چگونه از شر آفت‌های دهانی خلاص شویم؟

جراح و دندانپزشک درباره علل و روش‌های درمان آفت دهانی در افراد توضیح داد.

آفت دهانمحمد پارسیون جراح_دندانپزشک و عضو هیئت رئیسه انجمن دندان پزشکی ایران  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره  آفت‌های دهانی و عوامل ایجاد آن گفت: این بیماری شایع داخل دهانی، در حقیقت ضایعات دردناک و زخم های عود کننده‌ای هستند که در مخاط دهان یعنی زبان لثه و اطراف آن بروز می‌کند.

وی با اشاره به رنگ زرد یا خاکستری و وجود حاشیه‌ای قرمز در در این زخم ها افزود: علت این بیماری ناشناخته است اما برخی عوامل مانند استرس، اختلالات سیستم ایمنی، عوامل ارثی، کمبود های تغذیه‌ای و ویتامینی مانند ویتامین C، انواع حساسیت‌ها، مصرف غذاهای تند و پر ادویه، مسائل بهداشتی، مصرف سیگار و غیره می‌تواند موثر باشد.

پارسیون افزود: برخلاف خود آفت که نمی‌توان آن را بیماری مسری دانست،گاهی بیماری‌هایی زمینه‌ای، که عارضه‌ آفت دهانی را به همراه دارند می‌توانند مسری باشند.

این جراح_دندانپزشک با اشاره به ۴ نوع این عارضه که شامل  مینور(کوچک)، ماژول(بزرگ)، تبخالی و آفت‌های وابسته به برخی بیماری‌هاست،  افزود: مشکل ما معمولا با نوع اول این بیماری با دوره درگیری بین ۳ تا ۴ هفته، بدون علائم عمومی مانند تب و عفونت است و کاهش درد و بهبودی خود‌به‌خودی از هفته دوم را  به طور طبیعی در این عارضه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اگر روال طبیعی بیمار طی نشود،  باید جهت ریشه یابی علت  به دندانپزشک متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه شود‌؛ چرا که برخی بیماری‌های ویروسی و غیر ویروسی بعضا خطرناک مثل HIV، برخی سرطان‌ها،کمبودهای ویتامینی و غیره، در نشانه‌‌های بروز خود زخم های داخل دهانی را  به دنبال دارند.

روش‌های طب سنتی برای درمان افت

پارسیون با اشاره به استفاده از جوش شیرین در موارد حاد آفت دهان  ادامه داد: افزایش تعداد و اندازه آفت‌ها از سطح مینور(کوچک) و مختل کردن روند زندگی فرد به دلیل آفت گاهی پزشک را مجبور به استفاده از روش‌هایی مانند خمیر هیدروکسید منیزیم و حتی لیزر می‌کند.

این جراح_دندانپزشک با تاکید بر لزوم پرداختن به بهداشت دهان، حتی بیش از حد معمول، برای افراد مستعد آفت دهانی تصریح کرد: به دلیل روشن نبودن علت این عارضه نمی‌توان در برگیری افراد در این بیماری را مشخص کرد؛ اما بنا بر آمارها، احتمال بروز آفت‌های دهانی در افراد میانسال یعنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال و همین طور خانم ها بیش از دیگر افراد است.

این عضو هیئت رئیسه انجمن دندان پزشکی ایران گفت: گاهی زخم‌های داخل دهانی نشانه بیماری قارچی دیگری، موسوم به برفک دهان با علائم کلینیکی و ظاهری متفاوت‌تر است؛ این بیماری زخم‌های بیشتر و گسترده‌تری دارد که گاهی برای فرد بیمار با آفت معمولی قابل تفکیک نیست که معمولا با درمان‌های موضعی مانند شست‌و‌شو و روش‌های دارویی قابل درمان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سپیده
۰۰:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
آفت تبدیل به یکی از کابوس های زندگی من شده و همین الانم دچارش هستم و هر ماه این تکرارمیشه و حدودا ده روز طول میکشه.کاش یک راه پیشگیری داشت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Rez
۱۳:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام.من حدود ۱۵ سال هستش آفت دهان میزنم هیچ درمانی برای آفت نیست من تمام راهها رو تست کردم هر ماه یک بار آفت درمیارم که حتی صحبت کردن و غذا خوردن برام مشکل میشه و چند کیلو وزن کم میکنم تا مقداری خوب میشم باز دوباره میگیرم
اینا که شما گفتین درمان نیست فقط درحد موقت اثر دارن
ولی رعایت رژیم غذایی بخصوص نخوردن موادغذایی و... صفرا دار بیشترین کمک و میکنه
عصبانیت نگرانی تاثیر میزاره
خوردن هر شب آبغوره برا کسایی که همیشه میزنن خوبه مقدار صفرا میاد پایین
کاش درمانی براش پیدا بشه من همین الان که دارم مینویسم اینا رو آفت زدم و دو روز هست نتونستم از خونه برم بیرون و..
بهترین نعمت سلامتی هستش خدارو بابت این نعمت شکر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مهحمد
۰۲:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام من ک همش افت دارم درد تب هیچی خوبش نمیکند تو گلوم هست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۱:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
بنده حقیر هر وقت دهانم آفت یا تبخال میزند کمی نمک و لیمو ترش را به محل آفت میمالم اول کمی میسوزد ولی به سرعت خوب می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام درمان سنتی آفت
یک قاشق خاکشیر شسته با نصف فنجان عرق شاطره ونصف فنجان عرق کاسنی بزار تویخچال یک ساعت بمونه بعد بخور آب رو آتیشه امتحان کنید
Iran (Islamic Republic of)
عبدالواحد از ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان
۲۲:۴۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام دوستان بیشتر بخاطر حساسیت غذایی بخصوص مرغ می باشد اگر مرغ را از زژیم غذایی حذف کنیم مشکل برطرف می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
خيلی عاليه که از طب سنتی استفاده ميکنيد واقعا مردم تمايل به استفاده از طب سنتی دارند .
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۴:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
درمان ۱۰۰٪فوری
سلام خدمت همه ی دوستان برفک دهان در اکثر مواقع به علت عفونت می باشد من خودم هرساله ۳الی۴بار مبتلا میشم ولی امسال با مراجعه به عطاری مشکلم برطرف شد بدین صورت که یک لیوان آب جوش را بگذارید تا سرد شود بعد یک عدد لیمو ترش تازه ویک قاشق غذاخوری نمک را حل کنید چند بار دهان را شستشو دهید (قلقله)در دومرتبه اول کمی سوزش دارد اما بعد به کل درد را فراموش می‌کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
دوستان با کمی گذاشتن یخ برروی محل افت ،خیلی سریع هم پیشگیری از بزرگتر شدن میکند ،هم درمان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
با سلام
تجربه شخصی خودم بر اساس توصیه های طب سنتی برای درمان ریشه ای آفت، خوردن دوره ای "شیرخشت" هست. البته آفت دهان انواع مختلفی داره که شیرخشت برای آفت ناشی از گرمی طبع موثره. من سالها درگیر بودم در حدی که غذاخوردن و حرف زدنم مختل میشد، اما بعد از خوردن شیرخشت تقریبا بطور کامل برطرف شد. شیرخشت خواص معجزه آسای دیگه ای هم داره که تجربه کردم و جا داره تحقیقات علمی زیادی روی خواصش انجام بشه.
-
انسان
۱۱:۳۱ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
این را امتحان کنید موقع خواب یک حبه زاج سفید (اندازه یک حبه قند) روی آفت چند لحظه نگهدارید بعد آبش را تف کنید و بخوابید صبح می بینید اثری از آفت نیست فقت یادتون نره دعام کنید.
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۰:۵۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام از مخلوط (سرکه سیب با نمک واب )استفاده کنید اولش سوزش شدیدی دارد ولی زود درمان میشه
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۰:۲۲ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
الهی بمیررره الانم آفت زده خیلی میسوزه لامصب
رب انار بد نیس ولی همش بخاطر استرس فکر زیادی بسته بودن بیش از حد دهان حرص خوردن ایناس ، تا چن روز اولشم سپری نشه خوب نمیشه ینی باس چن روزی بسوزی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام به دوستان گرامی
بنده میتلا به آفت های شدیداً دردناک شده بودم به حدی که غذا خوردن ساده برایم سخت بود... و تقریبا هر دو هفته یا 10 روز یکبار درگیر میشدم.
انواع داروهای شیمیایی و گیاهی را امتحان کردم اما افاقه نکرد تا اینکه رفتم پیش یک پزشک با تجربه و حاذق "دکتر چنانه" ایشون برای من چندتا مورد رو توضیه کردن:
1. قرض زینک پلاس
2. تنظیم برنامه خواب و بیداری و کاهش استزس روزانه
3. حجامت
با رعایت این مورد این مشکل به کلی برطرف شد و از شر این عارضه راحت شدم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
من از دوران ابتدایی تا همین الان که ۲۱ سال دارم با مشکل آفت دهانی مواجه هستم و بهترین راه حل از بین بردن آن استفاده از محصول "آفتین ژل" هسته. محصولی که گیاهی بوده و ساخت ایران است و در داروخانه های سراسر کشور موجوده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۰ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
کاملا مشخص هستش که پبام تبلیغاتی میباشد.آفتین زل بسیار نامناسب و ناکارمد هستش و حکم شکنجه داره.فقط اورال مدیک مناسب هستش
Iran (Islamic Republic of)
نور
۲۳:۲۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
آفتين ژل بسيار درمان كارآمدي است و سريع هم جواب مي دهد و برخلاف داروي خارجي اورال مديك كه شيميايي و داراي تركييات سولفور و فنل مي باشد ، گياهي و بدون عوارض مي باشد
United States of America
مهدی
۰۹:۱۹ ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
سلام دوستان
اینکه ما برای رفع این بیماری از داروهای شیمیایی استفاده کنیم بسیار اشتباه هست
من شخصا برای آفت دهان از عصاره شیرین بیان استفاده میکنم واقعا عالیه بدون سوزاندن محل آفت محل زخم را خوب میکند و طعم آن نیز بسیار خوشایند است برعکس دارو های موجود که بسیار ناخوشایند است.
حتما امتحان کنید
آخرین اخبار