خبرنگار؛ صدای فریادهای بی‌صدا

راویانی که بیان حقایق محوری‌ترین رسالت آنان است

۱۷ مرداد به پاس گرامیداشت شهید صارمی شهید رسانه در تقویم رسمی کشور ما به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است و شاید این روز فرصت و بهانه‌ی خوبی برای گفتن از دغدغه‌ها و مشکلات این قشر پرتلاش و کم توقع باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، 17 مرداد در تقویم رسمی کشور ما به نام خبرنگار نامگذاری شده است افرادی که حرمت قلم را پاس داشته و در راه احقاق حقوق آحاد مردم و جامعه قلم فرسایی می کنند.

 قصه خبرنگاران حکایت کوزه گر و کوزه شکسته است که از دردها و مسائل مردم و جامعه می گویند و می نویسند و دادستان مردم می شوند اما وقتی به خود می رسند مشکلات خود را در نگارش رنج ها و آلام مردم به فراموشی سپرده و نوشته هایش صدای کسانی می شود که فریادهایشان بی صداست و گوش شنوایی برای شنیدن این فریادها نمی یابند

17 مرداد در تقویم رسمی کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است و شاید این روز فرصت خوب و مناسبی برای گفتن از دغدغه ها و آلام خبرنگاران باشد.

خیلی ها در این روز برای عقب نماندن از قافله تبریک ها و تقدیرها دست به کار شده و سعی در تجلیل از این قشر به انحای مختلف بر می آیند اما خبرنگاران به تقدیر و تشکر نیاز ندارند و تنها برای خدا و در راه اعتلای کشور و احقاق حقوق مردم قلم فرسایی می کنندمردمی که در کوچه و بازار و محل کار و زندگی آنان را امین خود دانسته و درد دل ها و مشکلات خود را برای آنان بازگو می کنند تا شاید خبرنگاران چاره ای و جوابی برای مشکلات خود از مسئولان مطالبه کنند.

قلم خبرنگار وحدت آفرین است

رئیس سازمان بسیج رسانه استان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل مقام خبرنگار و قدرت قلم و کلام خبرنگار در زمان حاضر را در ایحاد وحدت و انسجام در کشور را تاثیر گذار و مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: در عصر ارتباطات و اطلاعات خبرنگاران به عنوان یکی از ارکان نظام هستند که وظیفه آگاه سازی جامعه را برعهده دارند.

سرهنگ پاسدار علی لطفی افزود: خبرنگاران به مثابه سربازان جنگ نرم رسانه ای هستند که در روزگار کنونی که کشور با هجمه ای از توطئه ها روبروست و با ابزارهای قدرتمند رسانه ای که در اختیار دارد سعی در تشویش اذهان عمومی بویژه نسل جوان نسبت به نظام و انقلاب دارد که در این برهه نفوذ کلام و قدرت بیان و روشنگری خبرنگاران نسبت به حقایق می تواند موحب وحدت و انسجام در جامعه گردد.

وی ضمن تاکید بر نقش رسانه‌های جمعی و اصحاب قلم در عصر کنونی که عصر جنگ روانی است، تصریح کرد: روزی که سلولهای حرکتی رسانه‌ها توسط جمعی به حرکت درمی‌آید و اتفاقات جامعه را در کوتاه ترین زمان می‌توانند نشر دهند و همه را متوجه آنها گردانند، روزی که رخدادها نمی‌توانند حیات پیدا کنند مگر با قلم‌های این قشر زحمتکش، در واقع کسانی که صلح جهانی را می‌توانند رقم بزنند.

 رئیس سازمان بسیج رسانه استان اردبیل نقش خبرنگاران و اهالی رسانه در بصیرت‌افزایی جامعه را بسیار خطیر دانست و اظهار داشت: صاحبان قلم با فراخ دستی خود می‌توانند مطالبات عمومی، اجتماعی و بین‌المللی را در جهان شکل داده و قالبهای مختلف را بر جامعه تعریف کنند و بدین گونه بر بصیرت و هم‌افزایی در جامعه بیافزایند.

سرهنگ لطفی از خبرنگاران به عنوان نگهبانان بیدار جامعه یاد کرد و بیان داشت: خبرنگار باید با فکر و اندیشه خود و در راستای حفظ منافع ملی خبرهایی جالب و استاندارد تنظیم کند به نحوی که ذوق و هیجان دیدن و خواندن را در مخاطب افزایش داده و خوانندگان از آن لذت ببرند.

رئیس سازمان بسبج رسانه استان با تاکید بر نقد منصفانه خبرنگاران در قبال عملکردهای مسئولان، پاسخ دهی صریح شفاف و بدون ابهام را از وظایف مسئولان و مدیران دانست و تصریح کرد: نقد های سازنده و ارائه راهکار از سوی خبرنگاران و مطالبه پاسخ مشکلات و مصائب مردم و جامعه، کمک حال مسئولان در امر اداره امور اجرایی بوده به شرطی که آستانه انتقاد پذیری و توجه به این نقدها در مسئولان بالا باشد.

