برای ۳۰ درصد از پیوندها می‌توان از سلول‌های بنیادی اعضای خانواده استفاده کرد

مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی استان اصفهان گفت:به صورت میانگین تشابه ژنتیکی در بین افراد یک خانواده ۲۵ درصد و بین فرد با اقوام پنج درصد است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،الهام فیاض مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی استان اصفهان با بیان اینکه خون بدن توسط سلول‌های خونساز تولید و یکی از روش‌های درمان بیماریهای خونی از جمله سرطان و تالاسمی، پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز به بیماران است، اظهار کرد: تشابه ژنتیکی شرط اول برای پیوند سلول‌های خونساز است که متخصصان از آن به عنوان HLA  یا تعیین سازگاری آنتی ژن بافت‌ها یاد می‌کنند.

مسئول پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی انتقال خون استان اصفهان برای ۳۰ درصد از پیوندها می‌توان از سلول‌های بنیادی اعضای خانواده استفاده کرد، افزود: به صورت میانگین تشابه ژنتیکی در بین افراد یک خانواده ۲۵ درصد و بین فرد با اقوام پنج درصد است.

وی با اشاره به کاهش زاد و ولد در کشور و در نهایت کاهش تشابه ژنتیکی در جامعه اظهار کرد: هدف این است که برای بیماران ازخویشاوندان فرد مناسب را پیدا کنیم اما هر بیمار کمتر از ۷۰ درصد شانس دارد که از میان اقوام و خانواده اهدا کننده پیدا کند که از لحاظ ژنتیک تشابه داشته باشد، افراد اهدا کننده سلول‌های بنیادی خون بهترین گزینه برای بیماران هستند.

فیاض با بیان اینکه سلامت اهدا کننده  باید از طریق پزشک مرکز مورد تایید قرار بگیرد که آیا شرایط لازم برای ثبت نام دارد یا نه، تصریح کرد: شرایط عضویت در این مرکز سنین بین ۱۸ تا ۵۰ سال است و فرد نباید مبتلا به بیماری‌های خونی، عفونی، قلبی و کلیوی باشد.

 وی با اشاره به اینکه اهدای سلول‌های بنیادی برای اهدا کننده عوارضی نخواهد داشت و هیچ هزینه‌ای هم از اهدا کننده دریافت نمی‌شود، اضافه کرد: تنها هزینه آزمایشات اولیه از اهدا کننده دریافت می‌شود، با توجه به افزایش انواع سرطان‌ها به ویژه در بین کودکان و جوانان مردم باید به صحنه بیایند و در این مرکز ثبت‌نام کنند.

مسئول پذیره نویسی سلول‌های بنیادی استان اصفهان با بیان اینکه مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی در سال ۸۹ در تهران آغاز به کار کرده و به مرور در همه استانها فعال شده است، افزود: این مرکز از شهریور ۹۵ در استان اصفهان آغاز به کار کرده و تاکنون ۱۴۰۰ نفر نیز برای اهدای سلول‌های بنیادی اقدام کرده‌اند که نیازمند توجه بیشتر مردم به این امر هستیم.

وی با اشاره به اینکه انگیزه اهدا کننده برای مرکز بسیار حائز اهمیت است، افزود: انگیزه بالای افراد منجر به همکاری‌های مستمر با مرکز خواهد بود.

 

انتهای پیام/م

۱۴۰۰ اصفهانی برای اهدای سلول‌های بنیادی اقدام کردند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.