برگزاری همایش ملی «نه به زندان» به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌های کشور

مدیر کل پیشگیری‌های قضایی قوه قضاییه از برگزاری همایش ملی «نه به زندان» به منظور کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افتخاری مدیر کل پیشگیری‌های قضایی قوه قضاییه در نشستی با حضور نمایندگان مرکز آمار، اطلاعات و فناوری قوه قضاییه، وزارت دادگستری، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، دادستانی تهران، معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، و حقوقی قوه قضاییه اظهار داشت: این همایش برای ایجاد رویه‌های قضایی واحد و منسجم، و رفع موانع اجرایی در نهاد‌های درونی و بیرونی قوه قضاییه در کاهش جمعیت کیفری زندان برگزار خواهد شد.

به گفته وی در این همایش دو روزه که ٢٧ و ٢٨ مهر در منطقه آزاد ماکو واقع در استان آذربایجان غربی برگزار خواهد شد، سازمان زندان ها، دادستانی کل کشور، دادستانی تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز انفورماتیک و معاون حقوقی قوه قضاییه و همچنین نهاد‌های پذیرنده استفاده از قانون مجازات جایگزین حبس مانند سازمان بهزیستی و سازمان منابع طبیعی حضور خواهند داشت.

افتخاری با تشریح محور‌های همایش ملی «نه به زندان» اظهارکرد: راهکار‌های کاهش جمعیت کیفری زندان در پرتو تفسیر قضایی، آسیب شناسی، اصلاح و تکمیل دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری، بهره گیری از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس و ارائه راهکار‌های سازمانی- ساختاری کاهش جمعیت کیفری چهار محور این همایش ملی است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین قانون مجازات اسلامی برای کاهش جمعیت کیفری از جمله راهکار‌های کاهش جمعیت کیفری در این همایش است که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام قضایی تصریح کرد: برای اجرای محور دوم، ارزیابی میزان موفقیت و تاثیر دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری، آسیب شناسی قضایی- اجرایی دستورالعمل و ارائه پیشنهادات برای اصلاح رویه‌ها و رفع مشکلات، و پیشنهادات اصلاح و تکمیل مواد دستورالعمل برای اقدامات تقنینی مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت.

افتخاری درباره محور سوم همایش ملی «نه به زندان» یعنی بهره گیری از ظرفیت مجازات‌های جایگزین حبس تصریح کرد: در این محور راهکار‌هایی برای هماهنگی نهاد‌های پذیرنده و مراجع قضایی، مدیریت و نظارت بر اجرای احکام جایگزین حبس و ایجاد رویه‌های واحد قضایی درباره مجازات‌های جایگزین مطرح می‌شود.

مدیر کل پیشگیری‌های قضایی، بهبود روش‌های ناظر بر رصد و نظارت میزان قرار‌ها و احکام منتهی به زندان، آسیب شناسی علل صدور احکام حبس در دادگاه‌های کیفری، و آسیب شناسی سامانه CMS، سامانه‌های خدمات الکترونیکی و ارتقای هماهنگی در بهره برداری از آن‌ها را موضوعات محور چهارم همایش برشمرد.

وی اضافه کرد: اگر چه این همایش با میزبانی استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود، اما استان‌های معین تهران، کرمان، خراسان رضوی، فارس، گلستان، قزوین و زنجان هم در نظر گرفته شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار