رهاسازی آب برای تامین آب مورد نیاز نخیلات

معاون حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: رهاسازی ۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه آب از سد‌های دز و گتوند برای تامین آب نخیلات آبادان و خرمشهر و کشت و صنعت‌های نیشکر صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مصطفی شبه، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان داشت: رهاسازی آب از سد دز از شنبه تا سقف 250 مترمکعب برثانیه و 2 روز بعد از سد گتوند به میزان 450 مترمکعب برثانیه انجام شده که حدود 4  روز طول می کشد تا به انتهای حوزه (آبادان و خرمشهر) برسد.

وی با اشاره به کاهش شوری آب افزود: شوری آب (EC) در ایستگاه طره بخاخ بیش از 24 هزار میکروموس و در ایستگاه پمپاژ مارد بیش از 12 هزار میکروموس (ایستگاه های تامین آب نخیلات) است که امیدواریم با افزایش آب رودخانه کارون میزان شوری به صورت چشمگیری کاهش پیدا کند.

شبه عنوان کرد: در مرحله قبل رهاسازی، ناچار شدیم برق ایستگاه های پمپاژ شرکت های نیشکر را قطع کنیم تا امکان رسیدن آب به پایین دست فراهم شود اما در این مرحله از شرکت های نیشکر خواسته شده که تنها در حد سهمیه خود (135 مترمکعب برثانیه) برداشت آب انجام دهند، با این حال نگران هستیم که با اضافه برداشت نیشکرها، سهمیه آب نخیلات تامین نشود.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت:در مدت 3 روز بیش از 70 میلیون مترمکعب از 2 سد دز و گتوند رهاسازی شده است و این به معنی استفاده از ذخیره آبی پائیز است و در صورت تاخیر در بارندگی، نگرانی از بابت فصل آینده و تامین آب کشت های پائیزه وجود دارد.

وی درباره محدودیت رهاسازی آب از سد گتوند به دلیل ذخیره آب شور در کف مخزن اظهار داشت: آب شور ذخیره شده در مخزن این سد اثری بر رهاسازی آب نداشته و تخلیه آب به پایین دست از لایه های سطحی (بالایی) مخزن که آب شیرین دارد، انجام می شود.

انتهای پیام/م

تامین آب برای نخیلات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.