بهترین اعمال برای شب و روز جمعه کدام‌اند؟

یکی از بهترین زمان ها برای شروع غبارروبی و ارزشمند کردن وجودمان از گرد و غبار بدی‌ها و آلودگی ها شب جمعه و روز جمعه است،

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بعضی از ماه‌ها، ساعت ها و حتی روزها حکم لحیم کاری را دارند؛ می پرسید یعنی چه؟ لحیم کارها وقتی می‌خواهند چیزی را لحیم کنند اول همان جا را با اسید شستشو می دهند، چرا که اگر بی شستشو لحیم کاری کنند یا کارشان نتیجه نمی دهد و یا اگر هم نتیجه بدهد ماندگاری بالایی ندارد.

درست مثل ماجرای شاگرد کوزه گر؛ کوزه گر مغازه ای زد و کوزه گری را به راه انداخت، روزی می خواست لعاب کاری کند، اما بیچاره هر چه می کرد لعاب ها بر کوزه ها نمی نشست، بالاخره به نزد استاد خود رفت و ماجرا را به او گفت، استاد کوزه گر از او خواست تا در پیش چشم او کوزه را لعاب دهد، و شاگرد کوزه را برداشت و بر آن لعاب ریخت، باز هم ریزش کرد و بر کوزه ننشست، کوزه گر تبسمی کرد و گفت: همان کوزه را بیاور و آورد، اما پیش از آنکه بر آن لعاب ریزد کوزه را فوت کرد تا به وسیله فوت‌هایش گرد و غبارها را از کوزه دور ساخت و آنگاه لعاب را بر آن ریخت و آن وقت لعاب به زیبایی بر کوزه نشست.


بیشتربخوانید چگونه اموات خود را در خواب ببینیم؟


سپس رو به شاگرد خود کرد و گفت: فوت کوزه گری یادت نرود، چون کوزه ها غبار دارند و غبارها مانع لعاب می شوند و نمی گذارند لعاب بر کوزه ها بنشیند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: در روز جمعه، سه ساعت زمانی سحر(نزدیکترین زمان به اذان صبح)، مابین نماز ظهر و عصر و غروب روز جمعه، فضیلت بسیار دارد.

این داستان، ماجرای حال و روز بسیاری از ما آدم‌ها است که غبار گناه و هوسرانی‌ها، کینه توزی‌ها، حسادت‌ها، بدخواهی‌ها و هزاران آلودگی دیگر وجودمان را غبار آلود کرده و نمی گذارد لعاب بندگی، استجابت دعا بر وجود ما بنشیند. به قول سعدی
هوی و هوس گرد بر خاسته
و تا این غبارها و گردها را فوت نکرده و از خود دور نکنیم، لعاب ها ما را قیمتی و ارزشمند نمی کنند.

بهترین زمان برای غبارروبی وجود از گناهان
یکی از بهترین زمان ها برای شروع غبارروبی و ارزشمند کردن وجودمان از گرد و غبار بدی‌ها و آلودگی ها شب جمعه و روز جمعه است، با دستور العملی که امام صادق علیه السلام بیان فرموده اند؛ صلوات بر محمّد و آل محمّد در شب جمعه با هزار كار نیك برابر است و هزار گناه را پاك می كند و مقام انسان را هزار درجه بالا می برد و مستحب است كه پس از نماز عصر پنجشنبه تا آخر روز جمعه بر محمّد و آل محمّد بسیار صلوات فرستند.

در روایتی دیگر حضرت می فرمایند: هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلم‌هاى طلا و صحیفه هاى نقره فرود می آیند و در عصر پنجشنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزى ننویسند.(2)

بزرگترین عید بعد از غدیرخم
در منابع دینی، چهار روز به عنوان «عید» معرّفی شده است؛ غدیر خم، جمعه، قربان، فطر و در بین این ایام، عید غدیر برترین آنها و جمعه در رتبه دوم قرار دارد.

امام کاظم (ع) در بخشی از یک حدیث طولانی فرموده اند: «و امّا الیوم الّذی حملت فیه مریم فهو یوم الجمعة للزوال و هو الیوم الذی هبط فیه الروح الامین، و لیس للمسلمین عید کان اولی منه، عظّمه الله و عظّمه محمد (ص) فامره ان یجعله عیداً فهو یوم الجمعة»؛  امّا روزی که (حضرت) مریم (به عیسی(ع)) باردار شد، روز جمعه لحظه زوال بود، و آن همان روزی است که روح الامین (ملک برتر الهی) فرود آمد. و برای مسلمین [بعد از عید غدیر] عیدی برتر از جمعه وجود ندارد. خدا و محمد (ص) آن را بزرگ شمرده اند؛ لذا خداوند به پیامبر (ص) دستور داد که آن روز را عید قرار دهد.

