نگین گردشگری چهارمحال و بختیاری پذیرای مسافران تابستانی

پل تاریخی زمانخان، نگین گردشگری استان چهارمحال و بختیاری میزبان مسافران تابستانی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ پل تاریخی زمانخان با قدمتی افزون بر ۴۰۰ سال و متعلق به دوره صفویه، از بنا‌های با ارزش و قدیمی شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل مناظر طبیعی بسیار زیبا و جذاب بر روی رودخانه خروشان زاینده رود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کشور به شمار می‌رود.

این بنای تاریخی با دو دهانه طاق قوسی به طول ۲۲ متر، عرض پنج متر و ارتفاع ۱۳ متر، بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ادوار گذشته محل رفت و آمد اهالی منطقه، ایلات و عشایر و مسافران بوده است.

این پل به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نفر از خاندان ایل بیگی ایلات ترک زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی در سال ۱۰۲۲ ‏توسط کارگزاران حکومت صفوی بر روی رودخانه زاینده رود احداث شد.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۲۱ شمسی هم به طور کامل تعمیر و مرمت و با احداث دیوار سنگی در طرفین، استحکام آن دو چندان گردید.

شهرستان سامان دارای آب و هوای خنک و بسیار لطیف و باغ‌های فراوان هلو، بادام، گردو، انگور و سیب و درختان بسیار زیبا در حاشیه رودخانه زاینده رود می‌باشد.

همین ویژگی ها، سامان و پل زمانخان را به یکی از شلوغ‌ترین کانون‌های گردشگری کشور و چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده و همه ساله در تمامی فصول سال به ویژه در تابستان پذیرای خیل گردشگران و مسافران داخلی و خارجی است.

پارکینگ، مسجد، واحد‌های اقامتی، ویلا‌های توریستی، ورزش رفتینگ، باغ‌های گردشگری، خانه‌های مسافر، انواع سوغات محلی، صنایع دستی، عکاسخانه و سرویس بهداشتی به منظور رفاه مسافران در منطقه تاریخی پل زمانخان وجود دارد.

یک واحد آسیاب آبی تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران، با تغییر کاربری به عکاسخانه در کنار پل زمانخان فعالیت دارد.

پل تاریخی زمانخان، در سال ۱۳۵۷ و به شماره ۱۷۴۴، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سامان از شهرستان‌های ۹ گانه چهارمحال و بختیاری می‌باشد که مرکز آن شهر سامان در فاصله ۲۲ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت‌های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

انتهای پیام/ف

پل تاریخی زمانخان، پذیرای مسافران و گردشگران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار