه شی تاریخی و فرهنگی و تقلبی در ایست و بازرسی پلیس راه شاهرود - میامی کشف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، یدالله یحیی پور مسئول واحد حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به کشف تعداد 119 قطعه شی تاریخی و فرهنگی و تقلبی در شاهرود گفت:  متهم این پرونده در حال حمل و انتقال اشیاء به صورت غیرقانونی بود که در پلیس راه شاهرود- میامی توسط ماموران نیروی انتظامی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و از خودروی وی تعداد ۸۰ قلم شی تاریخی و فرهنگی و تعداد ۳۹ قلم شی تقلبی کشف و ضبط می‌شود.

وی افزود: اشیای تاریخی و فرهنگی شامل ۷۵ قطعه سکه، یک قطعه نوک پیکان، یک عدد آویز قدیمی، یک عدد لبه دیگ قدیمی، یک عدد سرمه دان برنجی و یک عدد پی سوز است.

یحیی پور تصریح کرد: اشیای تقلبی نیز شامل ۲۶ قطعه مهره نگین، دو عدد حلقه فلزی، چهار قطعه سنگ کوچک قدیمی، چهار قطعه مهره استوانه‌ای، یک قطعه مهره گرد، یک قطعه مجسمه قدیمی شکل انسان و یک قطعه سنگ رنگ شیری استوانه‌ای (منقوش به شیر) است.

وی گفت: با توجه به رای صادره دادگاه کیفری کلیه اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشف و ضبط شد و در حال حاضر تحویل امین اموال فرهنگی اداره میراث فرهنگی شاهرود شده تا در موزه شهرستان شاهرود به نمایش گذاشته شود.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات مصوب ۷۵) خرید و فروش اموال تاریخی فرهنگی حاصله از حفاری غیرمجاز ممنوع بوده و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی به نفع سازمان به حبس از ۶ ماه تا سه سال محکوم می‌شوند.

طبق ماده ۵۶۶ مکرر قانون مجازات اسلامی نیز هر کس نمونه تقلبی آثار تاریخی و فرهنگی (اعم از ایرانی و خارجی) را به جای اثر اصلی بسازد یا آنرا به قصد عرضه قاچاق یا فروش معرفی، حمل یا نگهداری کند یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر خریداری کند به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس میراث فرهنگی محکوم می‌شود.

انتهای پیام / گ

کشف و ضبط ۱۱۹ قطعه شی تاریخی و فرهنگی و تقلبی در استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.