پیکر مرحوم حاج محمد رضایی در جوار گلزار شهدای آب‌پخش آرام گرفت

پیکر مرحوم حاج محمد رضایی دانشمند و قرآن پژوه برجسته بوشهری پس از تشییع در آب‌پخش دشتستان، در جوار گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

پیکر مرحوم حاج محمد رضایی در جوار گلزار شهدای آب‌پخش آرام گرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  حاج محمد رضایی دانشمند و قرآن پژوه برجسته بوشهری که پس از سال‌ها تحمل درد و بیماری شب گذشته به دیدار حق شتافت بعدازظهر امروز در آب‌پخش دشتستان با حضور مردم قدر شناس استان بوشهر و دشتستان تشییغ و در جوار گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

دانشمند برجسته قرآنی استاد دکتر حاج محمد رضایی در سال ۱۳۲۲ در روستای چمدرواهی آبپخش شهرستان دشتستان دیده به جهان گشود.

زنده یاد رضایی تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در آبپخش، برازجان و شیراز با رتبه ممتاز به پایان رسانید و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته جغرافیا در دانشگاه اصفهان ادامه داد.

علاقه وافر این مرحوم به معارف دینی سبب شد تا مطالعات گسترده خود را در حوزه علوم قرآنی از دوره جوانی آغاز کند.

رتبه ممتاز استاد رضایی در دوره کارشناسی سبب شد تا با بورسیه دانشگاه اصفهان و سازمان ملل متحد، تحصیلات تکمیلی خود را در دهه ۵۰ شمسی در خارج از کشور و سپس در دانشگاه تهران در رشته بهداشت و جمعیت شناسی با موفقیت به پایان برساند.

وی از جمله دانشجویانی بود که به‌خاطر موفقیت‌های علمی از سوی گاندی نخست وزیر فقید هند مورد تجلیل قرار گرفت.

همچنین از سوی سازمان ملل متحد برای مطالعات جمعیت شناسی به کشور‌های جنوب شرقی آسیا سفر کرد.

رساله دکترای استاد رضایی در ۱۶ جلد با موضوع "جمعیت شناسی از دیدگاه قرآن" مورد توجه استادان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی از جمله آیت الله جوادی آملی قرار گرفت.

استاد پس از پایان تحصیلات به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آموزش و تعلیم دانشجویان مشغول شد و فعالیت‌های گسترده پژوهشی خود را پی گرفت.

وی بار‌ها به عنوان استاد ممتاز این دانشگاه انتخاب شده بود.

دوران تحصیل استاد با مبارزات ملت ایران علیه رژیم طاغوت همزمان شد و دوشادوش مردم ایران به فعالیت انقلابی پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز با تعلیم معارف قرآنی به رزمندگان اسلام در جبهه‌های جنگ، در جهاد مقدس ملت ایران ایفای وظیفه کرد.

استاد رضایی قرآن پژوه و از مفسران برجسته قرآن کریم بود که آثار و تالیفات زیادی (بیش از ۱۰۰ جلد) از خود در زمینه‌های تفسیر قرآن، جغرافیا، بهداشت و جمعیت شناسی بر جای گذاشته است. علاوه بر این در طی چند دهه خدمات علمی خود هزاران شاگرد تربیت کرده است.

فعالیت‌های زنده یاد دکتر رضایی در زمینه ترویج معارف قرآنی در طی چند دهه از جمله برگزاری محافل و جلسات پرشکوه تفسیر قرآن و آموزش مفاهیم قرآنی سبب شد تا بار‌ها از فعالیت‌ها و خدمات قرآنی وی تجلیل شود.

علاقه استاد به مردم و کشور چنان بود که وی پس از جنگ تحمیلی داوطلبانه عازم مناطق محروم و مرزی کشور شد و به آموزش و خدمات به مردم در زمینه بهداشت پرداخت.

دکتر رضایی که به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط بود، از جمله استادانی بود که با وجود پیشنهاد‌های فراوان برای بورسیه، تدریس و پژوهش در دانشگاه‌های معتبر غربی از جمله دانشگاه‌های هاروارد و میشیگان حاضر به ترک وطن نشد.

سرانجام در بیستم مردادماه سال ۱۳۹۷ و در شب شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) استاد دکتر حاج محمد رضایی پس از بیش از پنج دهه خدمات علمی و قرآنی در سن ۷۵ سالگی به دیدار حق شتافت.

بر اساس این گزارش مراسم ترحیم و ختم زنده یاد دکتر رضایی عصر روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مردادماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در مسجد رحمت شهر آب پخش برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

پیکر مرحوم قرآن پژوه برجسته بوشهری در آب‌پخش دشتستان آرام گرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.