باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

سفر حج سفری خاص و متفاوت است از جهات گوناگونی با سایر مسافرت‌ها فرق دارد، در واقع سفر حج یک سفر الهی است که در این سفر، انسان به دیدار دوست و معشوق حقیقی خویش می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ از جهت تفاوت ماهوی این سفر با دیگر سفر‌ها، آداب این مسافرت هم با دیگر مسافرت‌ها بسیار متفاوت است و هر مسافری در هر گوشه‌ای از کشور وقتی که قصد سفر می‌کند با آهنگی خاص روانه این سفر الهی می‌شود.

این روز‌ها از هر کوی و برزن در استان گلستان هم نوای الله الله به گوش می‌رسد و حجاج گلستانی با بدرقه دوستان و آشنایان به سرزمین وحی رهسپار می‌شوند.
 
بدرقه تا خانه معبود / نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

امروز به روستای گل افرا یکی از روستا‌های استان گلستان از توابع بندرگز رفتیم تا مراسم بدرقه مسافران سرزمین وحی را از نزدیک ببینیم.

وقتی به منزل حاجی رسیدم دیدم تعداد زیادی از مردم روستا در منزلش جمع شده و برایش آرزوی سلامتی می‌کنند.
 
بدرقه تا خانه معبود / نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

همسایه ها، آشنایان، دوستان و فامیل سپس با کمک مداح و مدیحه سرا روانه کوچه‌ها و خیابان‌های روستا شدند و مداح با خواندن اشعاری از مردم روستا از طرف مسافر حلالیت طلبید.

در مسیر، حاجیان به خانه بزرگتر‌های فامیل می‌رفتند و از آن‌ها نیز حلالیت طلبیده و خداحافظی می‌کردند.
 
بدرقه تا خانه معبود / نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

رفتن به حضور افراد ناتوان و مستمند و آرزومندان سفر معنوی حج و دیده بوسی و طلبیدن حلالیت هم از دیگر بخش‌های جالب این مراسم معنوی بود.

یکی از جاذبه‌های این بدرقه کردن برایم این بود که تقریبا همه اقوام و فامیل‌های دور و نزدیک همه و همه در این مراسم همدیگر را می‌دیدند و به گونه‌ای دیدار‌ها تازه می‌شد.

بعد طی یک مسیر طولانی با سلام و صلوات و اسپند حاجیان را از زیر قرآن رد کردند و پشت سرشان آب برای روشنی ریختند و برای سلامتیشان صدقه دادند.
 
بدرقه تا خانه معبود / نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

برایم دیدن این مراسم درس‌هایی را به همراه داشت اینکه قبل از سفر باید از دوستان و آشنایان حلالیت طلبید و اگر دینی بر گردنمان است را پرداخت کرده تا مدیون کسی نباشیم.

دوم اینکه برای سفر‌های با هدف رسیدن به معبود باید از خیلی از مادیات دل کند و دیدن جمعیتی مثل امروز که برای این سفر بزرگ با سلام و صلوات بدرقه ات کنند یک آرامش خاطر است.
 
بدرقه تا خانه معبود / نوای بدرقه حجاج در کوی و برزن‌های گلستان

بعد از رفتن مسافران کعبه هم خانم‌های فامیل دور هم در منزل حاجیان جمع شدند تا خانواده مسافران سرزمین وحی کمتر احساس دلتنگی داشته باشند و با هم در آن روز آش نذری پخته و در بین همسایه‌ها پخش کردند تا خیرات و صدقه‌ای برای سلامتی مسافرانشان باشد.

در میان مراسم با چند مسافر خانه خدا گفتگوی کوتاهی هم داشتم، یکی از این حجاج می‌گفت: نام همه این افرادی که برای بدرقه ما آمدند، در خاطرم مانده است و وقتی به کعبه بروم حتما از آن‌ها یاد خواهم کرد.

یکی دیگر از حجاج هم گفت: سعی کردم هر بدهی و قرضی که داشتم را پرداخت کنم تا با رفتن به این سفر دیگر دینی بر گردن من نباشد.

آداب هر چه که باشد هدف و مقصد یکی است و هر ایرانی که قصد زیارت خانه خدا می‌کند یک هدف دارد و ان جلای دل است.

امید که خداوند این سفر معنوی را قسمت تک تک دوستداران و علاقمندانش بکند.

گزارش از فاطمه حبیبی
 
انتهای پیام / ا
برچسب ها: حج و زیارت ، حج 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار