فعالیت ۲۹ اکیپ برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو درهمدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ۲۹ اکیپ سمپاشی برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان همدان فعال شده است.

فعالیت ۲۹ اکیپ برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو درهمدانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمودرضا رسولی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری بابیان اینکه رسانه‌ها ظرفیت‌های خوبی به منظور ایجاد فرهنگ بهداشتی، آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی داشته و نقش مؤثری در ایجاد امنیت بهداشتی دارند، گفت: عملکرد اصحاب رسانه در زمینه اعتلاء و تنویر افکار عمومی به منظور انعکاس فعالیت‌ها، ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و رویکرد‌های اداره کل دامپزشکی استان شایسته تقدیر است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی سلامت و اقتصاد مقاومتی در راستای استقرار امنیت غذایی ایجاد می‌شوند، افزود: در سیاست کلی سلامت پیشگیری بر درمان تقدم دارد به طوریکه اگر دامپزشکی یک ریال برای پیشگیری هزینه کند، بیش از شش برابر این هزینه در درمان صرفه جویی می‌شود.

رسولی حفظ و حراست از سرمایه دامی را از دیگر رسالت‌های دامپزشکی برشمرد و عنوان کرد: دامپزشکی در این راستا از مشاغل دامداری و بهره برداران این عرصه حمایت کرده و این مهم از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهار داشت: ارزش تولیدات دامی کشور به ۱۸۰هزار میلیارد تومان می‌رسد، بنابراین حفظ و حراست از این سرمایه امری ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی همواره تلاش خاموش داشته و هیچ‌گاه تعطیلی نمی‌پذیرد، افزود: دامپزشکی تضمین‌کننده سلامت، بهداشت و اقتصاد دام و انسان است.

۲۹ اکیپ سمپاشی برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو فعال شده است

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه ۲۹ اکیپ سمپاشی برای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه کنگو بکارگیری شده است، عنوان کرد: دوره کمان این بیماری در انسان بطور متوسط ۴ روز و حداکثر ۱۲ روز است که از طریق گزش کنه آلوده، تماس با خون و یا ترشحات دام منتقل می‌شود و به همین دلیل توصیه بر کشتار دام در کشتارگاه‌های مجاز و تحت نظر ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان است.

وی ضمن اشاره به تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام و تجهیز کشتارگاه‌های صنعتی شهرستان‌های فامنین، نهاوند، کبودرآهنگ، ملایر و بهار به سیستم پیش سرد گفت: ۱۰۰ درصد گوشت استحصالی استان از سیستم پیش سرد عبور می‌کند و شهروندان می‌توانند با خیال آسوده گوشت‌های دارای مهر و لیبل دامپزشکی را از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی تهیه و مصرف کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در ادامه با عرض تبریک پیشاپیش عید سعید قربان گفت: همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان و انجام مراسم قربانی کردن و ذبح دام در این روز، دامپزشکی استان همدان اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل شرعی و بهداشتی بر دام‌های قربانی مردم می‌کند.

وی اظهار داشت: در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان همدان با انجام اقدامات لازم و هماهنگی لازم با سایر ادارات و ارگان‌های ذیربط و هماهنگی‌های بین بخشی با سایر ادارات و با تشکیل ضمن آموزش، تجهیز و ساماندهی ۲۰ اکیپ ثابت و ۲۹ اکیپ سیار؛ با ترکیب ۳۸ نفر دامپزشک، ۵۲ نفر بازرس بهداشتی گوشت و ۱۰ نفر ناظر شرعی، نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی قربانی‌های شهروندان را انجام می‌دهد.

رسولی از شهروندان استان همدان در خواست کرد به منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان، در این روز حتی المقدور دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه‌های سراسر استان کشتار کرده و از خدمات رایگان بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره کل دامپزشکی استان همدان بهره‌مند شوند و در غیر این صورت برای نظارت شرعی و بهداشتی با شماره ۱۵۱۲ تماس حاصل کرده و از خدمات رایگان اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی بهره‌مند شوند.

رسولی اجرای طرح بسته‌بندی و آلایش فرآورده‌های دامی همچون جگر، دل و قلوه و کله پاچه در استان را امری مهم در راستای ایجاد امنیت غذایی خواند و گفت: درج نوع و جنس دام در لیبل‌های گوشت نیز از دیگر اقدامات موفقیت آمیز دامپزشکی در راستای حمایت از حقوق شهروندی بوده است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.