خرازیان مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

امیدی به بهبودی کامل یوزپلنگ آسیب دیده نداریم

مدیر دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان محیط زیست گفت: امیدی برای بهبودی کامل یوز آسیب دیده نخاعی وجود ندارد و این حیوان قادر به حرکت نخواهد بود.

امیدی به بهبودی کامل یوزپلنگ آسیب دیده نداریممجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با جزئیات حادثه تصادف یوزپلنگ آسیب دیده نخاعی در سمنان اظهار کرد: صبح روز سه‌شنبه طی مکالمه تلفنی از جانب معاون فنی استان سمنان خبر رسید که یک قلاده توله یوزپلنگ نر حدود 1.5 ساله در جاده عباس آباد در استان سمنان بر اثر تصادف با یک وسیله نقلیه مصدوم و در حدود ساعت 9 صبح مشاهده شده است.

وی افزود: نظر به اینکه آزمایشات تشخیصی اولیه و معاینات مقدماتی توسط دامپزشک اداره کل محیط زیست استان و دامپزشک معتمد سازمان در همان ساعات اولیه بعمل آمده بود و شواهد مبنی بر این بود که حیوان دچار آسیب جدی شده است، ضمن هماهنگی با استان و همچنین هماهنگی لازم با معاونت محیط طبیعی و دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید ،گروهی جهت انتقال حیوان به استان عزیمت نموده و صبح روز چهارشنبه مورخ 97/5/17 یوز آسیب دیده به پارک پردیسان منتقل گردید. پس از بررسی اولیه و مشاهده عکس رادیوگرافی حیوان که قبلا در استان گرفته شده بود، ضمن هماهنگی با معاونت محیط طبیعی، طی جلسه ای در ظهر روز چهارشنبه با حضور نمایندگان دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و دفتر حیات وحش، دامپزشکان دفتر حیات وحش، جراح و رادیولوژیست معتمد معاونت محیط طبیعی در بخش خصوصی، جلسه ای برگزار گردید و ضمن بررسی منابع علمی موجود و نظر کلیه اعضاء جلسه(هفت نفر) همگی بر این نظر بودند که فارغ از نتایج حاصله از آزمایشات تکمیلی، با توجه به اینکه چنانچه تاکنون نخاع حیوان قطع نگردیده باشد(حتی با احتمال اندک این موضوع)،انجام عمل جراحی در اسرع وقت و بدون از دست دادن زمان، گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه ها می باشد تا بتوان حداقل امید بهبودی حیوان را در صورت قطع نبودن نخاع افزایش داد.

وی تصریح کرد: مفاد صورتجلسه طی جلسه حضوری به معاونت محیط طبیعی منعکس گردید و نظر اعضا نیز مبنی بر این بود که بر اساس نظرات مندرج در صورتجلسه و توصیه های جراح معتمد معاونت محیط طبیعی و دامپزشکان دفتر حیات وحش، مطابق مفاد صورتجلسه در اسرع وقت حیوان تحت عمل جراحی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: بلافاصله حیوان به کلینیک دامپزشکی جراح معتمد سازمان که قبلا نیز جراحی موفقیت آمیزی روی یک قلاده پلنگ(پلنگ رودسر)انجام داده بود منتقل گردید و از ساعت 15 این جراحی طی مدت تقریبی سه ساعت به طول انجامید اما متاسفانه و علی رغم تلاش فراوان گروه جراحی، نخاع در قسمت مهره پنجم کمری در اثر سانحه جاده ای رخ داده بطور کامل قطع شده بود.

خرازیان مقدم گفت: علیرغم این موضوع تاسف بار، کلیه اقدامات و تمهیدات مورد نیاز در طی جراحی بر روی یوزپلنگ آسیب دیده بعمل آمد. با توجه به اینکه مهره پنجم کمری یوزپلنگ دچار آسیب جدی شده بود، اقدامات مورد نیاز برای بهبود وضعیت مهره ها و ستون فقرات انجام گردید.

وی در ادامه بیان کرد: بعد از جراحی یوزپلنگ حیوان را بلافاصله به پارک پردیسان منتقل کرده و تحت مراقبت قرار دادیم.

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه حیوان امروز صبح به هوش آمده و غذا و آب خورده است اما بر اثر قطع نخاع که در حیوان اتفاق افتاده است امیدی برای بهبودی کامل این حیوان وجود ندارد و این بدان معناست که حداقل اندام‌های حرکتی عقبی حیوان بهبود نیافته و از این ناحیه حیوان قادر به حرکت نخواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: درمان های کمکی در حال انجام است و درمان آنتی بیوتیکی از دیشب تحت نظر دامپزشک پارک پردیسان شروع گردیده است. البته از چالشهای مهمی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم بحث دفع مدفوع و ادرار حیوان و جلوگیری از وقوع زخم بستر در روزهای آتی است که خوشبختانه ظهر پنج شنبه توسط دامپزشک پارک پردیسان ادرار این حیوان از طریق مجرای ادراری تخلیه شد.

خرازیان مقدم افزود: همه امیدمان این بود که این حیوان قطع نخاع نشده باشد، اما متاسفانه آسیب ناشی از وقوع سانحه به صورتی بود که نخاع به صورت کامل در محل مهره پنجم کمری قطع شده است. با این وجود تمام سعی و تلاش ما این است که بتوانیم این حیوان بسیار ارزشمند را حفظ نموده و روند بهبودی را تا حد ممکن در حیوان تسریع نماییم.

وی تصریح کرد: علاوه بر دامپزشک و کارشناسان تحت مدیریت پیمانکار پارک پردیسان، دامپزشکان و کارشناسان دفاتر ذیربط حوزه معاونت محیط طبیعی نیز جهت مداوای حیوان بصورت مستمر پایش و نظارت لازم را خواهند داشت و در صورت نیاز از متخصصین دانشگاهی و بخش خصوصی نیز درخواست مساعدت خواهیم داشت.

خرازیان مقدم افزود: امیدواریم طی پانزده روز آتی که حیوان باید تحت مراقبتهای ویژه ای باشد،  با همکاری متخصصین بتوانیم برای حرکت حیوان با کمک اندامهای حرکتی قدامی(دست ها) و ساخت وسیله ای مناسب، مشکل عدم توانایی حیوان در حرکت کردن را تا حدی مرتفع نماییم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار