المانیتور: هدف از تحریم‌های آمریکا، ناآرام کردن ایران است

پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت مقامات دولت ترامپ امیدوارند تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران، به آشوب در ایران منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: مقامات بلندپایه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته اعلام کردند امیدوارند تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران که روز سه‌شنبه به مرحله اجرا درمی‌آید، موجب اعتراض مردم ایران و در نهایت، اعمال فشار بر حکومت تهران به منظور پذیرفتن پیشنهاد ترامپ برای مذاکره بر سر حصول توافقی «جامع‌تر» شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز گذشته در گفتگو با شبکه فاکس نیوز گفت: «در صورتی که ایران جدی باشد، به پای میز مذاکره می‌نشیند. ما درخواهیم یافت آیا آن‌ها جدی هستند یا خیر.»

چند مقام از کاخ سفید، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا روز گذشته از اغتشاشات ایران حمایت کردند. مقامات دولت ترامپ همچنین اعلام کردند از دیدن نشانه‌های تشویش در اقتصاد ایران و بروز اغتشاشات در پی خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خرسند هستند.

این در حالی است که 5 کشور دیگر (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) که در توافق هسته‌ای ایران شرکت داشته اند اعلام کرده اند حمایت خود را از برجام ادامه می‌دهند. وزرای خارجه چند کشور اروپایی همچنین درباره آغاز فاز نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران ابراز تاسف کرده اند. فاز دوم تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران که بخش بانکداری و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهد، در ماه نوامبر به مرحله اجرا در خواهد آمد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ژان آیو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، و جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ما عمیقا نسبت به بازگشت تحریم‌ها از جانب آمریکا به دلیل خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ابراز تاسف می‌کنیم.» در این بیانیه همچنین آمده است: «برجام کارآمد و در حال تحقق هدف خود است.»

مقامات اروپایی در ادامه این بیانیه اعلام کرده اند: «لغو تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای، بخشی ضروری از توافق هسته‌ای است.» در این میان، علی‌رغم مقاومت بین‌المللی، مقامات دولت ترامپ عزم خود را برای اعمال فشار اقتصادی علیه ایران اعلام کرده اند.

در مقابل، مقامات ایرانی نسبت به پیشنهاد ترامپ مبنی بر مذاکره مستقیم با ایران واکنش نشان داده اند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در یک کنفرانس خبری گفت: «ما درباره تمام کلمات برجام مذاکره کردیم و ترامپ با یک امضا آن را نقض کرد. اکنون او آمده است و درباره مذاکره صحبت می‌کند؟ این یک بازی تبلیغاتی است.»

یک کارشناس سیاسی نیز در این باره به المانیتور گفت: «در این ادعای مقامات آمریکا که می‌گویند می‌خواهیم با ایرانیان پای میز مذاکره بنشینیم و به توافقی بهتر با آن‌ها دست یابیم و در عین حال، تلاش آن‌ها برای ایجاد آشوب در ایران، تناقضی نهفته است. این رفتار یا یک استراتژی دیپلماتیک ضعیف است و یا تلاشی ناکام برای بهبود روابط با ایران.»

این کارشناس سیاسی افزود: «ایرانی‌ها می‌گویند به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده اند. آن‌ها به ترامپ اشاره می‌کنند و از او می‌پرسند "ما می‌توانیم به وعده‌های خود عمل کنیم. آقای ترامپ، آیا شما نیز می‌توانید؟"»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار