عراق در معاملات خود با ایران، دلار را کنار می‌گذارد

سخنگوی دولت عراق اعلام کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بغداد در معاملات خود با تهران دلار را کنار خواهد گذاشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق، روز پنجشنبه گفت به دلیل تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، عراق باید در تراکنش‌های مالی خود با ایران، استفاده از دلار را کنار بگذارد.

الحدیثی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «تحریم‌ها در وهله نخست، بر تراکنش‌‎های مالی و فعالیت‌های بانکی با استفاده از دلار آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. دو طرف (در معاملات خود) از دلار آمریکا استفاده نخواهند کرد.» 

او افزود این مسئله می‌تواند موجب کاهش سطح تجارت بین دو کشور و در نهایت، تحت‌الشعاع قرار گرفتن مصرف‌کنندگان عراقی شود.

سخنگوی دولت عراق متذکر شد دولت این کشور برای «یافتن سازوکاری جدید» به منظور حمایت از روابط تجاری بغداد و تهران تلاش خواهد کرد.

وی افزود: «در هر صورت، دولت در تلاش خواهد بود تمامی مشکلات مربوط به این موضوع را حل کند و به دنبال مکانیزم‌های مربوط برای خنثی کردن تاثیرات آن بر بازار عراق و جلوگیری از وارد آمدن خسارت بر منافع شهروندان عراقی باشد.»

بیانیه سخنگوی دولت عراق در حالی منتشر شده است که نخستین بسته تحریم‌های آمریکا علیه تهران روز سه‌شنبه به مرحله اجرا رسید. این تحریم‌ها پیشتر پس از حصول توافق هسته‌ای ایران، لغو شده و در پی خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر علیه تهران وضع شدند.

بر اساس تخمین روزنامه فایننشال تریبوت، حجم صادرات غیر نفتی ایران به عراق در بازه زمانی ماه مارس 2017 تا فوریه 2018، 5.57 میلیارد دلار بوده است که بیشتر آن را مواد خوراکی و مصالح ساختمانی تشکیل می‌داده است. ایران همچنین قطعات یدکی و الکترونیک خودرو به عراق صادر می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، آمریکا ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار