سی‌ان‌ان: بمبی که اتوبوس حامل کودکان یمنی را هدف قرار داد، آمریکایی بود

شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان تأیید کرد بمبی که حدود ۱۰ روز پیش باعث شهادت ۵۱ نفر از جمله شماری دانش‌آموز یمنی شد، ساخت کشور آمریکا بوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، یک کارشناس حوزه تسلیحات اعلام کرد بمبی که ائتلاف سعودی حدود 10 روز پیش از آن برای حمله به اتوبوس حامل کودکان در یمن استفاده کرد، بر اساس یک توافق به وسیله آمریکا به ریاض فروخته شده بود.

شبکه خبری سی ان ان با کمک خبرنگاران و کارشناسان حوزه تسلیحات تأیید کرد بمبی که در تاریخ 9 اوت باعث شهادت دهها کودک یمنی شد، یک بمب لیزری چند منظوره «ام کی 82» 227 کیلوگرمی بود که بوسیله شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» ساخته شده بود.

همانطور که ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در تلاش برای بررسی حمله به اتوبوس مدرسه است، شک و شبهاتی بوجود آمده است درباره اینکه آیا آمریکا در این امر مرتکب جرم اخلاقی شده است یا خیر.

به نوشته سی ان ان، این بمب همانند همان بمبی بود که در اکتبر سال 2016 در حمله ائتلاف سعودی به یک مراسم خاکسپاری در یمن مورد استفاده قرار گرفت. در این حمله 155 نفر کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند. عربستان سعودی «اطلاعات نادرست» را علت این حمله دانست و مسئولیت این اشتباه خود را به گردن گرفت.

در ماه مارس همان سال، یک حمله به بازار یمن بوسیله بمب «ام کی 84» که بوسیله آمریکا در اختیار عربستان قرار گرفته بود، باعث کشته شدن 97 نفر شد.

سی‌ان‌ان  نوشت: به دنبال این حمله به مراسم خاکسپاری، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل نگرانی های مربوط به مسئله حقوق بشر فروش سلاح هایی با فناوری نظامی هدایت شونده را به عربستان سعودی ممنوع اعلام کرد. اما این ممنوعیت در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال 2017 لغو شد.

در بمباران اتوبوس حامل کودکان در استان صعده در شمال یمن 51 نفر از جمله 40 کودک یمنی شهید و 79 نفر از جمله 56 کودک زخمی شدند. یک شاهد عینی در این خصوص اعلام کرد: من لحظه برخورد بمب با اتوبوس را دیدم. اتوبوس از هم فروپاشید و تکه های بدن آدم های داخل اتوبوس هم به ساختمان های اطراف پرتاب می شد.

گزارشها حاکی از آن است که اجساد به قدری تکه تکه شده بودند که شناسایی هویت برخی از آنها غیرممکن بود.

عربستان سعودی از مارس 2015، بدون مجوز سازمان ملل در تلاش برای احیای قدرت هم پیمان نزدیک خود منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و همینطور تضعیف جنبش انصارالله، یمن را هدف حملات مرگبار هوایی قرار داده است. در این حملات تاکنون غیرنظامیان زیادی کشته شده اند. بر اساس اعلام سازمان ملل، بحران یمن به بدترین بحران انسانی جهان تبدیل شده است و در حال حاضر بیش از 22 میلیون نفر –سه چهارم جمعیت این کشور— به مایحتاج اصلی زندگی و کمک نیازمند هستند.


انتهای پیام/

سی‌ان‌ان آمریکایی بودن بمب عامل کشتار دانش‌آموزان یمنی را تایید کرد

برچسب ها: آمریکا ، عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
بمب میتونه ساخت هر جایی باشه کسی که این جنایت کرده مقصره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
بمب نبایدمال هرجایی باشدآمریکاشریک جرم عربستان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
بمب میتونه ساخت هر جایی باشه کسی که این جنایت کرده مقصره
آخرین اخبار