آتشین‌ترین سیاره در جهان کشف شد+ تصاویر

دانشمندان سیاره‌ای با ویژگی منحصر به فرد کشف کرده اند که حرارتی بسیار بالاتر از ستاره خورشید در منظومه شمسی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان موفق به شناسایی سیاره‌ای با درجه حرارتی افزون بر ۴ هزار درجه سلیسیوس به نام (Kelt-۹b) شدند.

اتمسفر این سیاره بسیار سوزان است و درجو آن بخار فلزهایی، چون آهن و تیتانیوم وجود دارند؛ سیاره (Kelt-۹b) ابعاد سه برابر اندازه سیاره مشتری، ولی چگالی به اندازه نصف آن دارد.


این سیاره به دور ستاره‌ای به نام KELT هر ۳۶ ساعت یک بار می‌چرخد و درجه حرارت سطح آن تا ۴۳۲۷ درجه سلیسیوس می‌تواند افزایش پیدا کند.

سیاره (Kelt-۹b) از دسته سیاره‌های فراخورشیدی (exoplanet) است و فاصله آن تا خورشیدش، KELT، سی بار نزدیک‌تر از فاصله زمین تا خورشید است.

سیاره‌های فراخورشیدی، خارج از منظومه شمسی قراردارند و سال هاست دانشمندان در تلاش برای شناسایی سیاره‌ها و ستاره‌های فراخورشیدی هستند؛دانشمندان گمان می‌کنند در بین فراخورشیدی‌ها امکان وجود سیاره‌هایی با قابلیت حیات و وضعیت آب و هوایی مشابه کره زمین وجود دارد.


کشف این سیاره و بررسی وضعیت اتمسفر و عنصر‌های تشکیل دهنده آن درجدیدترین شماره نشریه NATURE به چاپ رسیده است.

کارشناسان علت گرمای فوق العاده زیاد درسیاره (Kelt-۹b) را به دلیل نزدیک بودن به ستاره آن می‌دانند که دمایی نزدیک به ۱۰ هزاردرجه سلیسیوس دارد.

کشف این سیاره حاصل کار گروهی از منجمان دانشگاه برن و دانشگاه ژنو سوئیس است.


محققان با استفاده از طیف گرافی تلسکوپ (the HARPS-North spectrograph) واقع درلاپالما، در جزیره (the Baleaeric island of Mallorca) موفق به کشف این سیاره فراخورشیدی و ستاره آن شده اند.

این سیاره در فاصله ۶۵۰ سال نوری از کره زمین و در صورت فلکی ماکیان (the constellation Cygnus) قراردارد.

کارشناسان اعلام کرده اند درجه حرارت این سیاره تقریباً ۲ برابر درجه حرارت خورشید (۵۶۰۰ درجه سلیسیوس) درمنظومه شمسی است و از این رو دانشمندان آن را سوزان‌ترین سیاره کشف شده  تا کنون در جهان معرفی کرده اند.


سوزان‌ترین سیاره درمنظومه شمسی، سیاره ناهید با درجه حرارت ۴۶۲ درجه سلیسیوس است که قابل مقایسه با درجه حرارت سطح سیاره (Kelt-۹b) نیست.

به دلیل حرارت فوق العاده بالا در این سیاره مولکول هایی چون آب، دی اکسید کربن و متان وجود ندارند؛ دانشمندان با شبیه سازی وضعیت اتمسفر و آب و هوای سیاره (Kelt-۹b) موفق به شناسایی عنصر‌های موجود در اتمسفر آن شده اند.


یافت سیاره‌های فراخورشیدی بیشتر با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی انجام می‌گیرد، زیرا در اتمسفر کره زمین مواد شیمیایی قراردارند که سبب فیلتر شدن ورود نور به لایه‌های درونی جو زمین می‌شوند، اما درفضا تلسکوپ‌های فضایی مشابه تلسکوپ فضایی هابل بررسی و رصد اجرام فراخورشیدی امکان پذیر است.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

شناسایی سیاره‌ای غول پیکر درجهان با درجه حرارتی باور نکردنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.