صادرات بیش از ۱۶۰ هزار تن کالا‌ی صنعتی از گیلان به کشور‌های حاشیه خزر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: ۱۶۹ هزار تن کالا‌ی صنعتی به ارزش بیش از ۹۴ میلیون دلار از گیلان به کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد دلق‌پوش صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در دو ماهه نخست امسال حدود ۱۶۹ هزار و ۱۰۵ تن انواع کالا‌های صنعتی به ارزش تقریبی بیش از ۹۴ میلیون دلار از مبدأ استان گیلان به کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان رونق صادرات انواع کالا‌های صنعتی گیلان به کشور‌های حاشیه خزر را بسیار مطلوب خواند و تصریح کرد: با توجه به روند خوب فعلی پیش بینی می‌شود این میزان صادرات کالا از استان گیلان تا پایان امسال از افزایش قابل قبولی برخوردار باشد.

دلق‌پوش کالا‌ها و محصولات تولید شده در واحد‌های صنعتی گیلان را بسیار خوب و کیفی دانست و عنوان کرد: عمده محصولات و کالا‌های صادراتی تولید شده در گیلان مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی بوده به همین خاطر از قدرت رقابت‌پذیری خوبی نیز برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه برای حمایت از حوزه تولید کشور باید سیاست‌های حمایتی و تشویقی در دستور کار قرار بگیرد بیان داشت: سیاست‌های ملی و کلان کشور در کنار سیاست‌های پولی و مالی باید به نحوی تدوین و اجرایی شوند تا موجبات رونق و توسعه تولید فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نظام بانکی کشورمان را نقطه مقابل و متضاد با سیاست‌های حمایت از تولید خواند و گفت: اعطای تسهیلات آن هم با نرخ سود حداقل ۱۸ درصد به تولیدکننده به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و در هیچ کشوری نیز متداول نیست.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه به علت وجود نقص در سیستم بانکی کشور بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنعتی با مشکل مواجه هستند ابراز داشت: عدم توان پرداخت بدهی‌های بانکی، سود‌های متعلقه و جرایم دیرکرد آن‌ها فعالان حوزه تولید را در کشور با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کرده است.

وی نحوه اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کشور را دچار ضعف و اشکالات اساسی اعلام کرد و اظهار داشت: این قانون طبق برنامه باید به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی در کشور اجرایی می‌شد، اما در حال حاضر ۱۰ سال از زمان ابلاغ آن گذشته و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تسهیل فرآیند رسیدگی به مشکلات فعالان واحد‌های تولیدی و صنعتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سازمان در راستای حل مشکلات واحد‌های تولیدی و اعطای مجوز‌های تأسیس اقدامات حمایتی خوبی را در دستور کار دارد.

دلق‌پوش با بیان این مسئله که جواز تأسیس واحد‌های صنعتی و استعلام‌های مربوطه به آن در کمترین زمان ممکن اجرایی می‌شود ابراز داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از همه مفاد و مسیر‌های قانونی در جهت حمایت از استقرار صنایع در این استان استفاده می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به فعالیت‌های کارگروه رونق و رفع موانع تولید اشاره کرد و اظهار داشت: در این کارگروه مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی گیلان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با همکاری سایر سازمان‌ها در جهت رفع سریع آن‌ها اقدام می‌شود.

انتهای پیام/‌ف

برچسب ها: صادرات ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.