سرهنگ لطفی در ادامه صحبت های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اهل رساته ادامه دادن راه و هدف این شهیدان را از وظایف خبرنگاران عنوان کرد و گفت: خبرنگاران آموخته های خود را مدیون شهدا هستند اصالت قلم و زبان را از خلقت معشوق و تجدید پیمان با شهدا به دست آورده اند.

این مقام مسئول سپاه استان اظهار داشت: کسب و تهیه و جمع آوری اخبار مختلف و انتقال آن ها از طریق وسایل و ارتباطات جمعی به وجود جامعه روح می بخشد تا به نظم در جامعه و مبارزه با سودجویی ها، تضادها، دودلی ها، بی اخلاقی ها و قانون گریزی ها کمک کنند.

وی افزود: خبرنگار با سرعت عمل و حق طلبی و با صداقت گفتار در جنگ نابرابر جنگ نرم از جامعه خود دفاع می کند و اینجاست که روز خبرنگار معنا پیدا میکند.

راویانی که بیان حقایق محوری‌ترین رسالت آنان است

مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار و جایگاه والای این قشر در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی اظهار داشت: خبرنگاران همواره به عنوان چشم بینای مردم و گوش شنوای آنان در کرسی‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضوری فعال داشته و با قدرت قلم خود توانسته‌اند مشکلات خرد و کلان مردم را به هر نحوی به گوش مسئولان اجرایی و فرهنگی رسانده و در حضور آنان مطالبه‌خواه مصمم ملت باشند.

علی نورعلیپور ضمن اشاره به ارزش بالای کار خبرنگاران در این برهه زمانی، در عرصه خبر و اطلاع‌رسانی گفت: اگر چه ابزار کار خبرنگاران صرفا در کاغذ و قلم خلاصه می‌شود اما همین ابزار محدود، کیفیتی عظیم و ارزشمند به بار می‌نشاند که گاه این قلم زدن‌ و نویسندگی طبق حقایق علت اصلی تحولات عظیم ملی بوده است.

وی خبرنگاران را راویان صداقت و حقیقت در جامعه معرفی کرده و افزود: خبرنگاران همواره کوشیده‌اند تا پلی میان مسئولان و مردم بوده و با مطالبه‌گری و پرسشگری خود از هر مسئولی در هر موقعیتی، البته به تناسب مسئولیت و چارچوب مدیریتی آن پاسخ صریح و بدون ابهام بخواهند و این اقدام خبرنگاران نباید هیچ‌گاه با موانعی سرکوب و سرزنش شود.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان اردبیل تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان فرد مورد اعتماد مردم و مسئولان باید صاحب قلمان متعهد و وفادار به آرمان‌های انسانی باشند و همیشه بدین گونه خطاب شوند و هیچگاه نباید سه اصل اساسی در عرصه آگاهی بخشی عمومی؛ "صداقت"، "سرعت" و "دقت" را فدای اولویتهای شخصی و فردی بکنند.

نورعلیپور در بخش دیگری از سخنان خود اهالی عرصه خبر و اطلاع‌رسانی را طلایه‌داران این عرصه دانسته و یادآور شد: رسانه‌های جمعی در عصر کنونی اصلی‌ترین منبع آگاهی‌ و مرجع اطلاعات ملت تلقی می‌شوند که همین مسئله مسئولیت و رسالت خبرنگاران را بیش از پیش حساس‌تر و خطیر می‌سازد، چرا که این قشر به عنوان پرچمداران وادی قلم و آگاهی شناخته شده و می‌بایست افراد معتمد ملت و دولت باشند.

وی همچنین با تاکید بر ارزش قلم خبرنگار در عرصه کنونی اظهار داشت: گرچه امروزه خبرنگاران دغدغه مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه را بیش از سایر اقشار داشته و به نوعی وجدان بیدار جامعه می‌باشند اما نباید در هیچ زمان و موقعیتی پای بر اهداف مقدس خود نهاده و می‌بایست همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمانها باشند.

به گفته مدیرعامل خانه مطبوعات استان خبرنگاران مدافعان خوبی و آزادی در جامعه و عصر کنونی هستند که باید ارزش داشته‌ها و نگاشته‌های خود را دانسته و هیچ‌گاه در این مسیر پرمخاطره از سخت‌کوشی و حق‌کوشی دریغ نکنند.

