قربان اوغلی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگار جوان:

تحکیم پیوند‌ ایران و ترکیه بر تدام مواضع اردوغان اثر گذار است

تحکیم پیوندهای اقتصادی با ترکیه می‌تواند بر تدام اردوغان در موضع خود علیه آمریکا مؤثر باشدکارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تحکیم پیوند‌های اقتصادی با ترکیه و تداوم مواضع اردوغان در قبال تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران اقدام مهمی در سیاست خارجه ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا به واسطه خروج از برخی توافق های بین المللی  به نماد بدعهدی در عرصه بین الملل تبدیل شده بود . در چند ماه اخیر هم با خروج از برجام ، نقض تعهداتش و به دنبال آن اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، به بی‌اعتمادی جهانی علیه خود دامن زد. این اقدام نسنجیده ترامپ ، با واکنش‌ها و مخالفتهای بسیاری از سوی کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهایی که  به طور صریح مخالفت خود را با این سیاست و نمایش تبلیغاتی مقامات آمریکایی اعلام کرد، ترکیه بود.

جاوید قربان اوغلی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر حمایت از ایران در قبال  تحریم‌های آمریکا گفت: ترکیه بازی سیاسی پیچیده ای را برای تحقق اهدافش در غرب آسیا شروع کرده و این سیاست چند ساله اردوغان است که در چنین شرایط  تغییراتی در مواضع سیاسی خود می‌دهند.

قربان اوغلی ادامه داد: تغییر سیاست ها و رویکردهای دولت ترکیه در قبال مسائل موجود در عرصه بین الملل  تنها در رابطه با ایران انجام نشده  و در مقابل روسیه و آمریکا هم ما شاهد اعمال چنین رویکردهایی هستیم . حتی در قبال رژیم صهیونیستی هم اردوغان از تغییر رویکردهای سیاسی کشورش استفاده می‌کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اظهار امیدواری نسبت به افزایش توجهات ترکیه به همسایگانش خاطرنشان کرد: امیدواریم اختلافات میان آمریکا و ترکیه باعث شود اردوغان حداقل توجه بیشتری به همسایگان و به خصوص ایران داشته و در مقابل تحریم های اعمال شده از سوی  ترامپ ایستادگی کند؛ چرا که ترکیه به عنوان کشور همسایه روابط اقتصادی گسترده ای با ایران دارد.

وی ادامه داد: همچنین این امید وجود دارد که  ترکیه بتواند راهکارهایی ارائه دهد تا بتوان از طریق آنها با تحریم ها مقابله کرد؛ اما در مورد اینکه اردوغان تا چه حد در این مسئله جدی بوده و ایستادگی می کند، نمی توان با اطمینان اظهار نظر کرد.

قربان اوغلی با اشاره به سیاستهای اتخاذی دولت در مواجهه با موضع ترکیه گفت: امیدواریم ادعای اردوغان برای حمایت از ایران در مقابله با تحریم‌های آمریکا در چارچوب منافع ترکیه و برای اطمینان دادن به ایران به منظور تحکیم روابط دو جانبه با کشورمان باشد و نه سیاستی برای امتیاز گرفتن از آمریکا،  چراکه در این صورت دولت باید در سیاست خارجه خود راهکارهایی برای عقبگرد از این مسئله در نظر بگیرد. این امر نیازمند برنامه ریزی از جانب ما ست تا با  ارائه پیشنهاداتی به منظور سنجش استواری و جدیت اردوغان و نظام سیاسی ترکیه درخصوص عدم همراهی با تحریم های آمریکا، اطمینان حاصل کنیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به این نکته که ترکیه یکی از کشورهای عضو ناتوست؛ گفت: ترکیه به طور رسمی یکی از کشورهای عضو ناتوست، و بر این اساس آنکارا باید فارغ از اینکه چه کسی بر مسند قدرت است، بر تعهداتشان در مقابل ناتو پایبند باشد.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه در طول سالهای گذشته به دلیل رویکردهای اتخاذ شده از سوی ترکیه در رابطه با مسائل داخلی این کشور، همچنین برخی از مسائل مربوط به غرب آسیا و به طور مشخص مسئله فلسطین، غزه که به چالش‌با اسرائیل منجر شد،  روابطش با آمریکا دستخوش نوسانات زیادی بوده است. درخصوص مسئله سوریه هم بارها شاهد تغییر موضع ترکیه در چرخش به طرف روس ها برای دستیابی به منافع بیشتر بوده ایم.

قربان اوغلی در پایان با تاکید بر  تغییر موضع ترکیه در راستای دستیابی به منافعش گفت: طبق آنچه در این سال ها مشاهده کردیم موضوع مهم برای ترکیه تحقق اهداف حذب عدالت توسعه در غرب آسیاست، اما از سوی دیگر  ترکیه کشور همسایه ایران بوده و در صورتی که بتوانیم در تحکیم پیوندهای اقتصادی با آنکارا به جایی برسیم  و همزمان مواضع فعلی اردوغان در قبال تحریم های اعمالی علیه ایران  تداوم داشته باشد و دچار افت و خیز نشود، آنگاه می‌توانیم بگوییم  اقدام مهمی در سیاست خارجه ما در رابطه با تحکیم پیوند ها میان تهران و آنکارا  انجام شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترامپ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
ما باید از تمام فرصت ها برای دور زدن تحریم ها استفاده کنیم
آخرین اخبار