کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «زخم معده» را اینجا بخوانید/ بخش اول

بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد پاسخ داد.

////////پاسخ سوالات خود در زمینه «زخم معده» را اینجا بخوانید/ بخش اولبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه «زخم معده» را سیدمحمد صادق غفوری عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران   پاسخ داده است.

سوال: چند سال است که احساس درد در ناحیه زیر دنده سمت راستم دارم، سونوگرافى انجام دادم كه مشكلى را نشان نداد، گاهی اوقات سوزش معده دارم طوری که باعث گرسنگی ام می شود و باید غذا بخورم تا سوزش رفع شود، گاهی اوقات نمى توانم نفس عمیق بکشم و نفسم بالا نمی آيد و بیشتر شب ها درد دارم، علت آن چيست؟ 

جواب: با توجه به علائم ذکر شده شما دچار دیس پپسی و یا التهاب معده هستید. با توجه به سن و شرح حال خانوادگی و نظر پزشک معالج بايد  آزمایش های مربوط به هلیکوباکترپیلوری و یا آندوسکوپی را انجام دهيد.

سوال: حدود ٢ سال است که احساس می كنم  ته گلويم تنگ و خشک می شود، بعد احساس می کنم باید آروغ بزنم، آندوسکوپی رفتم چیزی نبود، ٢ دوره امپرازول و چند تا قرص معده نوشتند و  خوردم ولی همچنان احساس گرفتگی ته گلو دارم. وزن متعادل دارم و آزمایش خون هم هر سال مرتب انجام مى دهم، علت آن چيست؟  

جواب: شرح حال شما مطابق با ریفلاکس معده است. برگشت اسید شبانه به داخل دهان سبب ایجاد این علائم می شود، مصرف داروهای کاهنده اسید و پرهیز از عوامل تشدید کننده نظیر استرس و مصرف ادویه جات سبب بهبود  می شود.

رایج‌ترین علائم زخم معده

سوال: 26 ساله هستم و تقریبا ٢ ماه پیش با درد کلیه سمت چپ از خواب بیدار شدم و ادرار خونی هم داشتم سونوگرافی  انجام دادم مشكلى در كليه نبود، تشخیص دکتر این بود که رسوب در کلیه است اما بعد  از ٢ هفته دفع و مشکل کلیه ام حل شد ولی جدیدا صبح که از خواب بیدار می شوم مشکل خاصی ندارم ولی با گذشت زمان این علائم  را دارم، حالت تهوع، اوایل خواب چند بار از خواب میپرم و حس می‌کنم دستانم ورم کرده است یا زرد رنگ شده و یا مور مور می شود و بعد از چند ثانیه به حالت طبیعی باز مى گردد، همچنين  نفخ معده ام زیاد شده است، و یک آزمایش انجام دادم  که تری گلیریسین خونم 369 بود، کلسترول خوب 33 ،کلسترل بعد 147 و یک مقدار عفونت هم داشتم، 10.8 و بعضی مواقع دست و پاهايم سرد می شوند و بعد از گذشت يك الى ٢ ساعت درست می شود، آيا مشکل از معده ام است؟

جواب: برخی علائم مربوط به التهاب و یا همان ورم معده است، بعضی مواقع آنتی بیوتیک و مسکن هایی که به دلیل عفونت و سنگ کلیه مصرف می شوند باعث التهاب معده می شود؛ همچنین تری گلیسیرید بالا سبب بی حسی،گزگز و احساس خستگی صبحگاهی می شود.

سوال: علائم زخم معده چیست؟

جواب: زخم‌ها گاهی با هیچ علامتی همراه نیستند و معمولاً عارضه شدیدی مانند خونریزی معده نخستین علامت زخم معده به حساب می آید، از دیگر علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم رایج‌ترین علائم زخم معده است؛ این درد معمولاً ناحیه میانی بالای شکم، بالای ناف و پایین قفسه سینه را درگیر می‌کند، درد سوزشی جانکاه است و شبیه به نیزه‌ای است که از میان بدن می‌گذرد؛ غالباً چند ساعت پس از صرف غذا و زمان خالی بودن معده بروز می‌یابد.

درد شکمی که از علائم زخم معده است غالباً شب هنگام و ساعات اولیه صبح تشدید می‌شود و می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

غذا خوردن، مصرف ضد اسید (آنتی اسید) یا استفراغ می‌تواند باعث تسکین درد شود.

زخم‌ معده شدید، خونریزی معده  را به دنبال دارد، خونریزی گاهی اوقات تنها علامت زخم معده است، این خونریزی می‌تواند سریع یا آهسته باشد، خونریزی سریع در قالب یکی از روش‌های زیر نمودار می‌شود:

بالا آوردن خون یا مواد تیره رنگی شبیه قهوه ای که در ته فنجان می ماند: این استفراغ یک فوریت پزشکی است و بیمار باید بی‌درنگ به مراکز درمانی مراجعه کند، وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه، قیر مانند و ظاهری چسبناک؛ تشخیص خونریزی معده به میزان کم غالباً دشوارتر است چون با هیچ علامت قابل توجهی همراه نیست.

کم‌خونی: کاهش سلول‌های قرمز خون پی‌آمد معمول این خونریزی است.

خستگی: خستگی مزمن، کاهش انرژی (بی‌حالی)، ضعف، ضربان قلب سریع (تپش قلب) و رنگ‌پریدگی (زرد شدن پوست) از علائم کم‌خونی به شمار می‌روند.

گاهی زخم معده سبب تشدید علائم ریفلاکس می شود

سوال:  ۵۳ساله هستم به تازگی عمل کیسه صفرا داشتم ولی بعد از عمل هنوز اشتها ندارم و آب خنک اذیتم می کند  و رنگ ادرارم بشدت تیره است برای دفع آن منیزیم مصرف می كنم و زبانم خیلی بار دارد ، علت آن چيست؟

جواب: تا یک ماه بعد از عمل کیسه صفرا این علائم طبیعی بوده و با رعایت رژیم غذایی شدت آنها کاهش می یاید، رعایت رژیم شامل مصرف کم غذاهای چرب و حجیم نباید فراموش شود.

سوال: با داشتن زخم معده  در شب تلخی شدید دهان دارم علت چیست؟

جواب:گاهی زخم معده سبب تشدید علائم ریفلاکس می شود، ریفلاکس شبانه به صورت برگشت اسید معده به داخل دهان و ایجاد تلخی دهان و بوی بد دهان می شود.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید توکلی
۰۷:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
سلام ۲۰ساله هستم احساس درد در قسه سینه وبین دوکتف دارم گاهی اوقات درد در ناحیه معده وشکم احساس درد دارم سونو گرافی انجام دادم مشکلی نداشتم ازمایش خون وادرار نیز انجام داده ام مشکلی نداشته ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
علت درد در ناحیه پشت کمر چیست وقتی صبح از خواب بلند میشم و نفس میکشم درد در پشتم دردناک میشه و حتی زمانی که چیز سردی می خورم عطسه های مکرر میکنم علتش چیست؟؟؟؟
آخرین اخبار