فعالیت ۷۰ کارگاه حوله بافی و پارچه بافی در سرایان

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان از فعالیت ۷۰ کارگاه حوله بافی و پارچه بافی در این شهرستان خبر داد.

عرب، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: هنر حوله بافی از گذشته در روستای کریمو شهرستان سرایان رونق داشته، اما متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی این هنر منسوخ شد با این حال با احیای این رشته بومی در سال ۹۲ و با توجه به پاسخ مثبت بازار به این محصول این هنر در سطح شهرستان رونق خاصی گرفته و در حال حاضر ۴ طرح پشتیبان حوله بافی در شهرستان اجرا گردیده و بیش از ۷۰ کارگاه فعال حوله بافی و پارچه بافی در سطح شهرستان دائر است.


وی افزود: بافت حوله‌های سنتی در خراسان جنوبی، امروزه نیز همانند گذشته با دستگاه‌های سنتی دو یا چهار وردی و ابزار کار ساده، صورت می‌گیرد. با کمک این دستگاه ایجاد دهنه، پود گذاری (با تنوع رنگی نامحدود) و دَفتین زدن با حرکات منظم دست و پا، باعث تولید انواع پارچه بر اساس نوع ماده اولیه می‌شود.


عرب افزود: تولید حوله در بسیاری ازشهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله سرایان رواج داشته و هم اکنون نیز توسط زنان توانمند بافته می‌شود.


عرب ادامه داد: حوله بافی که دراصطلاح محلی به آن (تو بافی و یا تون بافی) می‌گویند از قدیمی‌ترین صنایع دستی جنوب خراسان است که بر اساس مستندات تاریخی، از معروفیت دستبافته‌ها و پارچه‌های پنبه‌ای و ابریشمی تولید شده در ایالت قهستان قدیم در قرون اولیه اسلامی فراوان یاد شده است.
انتهای پیام/ب


رونق حوله بافی در سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.