حضرت صادق (ع) فرمود: «و الجمعة... عیدٌ للمسلمین و هو افضل من الفطر و الاضحی و یوم غدیر خم افضل الاعیاد و هو الثامن عشر من ذی الحجّة...»؛ (4) جمعه، عید مسلمین است و این عید برتر از (عید) فطر و قربان است و (لی) روز (عید) غدیر خم، برترین اعیاد است که در روز هیجدهم (ماه) ذی حجه واقع شده است.

روز جمعه، رحمت خداوند بر بندگان زیاد می‌شود
روز جمعه "یوم المزید" است یعنی خداوند رحمت های خود را به بندگان زیاد می کند. از رحمت هایی که خداوند در این روز نسبت به بندگانش دارد می توان به مضاعف شمردن ثواب کارهای نیک اشاره کرد. 

خداوند در هر شب جمعه از اول تا آخر شب ندا مى‌دهد
امام باقر (ع) فرموده است: خداوند در هر شب جمعه از اول تا آخر شب ندا مى دهد: «آیا بنده مؤمنى هست که پیش از طلوع سپیده براى نیازهاى دنیا و آخرت خود مرا فرا خواند و حاجتش را برآورم؟ آیا بنده مؤمنى هست که پیش از سپیده توبه کند و توبه اش را بپذیرم؟ آیا بنده مؤمنى هست که روزى او بر او سخت و دشوار شده باشد و پیش از سپیده از من طلب افزونى کند تا بر روزیش بیفزایم و گشایش دهم؟

آیا بنده مؤمن بیمار و دردمندى هست که پیش از سپیده دم مرا فرا خواند و شفایش دهم؟ آیا بنده مؤمن زندانى و گرفتارى هست که پیش از سپیده دم، خلاص خود را مسألت کند و او را رهایى بخشم؟ آیا بنده مؤمن ستم دیده‌اى هست که پیش از سپیده دم از من دادخواهى کند و او را یارى دهم و انتقامش را بگیرم؟» و این ندا دادن همچنان تا طلوع سپیده ادامه دارد.

3 زمان طلایی در روز جمعه
در بیانی پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: در روز جمعه، سه ساعت زمانی سحر(نزدیکترین زمان به اذان صبح)، مابین نماز ظهر و عصر و غروب روز جمعه، فضیلت بسیار دارد.

چنانچه در باب استجابت در زمان طلایی سحر روز جمعه محمد بن مسلم از حضرت صادق (ع) نقل نموده است که ایشان در ذیل این فراز آیه قرآن «قال سوف أستغفر لکم ربّی»؛[حضرت یعقوب به برادران یوسف] گفت:به زودی برای شما از پروردگار آمرزش می خواهم (سوره یوسف،ایه 98) فرموده اند: «اخّرهم الی السحر لیلة الجمعة»؛ طلب آمرزش را تا سحر جمعه تأخیر انداخت. (7)

در جایی دیگر در کتاب الدر المنثور از ابى الشیخ و ابن مردویه از ابن عباس از رسول خدا (ص) روایت كرده كه شخصى از آن جناب پرسید: چرا یعقوب استغفار را تاخیر انداخت؟ فرمود: تاخیر انداخت تا هنگام سحر فرا برسد، چون دعاى سحر مستجاب است. (8)

هنگام عصر روز پنجشنبه فرشتگان از آسمان با قلم هاى طلا و صحیفه هاى نقره فرود می‌آیند و در عصر پنجشنبه و شب و روز جمعه تا هنگام غروب خورشید جز صلوات بر محمّد و خاندان آن حضرت چیزى ننویسند

بهترین اعمال برای شب و روز جمعه
از اعمال نیکی که همیشه مورد سفارش بوده فرستادن صلوات و صدقه دادن است که بنابر روایات این اعمال در شب و روز جمعه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛
قال الصادق علیه السلام؛ «الصَّدَقَةُ لَیلَةَ الْجُمُعَةِ وَ یوْمَهَا بِأَلْفٍ وَ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَیلَةَ الْجُمُعَةِ بِأَلْفٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یحُطُّ اللّه فِیهَا أَلْفاً مِنَ السَّیئَاتِ وَ یرْفَعُ فِیهَا أَلْفاً مِنَ الدَّرَجَاتِ»؛ صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نیز «صلوات» (درود فرستادن بر محمد صلی الله علیه و آله و آل او) در شب جمعه و روز آن، برابر هزار حسنه است و هزار سیئه به وسیله آن نابود می شود و هزار درجه بر مقام آدمی افزوده می شود.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

فرصتی استثنایی برای استجابت دعا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۰۲:۴۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام
چه بنده های بی چشم رویی اگه نده آبرو ریزی می کنیم این همه نعمت داده
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۵:۰۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
سلام در همین ساعاتی که فرمودید دعا کردم و نشد. مخصوصاً عرض کردم تا خدا ببینه و اجابت کنه. گفتم به همه میگم که حاجتم و ندادی
آخرین اخبار