اشتغال ۹۹۷ نفر در بندرصیادی زرآباد کنارک

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: بندرصیادی شهید رضایی کلات در بخش زرآباد کنارک برای ۹۹۷ نفر بصورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم از افراد بومی و محروم منطقه دورافتاده این استان شغل ایجاد کرده است.

اشتغال  ۹۹۷ نفر در بندرصیادی زرآباد کنارکبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، هدایت الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: در بندرصیادی زرآباد ۷۱ فروند لنج و حدود ۲۵۰ فروند قایق فعال هستند که با صید سالانه ۱۰۰ هزار تن ماهی و میگو نقش مهمی در توسعه، اشتغالزایی و تامین آبزیان منطقه دارند.

وی افزود: عملیات اجرایی بندر صیادی زرآباد در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری ۴۷۰ میلیارد ریالی افتتاح و بهره برداری شده است.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: طول موج شکن اصلی بندر صیادی زرآباد ۳۷۱ متر و موج شکن فرعی ۱۰۱ متر و طول اسکله شناور‌ها ۵۳۷ متر است.

وی با بیان اینکه بندر صیادی زرآباد در نزدیکی روستای کلات واقع شده است و به همین نام (بندرصیادی کلات زرآباد) شهرت دارد، خاطرنشان کرد: این روستا سال‌ها با مشکلات متعددی از جمله آسفالت نشدن جاده منتهی به روستا و اسکله رو به رو است.

میرمرادزهی بر آسفالت تنها هشت کیلومتر راه از روستای کلات به بندر صیادی زرآباد پس از گذشت ۱۸ سال انتظار تاکید کرد و افزود: دکل تلفن همراه در اسکله کلات زرآباد وجود ندارد و صیادان با مشکلات نبود آنتن دهی تلفن همراه و خدمات اینترنت پرسرعت و یا اینترنت تلفن همراه مواجه هستند.

نماینده اسبق سراوان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه دسترسی به بندر صیادی، فاقد پل و آب نمای استاندارد است و در کمترین بارندگی راه عبوری خسارت دیده و باعث قطع رفت و آمد وسائط نقلیه و خودرو‌های حامل ماهی می‌شود.

وی رسوب گیری دهانه این بندر صیادی را از دیگر مشکلات عنوان و خاطرنشان کرد: آسفالت جاده بندر زرآباد به روستای کلات، استقرار پایگاه اورژانس، اختصاص پزشک و احداث جایگاه سوخت برای کامیون‌ها و خودرو‌ها از دیگر ضرورت‌های این منطقه است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان‌های ساحلی چابهار و کنارک و به ویژه بخش زرآباد در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و صید و صیادی از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند.
میرمرادزهی ادامه داد: به منظور حل مشکلات مردم در زمینه لایروبی بندر، احداث جایگاه سوخت، آسفالت راه ورودی و خروجی روستای کلات به بندر صیادی زرآباد و حل مشکلات چهار هزار شناور قایق فاقد مجوز پیگیری‌های لازم صورت گرفته و بزودی برخی از مشکلات براساس اولویت مرتفع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پُزم، هفت تیرچابهار، بریس، گواتر، جُد، تَنگ و پسابندر در حوزه شهرستان‌های چابهار و کنارک در زمینه صید و صیادی فعال هستند.

در این بنادر ۹۰۷ فروند لنج و هزار و ۴۳۰ فروند قایق صید و صیادی با حدود ۲۴ هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند که سال گذشته با صید بیش از ۳۰۲ هزار تن آبزی مقام نخست را در کشور کسب کردند.

بخش زرآباد شهرستان کنارک به مرکزیت شهر زرآباد در منتهی الیه جنوب غربی استان سیستان وبلوچستان، با جمعیت حدود ۲۱ هزار نفر و وسعت سه هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع و دارا بودن ۷۵ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان (مَکُّران) در فاصله ۱۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان کنارک واقع شده است.

انتهای پیام/ع

اشتغالزایی در بندر صیای کنارک

برچسب ها: اشتغالزایی ، شیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار