با حضور هنرمندان و سینماگران؛

پیکر تهیه‌کننده «بازمانده» به خانه ابدی بدرقه شد

پیکر مرحوم منوچهر عسگری نسب با حضور جمع اندکی از سینماگران در خانه سینما به سمت آرامگاه ابدی‌اش بدرقه شد.

پیکر تهیه‌کننده «بازمانده» به خانه ابدی بدرقه شدبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، فخرالدین انوار، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان، همایون اسعدیان، محسن امیریوسفی، سعیدپورصمیمی، فرشته طائرپور، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران، محمد آفریده، علیرضا رییسیان، سیامک اطلسی، منوچهر محمدی، علیرضا شجاع نوری، مازیار میری، مهدی میامی، ایرج طهماسب و چند هنرمند دیگر صبح سه‌شنبه ۲۳ مردادماه در حیاط خانه سینما گردهم آمدند تا یکی از سینماگران قدیمی سینمای ایران که بسیاری از مدیران و فیلمسازان فعلی را آموزش داده و پایه‌گذار بسیاری از نهاد‌های سینمایی بوده است را برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع کنند.

در ابتدای این مراسم با اجرای کامران ملکی، حسین ترابی یکی از همکاران قدیمی او در سخنانی گفت: آقای عسگری نسب از هم نسلان ما بود که در بزنگاه تاریخ انقلاب اسلامی که خیلی‌ها جلای وطن کردند، با وجود اینکه گذرنامه آمریکایی داشت، به ایران برگشت و خیلی‌ها را تعلیم داد. خدایش بیامرزد.

ملکی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از سینماگران کنونی ما محضر استادی منوچهر عسگری نسب را تجربه کردند و او همیشه مهربان و خنده رو بود و سعی می‌کرد هر آنچه را می‌داند در اختیار دانشجویان قرار دهد از محسن امیریوسفی دعوت کرد تا صحبت کند.

امیریوسفی به عنوان یکی از سینماگران نسل جدید که رئیس کانون کارگردانان نیز هست، گفت: من از نسل جدیدتر سینما هستم، ولی خاطراتی از آثار او دارم و حسی که به ایشان دارم این است که شاخص‌ترین فیلم‌های ایشان برای دهه ۶۰ و ۷۰ بوده و آن زمان سینما بهتر بود و فیلم‌های بهتری ساخته می‌شد، چون اتحاد بیشتری وجود داشت.

داریوش عاشوری هم در ادامه بیان کرد: عسگری نسب از روابط سینما خیلی خوشش نمی‌آمد و ۲۰ سال است که دیگر وارد جرگه سینما نمی‌شد و هرکاری کردیم قبول نمی‌کرد، او مرد اخلاق بود و هرچه از اخلاقش بگویم کم است.

وی ادامه داد: او اعتقاد داشت سینمای درست را باید حمایت کرد و فقدانش برای سینما ضایعه دردناکی است. من که یار قدیمی‌ام را از دست دادم و امیدوارم سینما قدر بقیه پیشکسوتان را بداند و خانه سینما فقط جایی برای فوت سینماگران نباشد.

سعید پورصمیمی بازیگر سینما هم در سخنانی گفت: اینجا مراسم وداع با یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان سینمای ایران است و تعجب می‌کنم که چرا اینقدر آدم‌ها کم هستند. اول دلخور بودم، ولی بعد دیدم واقعیت همین است، چون زندگی خود عسگری نسب هم همین‌طور به دور از جنجال بود و امروز کسانی آمدند که جگرشان سوخته نه اینکه دنبال عکس باشند.

او متانت، راستی و رک گویی را از ویژگی‌های عسگری‌نسب دانست و افزود: ما در تئاتر با هم آشنا شدیم و بعد هم در کار با هم داشتیم. در این این سال‌های آخر نمی‌دانم به چه مناسبت کار نمی‌کرد، ولی به نظرم از محیط کاری دلزده بود. با این حال عسگری نسب خیلی زود کنار رفت.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما گفت: من شهادت می‌دهم که ندیدم او هیچ موقع طلبی از کسی یا جایی داشته باشد و حتی متقاضی کارت جشنواره هم نبود. او جزو نادر افراد سینما بود که بی‌هیچ چشم داشتی زندگی می‌کرد و افسوس که یکی از هنرمندان بااخلاق سینما را از دست دادیم.

در پایان و پیش از خواندن نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی، هومن عسگری نسب فرزند این سینماگر از حاضران خواست که به خاطرات خوبی که از پدرش دارند، فکر کنند، چون مرگ حق است و بخشی از زندگی.

در این مراسم عنوان شد که روز جمعه ۲۶ مرداد ماه، مراسم یادبودی در مسجد پیامبر اعظم واقع در خیابان شریعتی از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار