چابهار میزبان جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین جشنواره ملی موسیقی روایی کمالان با حضور هنرمندان کشوری و استانی به میزبانی چابهار برگزار می‌شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، حسین مسگرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی موسیقی روایی کمالان با حضور هنرمندان کشوری و استانی از ۹ تا ۱۱ شهریور ماه به میزبانی چابهار در جنوب استان برگزار می‌شود.

مسگرانی افزود:این جشنواره در ۲ بخش ملی و محلی برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره از ۹ شهریور سالروز ولادت استاد موسیقی و حماسه سرای بلوچ کمال خان هوت آغاز می‌شود و به مدت سه روز ادامه دارد.

به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران کشوری در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود و گروه‌های موسیقی و تک نوازانی که آثار خود را تا ۳۰ مرداد به دبیرخانه این جشنواره در چابهار ارسال کنند با هم رقابت خواهند کرد.

مسگرانی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ گروه موسیقی و تک نوازان در هشت رشته مختلف موسیقی در هر رشته ۱۰ نفر به بخش رقابتی این جشنواره راه می‌یابند و با هم رقابت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد چابهار و انجمن موسیقی کشور برگزار می‌شود.

 کمال خان هوت فرزند مراد در سال ۱۳۲۰ در روستای لاتیدان از توابع شهرستان چابهار در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد، او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی و شعر شد و شعر‌ها و ملودی‌ها را به خاطر می‌سپرد و می‌خواند.

استاد هوت در زندگی هنری اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفی آشنا شد و همکاری کرد.

کمال خان هوت معروف به ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی و از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان بود.
وی سحرگاه روز اول اسفند سال ۱۳۸۸ خورشیدی در سن ۶۸ سالگی دارفانی را وداع کرد.

**برگزاری جشن‌های اعیاد قربان تا غدیر در سیستان و بلوچستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: جشن‌های اعیاد قربان تا غدیر همراه با ویژه برنامه‌های مختلف مانند شب‌های شعر، اجرای موسیقی، نمایشگاه هنری و ... در تمام شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

مسگرانی برگزاری کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتاب و جشنواره تئاتر استانی را از دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت برشمرد.

وی افزود: همچنین مراسم روز خبرنگار همراه با اختتامیه جشنواره استانی مطبوعات جمعه هفته جاری با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زاهدان برگزار می‌شود.

مسگرانی با تاکید بر پیگیری قول‌های داده شده توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در سفر به این استان اظهار داشت: روز گذشته به اتفاق ۱۱ نفر از مسئولان تشکل‌های فرهنگ و هنری استان با سفر به تهران نشست‌های مختلفی در رابطه با پیگیری موارد مطرح شده در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان با معاونت‌های این وزارتخانه برگزار کردیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در نشست با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری دوره‌های آموزش خبرنگاری و آشنایی این قشر در استان به خبرنگاری نوین، صدور کارت خبرنگاری و بیمه تکمیلی خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/ع

 جشنواره ملی موسیقی حماسی روایی کمالان در چابهار

برچسب ها: وزارت ارشاد ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار