رسانه‌ها پیشگامان مقابله با فساد هستند

استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه اظهارداشتند: رسانه‌ها با ایفای نقش در تنویر افکار عمومی به عنوان پیشگامان مقابله با فساد و رواج شایعه در جامعه به شمار می‌آیند.

رسانه‌ها پیشگامان مقابله با فساد هستندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: رسانه‌ها و جراید در کشور که همیشه پشتیبان نظام و اسلام بوده در این برهه و موقعیت کنونی باید همه تلاش خود را در شفاف سازی و روشنگری جامعه بکار ببندند و هرگونه شایعه‌ای را با اخبار دقیق و بموقع بی اثر کنند.

مرتضی سیاوشی افزود: سکوت و دامن زدن به شایعات در برهه کنونی که دشمن جنگ روانی راه انداخته باعث دلسردی مردم فهیم خواهد شد که رسانه‌ها باید در برابر این حیله و دسیسه توطئه گران ادای وظیفه کنند.

دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی پیام نور گناوه گفت: رسانه‌ها هر چه آزادتر باشند، می‌توانند واقعیت‌ها و فساد‌هایی را که درجامعه وجود دارد بصورت شفاف به اطلاع مردم برسانند.

مهدیه احمدی زاده اظهارداشت: باتوجه به اینکه مقابله با فساد یک رویکرد اجتماعی و حقوقی است رسانه‌ها نباید بصورت سیاسی با آن مقابله کنند، زیرا این مساله فسادانگیز می‌شود.

وی گفت: اگر همه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی توسط رسانه‌ها بطور شفاف بیان شود رانت خواری و فساد در جامعه حذف می‌شود.

احمدی زاده افزود: رسانه‌ها درصورت ارتکاب هرگونه تخلف و فسادی پس از کسب اطلاع از منابع موثق افشاگری کنند که این اقدام باعث می‌شود افراد کمتری به سمت فساد سوق پیدا کنند.

وی گفت: هرگونه پنهان کاری از فساد و رانتی توسط رسانه‌های داخلی باعث خواهد شد تا مردم به رسانه‌های بیگانه که هدفشان خدشه وارد کردن به نظام و ممکلت است روی بیاورند د. و آنان از این فرصت نیز سوء استفاده و شیطنت کنند.

این دانشجو اظهارداشت: رسانه‌ها زمانی می‌توانند به جایگاه حقیقی خود برسند که زبان راستین و گویای مردم باشند.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام نور گناوه گفت: رسانه‌ها نقش بسزایی در مبارزه با فساد در جامعه دارند و با شفاف سازی و راهکار‌های درست، اخبار‌های موثق و صحیح را انتشار و مانعی برای بروز شایعات شوند.

فاطمه شادزی افزود: شایعات موجب بروز مشکلات در جامعه بویژه از لحاظ روانی و آرامش در بین خانواده‌ها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناوه گفت: برای مبارزه با فساد به عنوان یکی از بزرگترین موانع پیشرفت هر جامعه نیازمند رسانه‌های آزاد و مستقل است.

استاد آمنه عباسی افزود: با نگاهی به تجربیات سایر جوامع، هرگاه رسانه‌ها در یک جامعه آزاد فعالیت کنند قادر به افشای فساد خواهند بود.

وی اظهارداشت: در جوامع بسته که رسانه‌ها آزاد نیستند و استقلالی نیز ندارند هیچگاه نمی‌تواند فسادی را انعکاس دهند و این امر باعث خواهد شد مفسدان به راحتی و بدون ترس و واهمه‌ای حقوق مردم را تضییع کنند.

احمدرضا ونکی دیگر عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گناوه گفت: رسانه‌ها در دنیای امروز در مواجهه با فساد می‌توانند به عنوان یک نهاد نظارتی قوی و افشاکننده عمل و نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

وی افزود: باتوجه به اینکه در برهه کنونی بیش ازهر زمانی مفهوم دهکده جهانی قابل حس و لمس است وقوع کوچک‌ترین اتفاق به دورترین نقطه دنیا خبررسانی می‌شود که در این میان بروز شایعات بلحاظ وفور رسانه‌ها امری اجتناب پذیر است.

وی اظهارداشت: آنچه در این میان مهم بوده قدرت تشخیصی است که جامعه بلحاظ پیشرفت علم و دانش بدست آورده که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش انکارناپذیری داشته باشند.

ونکی گفت: رسانه‌های مردم فریب همانند چوپان دروغگو شناسایی می‌شوند و اعتبار و اعتماد خود را در بین مردم از دست می‌دهند.

هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

انتهای پیام/م

مقابله با فساد یک رویکرد اجتماعی و حقوقی است

برچسب ها: جنگ نرم ، صدای مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.