جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

در حالیکه مهابادی‌ها گرمترین روز‌های سال را تجربه می‌کنند، قطعی برق در فصل تابستان اقدامی کمتر آشنا برای مردم این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،تلاش بشر برای دستیابی به روش‌های بهتر در روشن کردن محل سکونت خود قدمتی بسیار دارد. بشر حتی در دوره غارنشینی نیز بی نیاز از ایجاد روشنایی در محل زندگی خویش نبوده است. با این حال در طی هزاران سال، همانگونه که از آتش برای گرما و پخت و پز بهره گرفت تنها وسیله روشنی بخش خود را نیز آتش می‌دانست.

یکی از ویژگی‌های دنیای امروز، استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است. درطول سال‌های اخیر مصرف برق در بخش‌های مختلف، رشد چشمگیری داشته بطوریکه نیاز تولید برق در روز اوج مصرف سال جاری از مرز ۳۲ هزار مگاوات گذشت.

جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

 

توسعه صنعت برق در ایران و سرمایه گذاری در این بخش

توسعه در صنعت برق به سرمایه گذاری سنگین و صرف زمان طولانی جهت احداث تاسیسات تولید و انتقال نیازمند است. برای نمـونه، جهت تامین برق یک لامپ ۱۰۰ وات به حدود ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری نیـاز اسـت و درصـورت مهیـا بـودن تمـامـی امکـانـات، ســاخـت یـک نیروگـاه بین ۴ تـا ۸ سـال به طول می‌انجامد.

در کشور ما، بخش عمده سرمایه گذاری مربوط به تامین برق در ساعات اوج مصرف است که همواره از حوالی غروب شروع شده و چند ساعت به طول می‌انجامد. بیشترین سهم مصرف برق در ساعات اوج مصرف مربوط به مشترکین خانگی (حدود ۴۷ درصد) و بخش عمده‌ای از آن مربوط به مولفه روشنایی است و پرمصرف‌ترین وسیله در این بخش، لامپ‌های ۱۰۰ وات و ۶۰ وات رشته‌ای معمولی و شمعی می‌باشند. 

جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

پیشرفت علم و روشنایی‌های جدید

روشنایی الکتریکی، زندگی بشر را در همه زمینه‌ها دگرگون کرده و امکانات بیشماری برای گسترش فعالیت‌های تولیدی و تفریحی فراهم آورده است. در کشور ما نیز تقریبا یک پنجم برق تولید شده به مصرف روشنایی می‌رسد و از این مقدار نیز ۶۹% برای روشنایی خانگی به کار می‌رود. ما در هر سال بیش از ۷ میلیارد کیلو وات ساعت برای روشنایی خانه‌های خود برق مصرف می‌کنیم.

امسال ۷ تا ۱۰ درصد افزایش پیک داشتیم و سال‌های گذشته ۴ تا ۵ درصد و عمدتا در بخش خانگی باید صرفه جویی شود.۸۱ درصد مشترکین خانگی بوده و مصرف ۴۰ درصد انرژی با این بخش است.

مصرف کشاورزی وصنعتی (۴۱ درصد در سال ۹۶) تقریبا برابر مصرف خانگی است وباید سهم ایندو در جهت تولید بیشتر و بهتر با حمایت‌های واقعی بیشتر از سهم مصرف خانگی باشد.

ساعت اوج مصرف (پیک بار) یعنی چه؟

مدیر اداره برق امور مشترکین استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،گفت : در ایران در ساعات اولیه شب، وسایل روشنایی و برخی از لوازم الکتریکی دیگر به مدار وصل می‌شوند.

پاشاوند ادامه داد: چون مجموع بار اینگونه مصارف بیش از بار مصرف کنندگانی مانند صنایع یک نوبته، ادارات و دیگر ارگان‌های دولتی است که از مدار خارج شده اند، لذا بار مصرفی به حداکثر مقدار خود می‌رسد و به آن ساعات اوج مصرف می‌گویند. آغاز ساعت اوج مصرف در فصل‌های بهار و تابستان از ۱۹ الی ۲۳ و در پائیز و زمستان ۱۷ الی ۲۱ است.

امسال در حالیکه گرمای بیش از حد هوا مهابادی‌ها در منطقه خوش آب و هوای کوهستانی کلافه کرده؛ قطعی برق و جیره بندی مناطق مختلف هم که در سال‌های اخیر کم سابقه بوده، طاقت‌ها را طاق کرده است.

رئیس اداره برق شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، گفت : برنامه زمانبندی مدیریت اضطراری قطعی برق روزانه مهاباد و روستا‌های این شهرستان، با همکاری شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی و با همفکری اداره برق مهاباد، هر روز اعلام می‌شود.

جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

علت عمده قطع برق مهاباد در روز‌های اخیر

فیض اله بیگی افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان به ویژه روز‌های اخیر درجه حرارت هوا بالا رفته است مصرف نیز به همان میزان افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره برق شهرستان مهاباد ضمن اشاره به اینکه صرفه جویی تنها راهکار جلوگیری از قطعی، جیره بندی و اعلام مدیریت مصرف است افزود: چنانکه مشترکین به میزان ۱۰ درصد در مصارف خود صرفه جویی کنند در ساعات پیک بار مشکل کمتری خواهیم داشت.

جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

بیش از ۸۰ هزار مشترک مهابادی بهرمند از شبکه برق

فیض اله بیگی ضمن اشاره به اینکه حتی در دور دست‌ترین مناطق روستایی مهاباد؛ شبکه کابل برق توزیع شده است اضافه کرد: ۸۷ هزار و ۶۰۰ مشترک شهری و روستایی برق در مهاباد از این نعمت بهرمند هستند.

راهکار‌های کاهش مصرف برق

 بیگی افزود:در روز‌های گرم سال که استفاده از وسایل برقی سرمایشی اوج میگیرد؛ لازم است به میزان مصرف برق خود حساس بوده، ارقام کنتور برق را با ارقام موجود در قبض‌ها کنترل کنیم و برای خود هدف بلند مدتی در جهت کاهش تدریجی مصرف برق در نظر بگیریم وسعی کنیم با کاهش مصرف برق در هزینه‌های خود صرفه جویی نماییم.

وی همچنین اظهار داشت:اکنون که مساله قطعی برق به یک مشکل جدی تبدیل شده سعی کنیم در خرید تجهیزات و لوازم برقی، میزان نیاز در نظر گرفته شود و از خرید تجهیزات و وسایل بزرگ و پر مصرف خود داری کنیم.

رئیس اداره برق شهرستان مهاباد افزود:هنگام خرید لوازم برقی، توجه به میزان مصرف برق آن‌ها، عملی منطقی و معقول است تجهیزاتی را انتخاب کنیم که برق کمتری مصرف می‌کنند در حالیکه بازده زیادی دارند.

از انجا که تولید برق در ساعات اوج مصرف هزینه بیشتری در بر خواهد داشت، باید سعی کنیم با کاهش مصرف خود در این ساعات به صنعت برق در تامین برق مطمئن و کاستن از میزان خاموشی‌ها کمک کنیم.

فیض اله بیگی ادامه داد: ادراه برق شهرستان مهاباد از نظر شبکه کابلی توزیع برق و امتیاز در استان آذربایجان غربی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

تامین بخشی از برق مصرفی مهاباد از استان و دریاچه سد مهاباد

مدیر امور آب مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،گفت : در پشت دریاچه سد مهاباد ۲ توربین ۶ مگا واتی در مرحله اول تامین بخش از برق مورد نیاز بخش کشاورزی و سپس برق مصرفی شهری را بر عهده دارند.

جهینی افزود: همچنین میزان تولید بر حسب نیاز مشترکین وارد مدار می‌شود که قسمت عمده آن تا کنون از استان تامین شده است.

مریم خانم یک خیاط با سابقه است که سالهاست در مهاباد لباس‌های محلی می‌دوزد. اما اخیرا قطعی‌های گاه و بی گاه برق سرعت کار او را مختل کرده و در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،گفت: با قطعی برق سفارش‌های روزانه ام نا تمام می‌ماند و تولیداتم مثل سابق نیست. سفارش کمتری می‌گیریم و در نتیجه درآمدم کمتر شده است.

آقای قاسمی آبمیوه فروشی دارد و هر چند این روز‌ها بازار شربت‌های خنک و خوشمزه ایی که درست می‌کند داغ است، اما قطعی برق او را کلافه کرده است. او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، گفت : هرچند بر اساس اعلام قبلی از زمان دقیق قطعی برق آگاه اند، اما باز هم برای یخچال‌های مغازه و درست کردن آبمیوه در این روز‌های گرم نیازمند هستم و به همین دلیل از موتور دستی مولد برق استفاده می‌کنند، اما متاسفانه صدای بلندی دارد و مزاحمت ایجاد می کند.

اما در این میان مریم دانشجویی است که دراین روز‌های گرم بیشتر در خانه می‌ماند و بیشتر وقتش را هم صرف دنیای مجازی می‌کند.
می گوید قطعی برق مساوی با برگشتن به دنیای واقعی است.

او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، گفت : با خاموش شدن وایفای فرصتی پیش میاد تا کتاب بخوانم و یا با مادرم به پیاده روی بروم، فرصتی که من را چند ساعتی از دنیای مجازی دور کند. یک پیاده روی کوتاه، اما ماندن در خانه و خاموش بودن کولر تحملش سخت است.

درخواست اداره برق مهاباد از همشهریان

در این روز‌های گرم که نیاز به وسایل برقی سرمایشی از جمله انواع کولر‌های گازی و آبی، پنکه‌ها و آب سرد کن‌ها در منازل، ادارات، کارگاه‌های تولیدی و صنایع وابسته افزایش پیدا کرده است به نظر می‌رسد صرفه جویی در ساعات اوج مصرف تنها راهکار باشد.

جیره بندی برق در مهاباد؛ اقدامی کم سابقه در فصل تابستان

با توجه به اینکه ایران هشتمین کشور از لحاظ دارا بودن منابع خورشیدى در جهان است ولى تولید برق ما از منابع تجدید پذیر درحال حاضر کمتر از یک درصد است. ٨٠٪‏ سطح کشور در ۳۰۰ روز سال تابش خورشید با شدت بالا دارد ودر استان ما این عدد حداقل ۲۵۵ روز است که به نظر می‌رسد استفاده از این نعمت بتواند به جلوگیری از قطعی برق و مختل شدن کار روزانه ادارات و دیگر دستگاه‌های اجرایی؛ مصرف منازل و بخش کشاورزی و صنعتی کمک کند.

ما همگی برای مدیریت مصرف مسئولیت داریم. مدیریت مصرف یک هنر است، هنری زیبا که استفاده معقول و درست از انرژی برق نمود آن است.

زندگی روزمره همه ما تحت تاثیر پیشرفت علم و تکنو لوژی است که در صورت استفاده نکردن درست و به جا‌ی نسل بشر از امکانات موجود؛ زندگی ما را به شیوه منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد و هیچ کاری را پیش نخواهیم برد.

به نظر می‌رسد باز هم به آموزش بیشتر صرفه جویی و پس از آن سازگاری با صرفه جویی بتوان از بحران‌های شدید اجتماعی و زیست محیطی و علمی و فرهنگی جلوگیری کرد.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام /س خ

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.