خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

پیاز؛ گیاهی که با شنیدن نام آن به یاد آبگوشت و کله پاچه و بعد بوی بد دهان پس از مصرف پیاز می‌افتیم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پیاز؛ گیاهی که با شنیدن نام آن به یاد آبگوشت و کله پاچه و بعد بوی بد دهان پس از مصرف پیاز می افتیم!

اما این گیاه برخلاف بوی بدی که پس از مصرف دارد از نظر دارویی و درمانی بسیار با ارزش است و بنوعی می توان گفت در رده معجزه گران محسوب می شود.

حال با این تفاسیر باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با خواص دارویی این گیاه بدبو آشنا نماید، پس با ما همراه باشید.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

گیاهی بد بو به نام؛ پیاز

پیاز (نام علمی: Allium cepa) گیاهی از سرده سیر در زیرتیره پیازیان از تیره نرگسیان است.

پیاز از قدیمی‌ترین سبزی ها و صیفی‌جات خوراکی در دنیا و ایران است که خاستگاه آن را در ایران و افغانستان ذکر کرده‌اند.


بیشتر بدانید: آشنایی با خواص پیاز 


این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده‌است و بر اساس برخی اسناد کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می‌کرده‌اند از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند.

پیاز به خانواده آلیاسه (Alliaceae) متعلق است و گیاهی دو ساله با رشد بوته‌ای ضعیف، برگ‌های استوانه‌ای شکل توخالی که در سال اول با توجه به طول روز مورد نیاز خود تشکیل سوخ یا پیاز (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخ ها و پس از ظهور ساقه گل دهنده و چترها تولید بذر می‌نماید.

مهم‌ترین فاکتورهای محیطی مؤثر در تشکیل سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر این اساس رقم های پیاز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسیم‌بندی می‌شوند.

اهمیت این موضوع در تعیین زمان مناسب کاشت است به‌طور مثال برای کاشت ارقام روز بلند مانند پیاز قرمز قرمز ایلخچی به‌طور معمول فروردین ماه اقدام به کاشت می‌شود.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

خواص اعجاب انگیز پیاز در درمان بیماری ها

پیاز در طول زمان نه تنها در آشپزی بلکه خاصیتهای درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است، در اوایل قرن ششم به عنوان دارو در هند استفاده می شد. هندی ها در استفاده پیاز شهرت داشتند.

در یونان باستان آن را با مخلفات اضافی مخلوط می کردند چون مردم آن را خیلی تند و تیز نمی دانستند، با این حال، بخاطر بوی بد آن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت.


بیشتر بخوانید: دیابتی ها پیاز بخورند 


پیازها بعنوان یک گیاه بی قید و شرط در ترکیبات مواد غذایی بسیاری از کشورهای اروپایی در دوره قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت و بعدها بعنوان یک صبحانه سالم و کلاسیک استفاده می شد.

کریستف کلمب پیاز را به هند غربی آورد، پرورش آنها در سرتاسر نیمکره غربی گسترش یافت، امروزه چین، هند، ایالت متحده آمریکا، روسیه و اسپانیا از تولیدکنندگان برتر پیاز هستند.

خواص پیاز برای دیابت

دریافت مقدار زیادی از پیاز موجب کاهش قند خون می‌شود. بنابراین بیماران دیابت ی می‌توانند با خیال راحت پیاز بخورند.

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که پیاز دارای ماده‌ای به نام آلل پروپیل است که با افزایش انسولین موجب کاهش قند خون می‌شود، پیاز همچنین خواص سبزیجات،خواص میوه ها سبزیجات و سلامت  خوبی از کرومیوم، یک ماده معدنی مفید است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا به انسولین پاسخ بدهند.

یک فنجان پیاز خام حاوی بیش از ۲۰ درصد مواد معدنی مفید و مهم برای بدن است.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

پیاز ضد کلسترول

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی اکسیدانی و امگا ۳های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا۳های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می کند.

تری گلیسیریدها چربی هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن ها استفاده می کند.


بیشتر بدانید: بدبویی که زندگی را نجات می‌دهد 


هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می رود میزان کلسترول خوب کاهش می یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک تر شده منجر به بسته شدن رگ های خونی می شود.

خواص پیاز برای قلب

مصرف منظم پیاز، همانند سیر میزان کلسترول و فشارخون بالا را کاهش داده و از بیماری آترواسکلروز یا سختی عروقی و دیابت و بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند.

این اثرات پیاز به دلیل وجود مواد سولفور، کرومیوم و ویتامین ۶B موجود در آن است که با کاهش میزان ماده‌ای به نام هموسیستئین از خطر سکته و حملات قلبی کم می‌کند تحقیقات دانشمندان روی افرادی که از پیاز بیشتری استفاده می‌کردند نشان می‌دهد پیاز، چای، سیب و کلم بروکلی که سرشار از فلاونوئیدها هستند تا ۲۰ درصد از خطرات بیماری‌های قلبی کم می‌کند.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

فواید پیاز جهت پیشگیری از سرطان روده

طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف منظم پیاز البته دو تا چند بار در هفته، به طور واضح خطر سرطان روده بزرگ را کم می‌کند.

پیاز سرشار از فلاونوئیدها است و از رشد تومورها در حیوانات جلوگیری می‌کند بنابراین می‌تواند سلول‌های روده بزرگ را از آسیب حفظ کند.

پختن گوشت با پیاز می‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زا که در هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می‌شوند، کمک کند.


بیشتر بدانید: فواید فوق‌العاده درمانی پیازی 


تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که پیاز اثرات حمایتی و مهمی در پیشگیری از گسترش سرطان روده بزرگ دارد.

خواص پیاز برای استخوان‌ ها

شیر تنها ماده غذایی موثر در تقویت سلامت استخوان‌ها نیست، پیاز هم مانند شیر می‌تواند در نگهداری سلامت استخوان‌ها موثر باشد. به نوشته مجله غذای آمریکا، پیاز فعالیت استئوکلاست‌ ها (سلول‌ هایی که باعث از بین رفتن استخوان) می‌شود را مهار می‌کند. پیاز اثرات سودمندی هم برای زنان دارد.

زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند و یا در دوران یائسگی قرار دارند می‌توانند علاوه بر شیر از پیاز هم کمک بگیرند.

داروی آلندرونات که توسط پزشک برای پیشگیری از کاهش توده استخوانی تجویز می‌شود مانند پیاز فعالیت استئوکلاست را کاهش می‌دهد.

با این تفاوت که این دارو ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد اما عارضه جانبی پیاز تنها بوی پیاز در تنفس است.

البته دقت کنید که هیچگاه نباید بدون نظر پزشک دارویی را مصرف و یا آن را قطع کنید.

پیاز ضدالتهاب قوی

مواد ضدالتهابی متعددی که در پیاز وجود دارد باعث کاهش علائم مربوط به بیماری‌های التهابی مانند درد، تورم و آرتروز می‌شود و بیماری‌های آلرژی مانند آسم و بیماری‌ها احتقانی دستگاه تنفس مانند سرماخوردگی با مصرف پیاز بهتر می‌شود.

پیاز و سیر هر دو حاوی موادی هستند که آنزیم‌هایی را که پروستاگلندین‌های التهابی ایجاد می‌کنند را مهار می‌کنند.


بیشتر بدانید: 6 خاصیت پیاز که نمی‌دانستید 


بنابراین به مقدار زیادی می‌توانند التهاب را کاهش بدهند، اثرات ضدالتهابی پیاز نه تنها به دلیل ویتامین C موجود در آن بلکه به دلیل وجود مواد دیگری به نام ایزوتیوسیانیدها است.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که فلاونیدهای موجود در پیاز می‌توانند بسیاری از باکتری‌ها را از بین ببرند و خوردن آنها در فصول سرد و هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است.

خواص پیاز و رگ های خونی

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ های خونی شان می شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ ها مفید است.

همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا ۳ نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می آورد.

پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه ی بدن را دفع می کند و برای همین قلب و رگ های خونی را در سلامت نگه می دارد.


بیشتر بدانید: به ریه هایتان رحم کنید و پیاز را خام خام بخورید! 


حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید.

در تهیه ی سالادهایتان از این ماده ی غذایی غافل نشوید.

توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

خواص پیاز برای لاغری

اصلاً هر ماده ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه ی غذایی تان بکنید.

اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است.


بیشتر بدانید: خواص شگفت‌آور پیاز قرمز برای درمان انواع سرطان 


فرقی نمی کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

این ماده ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد.

تری گلیسیریدها چربی های انباشته شده در بافت های چربی بدن هستند که در شکم، ران ها و غیره انباشته می شوند. فرقی نمی کند چه پیازی باشد!

اگر می خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید.

توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.

خاصیت پیاز ضد درد

براساس تحقیقی کلینیکی که در سال ۱۹۹۰ در داکوتای شمالی انجام شد، زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علائم  سندورم قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی می شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می کند.

خواص پیاز در هضم غذا

خوردن پیاز خام به همراه غذا ، مخصوصا برنج. پیاز برای هضم غذا بسیار مفید است و بدن را قوی می کند، برای همین سعی کنید حتما در غذا های دیر هضم از این گیاه استفاده کنید.

پیاز خاصیت ضد باکتری دارد پس سعی کنید در حین مسافرت حتما پیاز بخورید. کسانی که سنگ کلیه دارند میتوانند طبق توضیحاتی که در مطلب خواهیم داد از شربت پیاز استفاده کنند.

خواص پیاز و تقویت کلاژن سازی

پیاز هم مانند سیر بر فعالیت ۲ نوع آنزیم که سبب ایجاد التهاب و تحریک پذیری پوست می شود، تاثیر گذاشته و با کاهش یا متوقف کردن فعالیت این دو آنزیم می تواند پوستی زیبا و بدون چین و چروک به ما هدیه دهد.


بیشتر بدانید: اندر فواید"پوست پیاز"/ دیابتی ها پوست پیاز بخورند! 


پیاز علاوه بر دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان، حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب تقویت کلاژن سازی در پوست شده و در نتیجه از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری و آن را سفت می کند.

خواص ضد چین و چروکی پیاز

یکی از خواص پیاز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است .

همانطور که می دانید ،آنتی اکسیدان ها تاثیر بسزایی در مراقبت از پوست دارند. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند مقابله کرده و پوست شما را از چین و چروک محافظت می کنند.

خواص ضد فشار خونی پیاز

پیاز مانند سیب دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام کرکتین است.

تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

خواص پیاز برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

بیشتر ما از بوی تند پیازها اطلاع داریم. آیا می دانستید که این بو سلاح مخفی پیازها در مقابل ویروس ها و باکتری ها می باشد؟

این بوی تند به خاطر وجود ترکیبات سرشار از سولفور می باشد که به افزایش سلامتی و تندرستی بدن کمک می کنند.

بوی تند پیاز باعث ریزش آب از چشم و بینی می شود و آن در نتیجه تحریک سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با عفونت باکتریایی یا ویروسی می باشد. این کار به بدن کمک می کند تا ویروس را دفع کرده و از افزایش التهاب جلوگیری کند.

آیا میدانید؛ دعوای درد کدام بیماری ها پیاز است؟!/ خواص دارویی یک گیاه بدبو/ از خواص پیاز برای لاغری چه میدانید؟

پیاز؛ لایه بردار پوست

عصاره پیاز چون دارای اسیدهای گیاهی است روی پوست می تواند پیلینگ مناسب انجام دهد، یعنی باعث ریزش و رفع لایه سلول های مرده و کراتینی پوست شود و این فعالیت، شادابی پوست را فراهم می آورد که ثمره این عملکرد داشتن پوستی بدون لک، جوش، تمیز و با طراوت بوده که در بررسی ها و تحقیقات به اثبات رسیده است.


بیشتر بدانید: پیاز چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟ 


بعد از شستن پوست اگر لازم باشد بهتر است به مقدار لازم کرم گیاهی روی پوست مالیده شود. البته پوست های چرب معمولا نیاز به کرم ندارند.

پیاز؛ ضد آکنه

یکی دیگر از ترکیبات پیاز کرومیم (chromium) است. یکی از عوامل مهم در بروز آکنه وجود باکتری است که کرومیم می تواند میزان آلودگی های باکتریایی را کم کرده و به کمتر شدن آکنه کمک کند.

بنابراین، با وارد کردن این ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه خود می توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار