لزوم شکل گیری نهادهای غیردولتی مربوط به حقوق شهروندی در کرمانشاه

عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان کرمانشاه گفت : شکل گیری نهادهای غیردولتی مربوط به حقوق شهروندی در کرمانشاه لازم است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، تجری عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان کرمانشاه گفت : حقوق بشر در حقیقت مجموعه ای از قواعد و مقررات فراگیر جهان است که که شامل همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها فارغ از تفاوت هایی که میان  بشر است، گفته می شود.

وی گفت : کشورهای اسلامی معتقدند حقوق بشر امروزی با آن تعاریف و چارچوب هایی که در اعلامیه جهانی آمده بخصوص در اندیشه های مبتنی بر اصالت فرد، دارای خاستگاه و نشات گرفته از افکار و اندیشه های غربی است و با پاره ای از قواعد در بطن تفکرات اسلامی سنخیت ندارد.

تجری افزود : در این راست، کشورهای اسلامی طی یک اجماع اعلام داشتند که قائل به حقوق بشر هستیم اما با تعاریف اسلامی، لذا عنوان "حقوق بشر اسلامی" را ایجاد کردند.

وی افزود : حقوق بشر قواعدی کلی و جهانی در حوزه های مختلف می باشد که اگر دریک حوزه جغرافیایی جزیی عملی و اجرایی شوند، به آن حقوق شهروندی اطلاق می شود.

تجری اضافه کرد: درواقع حقوق شهروندی تجلی عملی و قانونی حقوق بشر در حوزه جغرافیایی یک کشور است.

وی یکی از معضلات کنونی امروز جامعه را عدم آگاهی یا شناخت کم مردم نسبت به حقوق خود به عنوان شهروندوان جامعه دانست و افزود: اگر می بینیم در بسیاری از بخش ها حقوق شهروندان ضایع می شود، ناشی از عدم آگاهی آنان نسبت به حقوقشان است.

وی همچنین برلزوم شکل گیری نهادهای غیردولتی مربوط به حقوق شهروندی در استان تاکید کرد و گفت: این نهادها در آموزش حقوق شهروندی و نیز احقاق حقوق مردم می توانند بسیار موثر باشند.

تجری بزرگترین نقص در حوزه حقوق شهروندی را همین عدم آشنایی مردم عنوان کرد و افزود: در این راستا کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای استان با تشکیل کمیته آموزش و پژوهش در نظردارد حقوق شهروندی را به مردم استان و خصوصا به کودکان کرمانشاهی آموزش دهد.

وی اضافه کرد: آموزش حقوق شهروندی به کودکان کرمانشاهی را از ابتدای سال تحصیلی جدید به صورت جدی و درحد وسع کانون اجرا خواهیم کرد، چرا که در حال حاضر در بحث نیروی انسانی و مالی در تنگنا قرار داریم.

وی با اشاره به رونمایی از منشور حقوق شهروندی در سال 95 توسط رئیس جمهور، تاکید کرد: پس از این منشور، شواری عالی اداری کشور آئین نامه "حقوق شهروندی در نظام اداری" را تصویب و ادارات و دستگاه های مختلف را ملزم به رعایت آن کرد، اما در وضعیت کنونی شاهد هستیم که به هیچ وجه رعایت حقوق شهروندی در ادارات استان رضایت بخش نیست.

 

 

انتهای پیام/د

 

 

رونمایی از منشور حقوق شهروندی در سال 95 توسط رئیس جمهور

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.