نورعلیپور عملکرد رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در سطح استان اردبیل را خوب ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: وجود رقابت بین رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و همچنین نشریات محلی خود یک نظر مثبت در عرصه اطلاع‌رسانی می‌باشد که همین مهم می‌تواند سبب بهبود و ارتقای کیفیت، الگوسازی و الگودهی مناسب در عرصه اطلاع‌رسانی و همچنین موفقیت در شفاف‌سازی مسائل و مشکلات محلی و منطقه‌ای باشد که امیدواریم با رویکرد اطلاع‌رسانی دقیق و صرفا به تبعیت از حقایق بتوانیم شاهد عملکرد مثبت رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و نشریات محلی در استان اردبیل باشیم.

وی در پایان ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و پاسداشت آزادی‌بیان اظهار کرد: 17 مرداد، سالروز بزرگداشت قلم و پاسداشت آزادی بیان در واقع بهانه‌ای است تا بتوان در قبال زحمات فراوان طول سال این قشر بی‌ادعا یا کم‌ادعا قدمی برداشت و به پاس تجلیل از تلاش‌های بی‌دریغ و بی‌وقفه خبرنگاران از آنان تجلیل و قدردانی کرد.

مدیر خبرگزاری تسنیم استان اردبیل همچنین با آرزوی موفقیت برای فعالان و صاحب قلمان عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی گفت: امیدواریم تا با قلمفرسایی اهالی متعهد و متعصب خبر و خبررسانی بتوانیم جامعه‌ای بنا نهاده شده بر اصول انقلابی داشته و در پرتو نورافشانی‌ این قشر حقیقت طلب صاحب جامعه‌ای اخلاقی و انسان مدار باشیم.

لزوم حفظ شان و جایگاه خبرنگار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن تبریک به مناسبت روز خبرنگار و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان این حوزه شهید صارمی و دیگر شهدای خبرنگار و اطلاع رسانی اظهار داشت: انقلاب اسلامی محصول مجاهدت ها و جانفشانی‌های جوانان غیور این کشور است که با تقدیم خون خود این امنیت و استقلال را برای کشور به ارمغان آورده اند و امروز نقش صاحبان اندیشه و قلم در حفظ و بقای این نظام مقدس بسیار مهم است.

سید ناصر اسحاقی ضمن اهمیت حوزه خبر و خبرنگاری و با توجه به گستردگی و محبوبیت این رسانه ها در جامعه تصریح کرد: شهید محمود صارمی افشاری و باقری و شهدای حوزه خبر ثابت کردند که خبرنگاری رسالتی بسیار مهم حساس مقدس و تاثیرگذار در جامعه است و می شود در این بخش هم برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی جان‌فشانی کرد.

وی افزود: خبرنگاران ادامه دهنده راه شهیدان هستند و با قلم و فکر و اندیشه در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان ایثارگری می کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل بیداری و آگاه سازی را از رسالت های مهم فعالان رسانه عنوان کرد و اظهار داشت: خبرنگاران باید با حفظ امانتداری به توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر امید دادن به مردم و انعکاس خدمات بیشماری که در کشور انجام شده اقدام کنند.

اسحاقی تصریح کرد: خبرنگاران به عنوان چشم های بینا و بیدار جامعه در جهت رسیدن به حقایق وظیفه بسیار خطیری بر عهده دارند زیرا حضور خبرنگاران در جامعه مانند سلول در بدن انسان است و باید با توجه به آثار وجودی خبرنگاران و تاثیر آن در جامعه ارزش گذاری گردد.

اسحاقی تاکید کرد: خبرنگاران با تلاش شبانه روزی خود در راستای انجام رسالت شان باید با حفظ امانتداری و تقوی در تحریر و انتشار اخبار با هدف تنویر افکار عمومی و نشر حقایق گام بردارند.

سلامت رسانه منوط به سلامت خبرنگار است

اطلاع رسانی و آگاهی بخشی وظیفه و رسالت جامعه خبرنگاری است و اهالی قلم که به حکم رسالت شغلی خود برای انعکاس مشکلات و دردهای مردم شب و روز ندارند و در هر لحظه و در هر مکانی که باشند دغدغه های مردم را به گوش مسئولان می رسانند.

خبرنگار خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به اینکه علاقه و عشق به این حرفه موجب ماندگاری خبرنگاران در ابن حوزه علی رغم مشکلات فراوان است گفت:  اشراف به مسائل روز و آگاهی از مشکلات و دغدغه  های مردم و جامعه از الزامات یک خبرنگار موفق و حرفه ای است تا بتواند با قلم شیوا و رسا این مشکلات را به گوش مسئولان برساند.

رضا مهری نداشتن امنیت شغلی و پائین بودن حقوق و دستمزد خبرنگاران در مقایسه با سختی این حرفه را از مسائل و دغدغه های بیشتر فعالان در این عرصه ذکر کرد و افزود: سلامت حوزه رسانه منوط به سلامت خبرنگار است و خبرنگاری که مشکل معیشتی داشته باشد نمی تواند رسالت و وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

این فعال رسانه ای می افزاید: در حال حاضر خبرگزاری های معدود اقدام به رفع مشکلات معیشتی خبرنگاران فعال خود از جمله بیمه حقوق و دستمزد کرده اند و به نظر بنده باید این امر باید توسط رسانه ها و خبرگزاریهایی که خبرنگار د ر آنجا فعالیت میکند صورت گیرد نه بوسیله ارگان ها و نهاد های دیگر.

وی ادامه داد: د  هر صورت ما خبرنگاران با تمام کاستی ها و کمبود ها و مشکلات و سختی های موجود در این حرفه بر عهد خود مانده ایم و در راه روشنگری و بیان حقیقت قلم بر زمین نخواهیم گذاشت.

خبرنگاران و مسئولان نقدپذیر

یکی دیگر از خبرنگاران خبرگزاری های استان نیز گفت: ذهن کنجکاو و پرسشگرانه خبرنگار او را به پرسش های نقادانه از عملکرد مسئولان و حاکمان ترغیب می کند تا از یک طرف مصائب و مشکلات مردم را به مسئولان انتقال دهد و از سوی دیگر پاسخ این نقدها و مشکلات را به مردم برساند.

این خبرنگار با تاکید بر لزوم پاسخ دهی مسئولان در مواجهه با خبرنگاران بیان داشت :متاسفانه برخی از مسئولان در مواجهه با خبرنگاران تنها به دادن آمار و ارقام اکتفا کرده و پاسخ قانع کننده ای در مورد ضعف ها و کاستی های خود ارائه نمی دهند و اگر خبرنگار خلاف نظر مسئول محترم و در نقد سازمان یا اداره یا نهاد تحت مسئولیت آن مقام  مسئول قلم زده باشد برخوردهای ناصحیحی با وی صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: خبرنگاران با پیگیری های مستمر خود راستای مطالبات مردم در حفظ اعتماد مردم به نظام نقش بارز و برجسته ای داشته و از سوی دیگر همراهی و پاسخگویی مناسب مدیران موجب می گردد تا مردم حساب ایشان از معدود مدیرانی که در جهت حفظ منافع شخصی و یا جناحی خود از پاسخ گویی سر باز می زنند را جدا نمایند.

این فعال رسانه ای افزود:  مسئولان در قبال وظیفه و مسئولیتی که از طرف مردم به آنها واگذار شده باید پاسخگو بوده و به پرسشگری های خبرنگاران که حلقه واسط میان مردم و مسئولان هستند به طور صریح و شفاف پاسخ دهند.

خبرنگار یا روابط عمومی!

خبرنگار دیگری در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل داشتن استقلال فکری و جدا کردن خط و مشی خود از جناح ها و احزاب را از ویژگی های خبرنگار حرفه ای برای ارائه و مخابره خبر بیان کرد و گفت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد هستیم برخی از خبرنگاران به دلیل مشکلات معیشتی یا به امید استخدام در یک اداره و سازمانی به بلندگویی برای تشریح عملکردها و اجرای اوامر و دستورات برخی مدیران تبدیل شده و تنها به پوشش خبری فعالیت های برخی مسئولان و ادارات می پردازند .

وی افزود: تقلیل جایگاه خبرنگار به روابط عمومی اقدام ناشایسته ای است که از سوی برخی خبرنگاران صورت می گیرد و ساحت مقدس خبرنگاری را با چالش مواجه می کند البته مشت نمونه خروار نبوده و هستند خبرنگارانی که وجدان کاری و گفتن از حقیقت را فدای منافع شخصی خود نمی کنند.

این خبرنگار تاکید کرد: خبرنگار باید به صورت مستقل و با آزادی فکر برای تحقیق و پژوهش و مطالبه پاسخ سوالات خود به ادارات مراجعه و برداشت آزاد خود را از اتفاقات و جریانات جامعه به قلم آورند.

اما کلام آخر

بی شک توقع به جای مردم از خبرنگاران به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه برای پرسشگری از عملکردهای مسئولان از یک سو و نوشتن از سختی ها و مشکلات مبتلابه جامعه و به جان خریدن عواقب این انتقادها از سوی دیگر آنها را در دوراهی نفرت مردم و یا سکوت و چشم پوشی بر تمام این واقعیت ها قرار می دهد که در بسیاری از مواقع خبرنگارانی که شرافت قلم را درک کرده اند راه دوم را انتخاب می کنند.

خبرنگاران کسانی هستند که نوشته هایشان طلوع حقیقت است در مقابل خورشید و بیان دردهایی است که نمی توانند بگویند و بیانشان و کلامشان صدای فریادهایی است که بی صداست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.